Behöver vi ett seriöst diskussionsforum för förhistorien ?

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Behöver vi ett seriöst diskussionsforum för förhistorien ?

Inläggav History freak » 23 oktober 2018, 22:41

Sedan det fantastiska Arkeologiforum (AF) försvann i början av maj 2015 uppstod ett stort tomrum för oss som har väldigt intresse för vår förhistoria. Vad vi vill återskapa är det som MÅNGA SAKNAR från gamla Arkeologiforum (AF) d.v.s. ett aktualiserande forum för arkeologiska och historiska NYHETER från såväl Sverige som övriga världen, med kompetenta diskussioner om deras vetenskapliga betydelse och innebörd.Vi hade hoppats att det skulle uppstå ett nytt forum med samma öppna attityd till historieforskningen som AF, men det vi fick var Skandinaviskt Arkeologiforum (SAF) som leddes av några personer med Weibullianskt synsätt som skapade väldig oreda de sista två åren av AFs existens, vilket ledde till att många klev av AF och slutligen fick ägarna att ge upp. Enligt vår åsikt består de av ett antal inskränkta, okunniga och maktfullkomliga personer som från början utövade åsiktsförtryck. De som inte ville ställa in sig i ledet och följa de "lagar" som de dikterade förföljdes hänsynslöst med avsikt att bannlysa dem. Jag finner mig inte i sådant utan redan efter tio dagar sjöng jag ut med vad jag tyckte om detta, vilket naturligtvis ledde till att jag bannlystes i sex månader. När strafftiden var ute föreslog jag då en del förändringar via PM för att få ett forum mer likt AF, men ledningen för SAF tog detta som anledning att då bannlysa mig permanent.

Efter den första bannlysningen gick jag över till Skalman och har lagt ner ett stort arbete för att väcka liv i intresset för vår förhistoria även på Skalman, men jag har nödgats konstatera att Skalmans medlemmar har sitt stora intresse för mer nutida historia. Jag har verkligen försökt men har tyvärr misslyckats. Det är därför nödvändigt att starta ett nytt forum.

Detta forum skall fungera likt AF som var ett öppet forum där hypoteser i vetenskapens frontlinje kunde torgföras. Naturligtvis är ett vetenskapligt källkritiskt förhållningssätt självklart. Vi vill också med tiden bli en källa till kunskap som underlättar väldigt för både amatörer och proffs. Vi vill också skola amatörer i den vetenskapligt källkritiska skolan och ge dem verktyg för att kunna tolka vår förhistoria. Vi kommer att moderera endast för att hålla ordning på vårt forum. Där kommer vi att vara hårda. Personangrepp kommer inte att tolereras ! Något åsiktsförtryck kommer inte att få förekomma !

Vad behöver vi då för att kunna starta detta forum ? Vi vill gärna ha sunda kunniga personer med i vår ledningsgrupp som är allmänt respekterade av både oss och den historiska världen. Vi skulle gärna se Sven Lagman, KarlFredrik och AndreasE från gamla AF som medarbetare i ledningsgruppen och om de vill som moderatorer. Men vi är öppna även för andra kunniga. Vad som är absolut nödvändigt är att vi hittar en tekniskt ansvarig med gediget datorkunnande som kan bli vårt stöd när vi utvecklar forumprogrammet.

Tycker ni att det är av intresse att vi skapar ett sådant forum ?
Är du den datorkunnige som vill hjälpa oss med forumprogrammet ?

Med vänlig hälsning
History freak (Ronny Hedman)
History freak
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 november 2015, 20:33

Re: Behöver vi ett seriöst diskussionsforum för förhistorien

Inläggav History freak » 30 december 2018, 18:12

Det vore bra konstigt om det inte skulle finnas någon datorkunnig bland alla de som fortfarande läser Arkeologiforum ( ja, det går fortfarande att läsa men inte att skriva.). Detta är den chans som så många vill se bli verklighet så vi kan få tillbaka det fantastiska Arkeologiforum i ny form men med samma inriktning. Vi har skapat allt som behövs med tunga namn som garanterar seriositeten. Men vi har inte den helt nödvändiga datorkunnige som kan sköta diskussionsforumsprogrammet. Är du vår man/kvinna ?

Hälsningar
Ronny Hedman ( F.d. projektledare för Fornbyn i Haninge)
History freak
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 november 2015, 20:33


Återgå till Forskning



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron