Jag misstänkte att du syftade på handelsmän, och saken är den att "kvänerna" i Tornedalen, Karelare, norrmän och svenskar idkade handel (och skattröveri i fallet med kungarikena och Novgorod) med samerna och med varandra.
De bofasta inbyggarna i Tornedalen och längs bottenvikskusten var kända för att bege sig på långa äremarksfärder under vinterhalvåret, då kvinnorna sköte den dagliga ruljansen på gården. Därav kan Adam av Bremens förvirrade beskriving om Amasoner komma.
Man färdades med pulkor och slädar på med renar som dragdjur. Själv kunde männen bruka skidor, vilket gjorde att man kunde lasta mer bakom dragdjuren. Detta gjorde att man vintertid inte var bunden vid vattendragen per se, utan även kunde utnyttja system av myrar som inte kunde befaras med båt, men som var utmärkta för pulkor och skidor vintertid.
Man färdades i grupp, och det var inte bara för att man behövde flera pulkor att lasta i, men också för risken av angrepp från konkurrerande grupper. Det var redan då Vilda Lappland däruppe.
Fällar var fram i 1500-talet den osvikligt viktigaste handelsvaran som producerades i Lappmarken, men kväner och de hälsingar som bodde fast vid älvar och kuster handlade säkerligen även kött och andra viltprodukter i utbyte mot hö till skor, järn och stål, både som råmaterial och som färdiga produkter, smycken av typer som samerna uppskattade osv...
Det innebar ju att konvojerna var dyrbart lastade i bägge riktningar.
Sedan så jagade erämarksfararna även själva för att få tag på pälsverk.
När vi så kollar på de norrländska älvarna, så har de ofta rediga sluttningar som gör passager vid sidan av forsar vanskligt. Det handlar också om färder genom stora områden utan fast bebyggelse, och man kunde ju inte veta om den samegrupp som kanske brukade bo vid platsen under tider på året verkligen var där och kunde hjälpa när det behövdes.
Därför tror jag på båtar som inte var större än säg 8 meter, långsmala saker som kunde ta forsar och som var lättare att ro uppströms genom sin form.
Går vi söderut med de mer mesiga vattensystemen (

) som finns där, kan jag tänka mig båtar som kanske hade mer bredd och som var mer grundgående, men jag tror att storleken inte var för stor om det handlade om just mindre vattensystem, då smidighet är viktigt.
Då tjänar man på att ha fler mindre båtar än en stor, eftersom de tar sig fram lättare, och är olyckan framme finns det andra båtar som kan undsätta och vid behov fördela den skadade båtens last mellan sig.
Mycket kring vikingarnas och äldre perioders vattentransporter har fokuserats på båtar som färdades över hav eller längs de ganska mäktiga floderna i österled eller i Europa. Därav betraktas de som gick i österled som närmast "småbåtar".
Jag hävdar att vid sidan av norrlandsälvarna, som även de kan ställa till problem för mindre vikingaskepp, så måste man tänka om helt. Det är inte häftig med ekor och dylikt, men när det gäller färder i inlandet så gäller "smal is beautiful".
Sedan så är jag övertygad om det frusna vattenvägarna var minst lika betydelsefulla för nordborna, som när de låg öppna. Man hade bevisligen skidor och slädar, ja, man hade ju även isläggar, och det var nog inte bara för att det var kul att åka skridskor.