Eftersom Riksarkivet lagt upp massa (1000-tals) medeltida brev och testamenten så tänkte jag delge ett som jag snubblade över, ett litet guldkorn.
"Brynolf från Fiskaby, Haroks son, upprättar sitt testamente; till munkarna i Nydala, hos vilka han väljer sin gravplats, skänker han sin bästa häst och sitt bröstpansar med hjälm, axelskydd, bröstharnesk, ländgördel och ´stickade´ benkläder samt vidare sin egendom i "Hellaculla", som han köpt av Nils Skirö, med förbehållet att hans arvingar skall kunna återköpa denna inom ett år för 10 mark penningar. Till priorn Bo i Nydala skänker han 2/3 av sina bikupor i Kohult, till sin bror Peter det bröstpansar hans far bar, till prästen Bene 1 oxe och sina bin i Lundby, till sin brorson Brudde sitt svärd, till kyrkan i Svenarum 1/2 mark, till bröderna i Jönköping 1 oxe och till Birger Stert 1 dryckeshorn. Vidare friger han sin trälinnas son Johan och erkänner sig slutligen skyldig sin sockenkyrka 2 ören och 10 penningar, sin syster 1 ko, Ingel i Jönköping 3 ören och 1/2 örtug samt Sigge Sadelmakarmästare på samma ort 1/2 mark, för vilket han dock har utfärdarens silverspänne som säkerhet."
Detta testamente ger många roliga kuriositeter ur många synvinklar. Ta bara hans bröstharnesk som hans bror ska ha som är begagnat efter fadern. I samma veva ska munkarna ha en massa stridsutrustning, vad de nu ska ha dem till. JAg har inte originaltexten men "stickade" benkläder kanske syftar på ringbrynjehosor, inte vet jag. Brorsonen får ialla fall svärdet. Sen ett antal polare eller småsläktningar som får lite alltmöjligt. Det lilla dryckeshornet som Birger får vore intressant att se hur det såg ut...
Någon mer som har något intressant att delge när de läst denna text. Jag känner att det går att diskutera massor om dess innehåll...
/Anders