<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sternschild</i>
Besvikelsen hos många stjärnögda Arn fantaster blir väldigt stor när dem inser vilken stack med lögner o propaganda Janne G. makat ihop. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Som tur är finns det belästa personer som inte delar din
uppfattning.
Här följer en recension av Peter Englund:
Jan Guillou i medeltiden
--
Historikerns domän är det vetbara. Han eller hon måste alltid göra halt när källornas luckor växer till hål. Detta är dock ögonblicket som romanförfattaren väntar på. För det är dennes rättighet - jag höll på att skriva plikt - att fabulera, att sträcka sig in i, in genom, in över dessa vita fläckar och svarta hål. Denna lek med det ovetbara är givetvis en av de saker som gör den historiska romanen berättigad.
--
Det svenska 1100-talet var på många sätt en dynamisk tid, då nytt och gammalt bröts mot varandra: mycket av det vikingatida ättesamhället dröjde ännu kvar, samtidigt som stadsväsendet sakta vaknade upp, kungamakten blev allt starkare och kristendomen på allvar började påverka livet och kulturen. Det är också en tid där källornas luckor är många och stora, och gränserna mellan saga och verklighet vaga.
--
Allra bäst i mina ögon är hans behandling av det religiösa. På denna punkt skänker han oss faktiskt en bättre förståelse än den som ges av vissa historiker, som omöjligt kan göra sig fria från sin modernt-sekulära världsbild och som därför bara kan se forna tiders gudstro som kod för något annat: opium för folket etc. Här finns det religiösa med hela tiden, i allt. Det är en sällsam värld fylld av tecken, signerier och underverk, och den är skildrad med en inlevelse, ja värme.
--
Att prata småfel är meningslöst, att diskutera omtolkningar överflödigt.
--
Frågan är: känns den här bilden av 1100-talet och dess människor trovärdig? Svaret är ja. Följdfrågan blir: är den intressant? Svaret blir igen ja, definitivt. Men då svarar jag inte längre som historiker utan som en människa uppväxt i det 20:e seklet.
--
Slut på citat.
[url="http://www.peterenglund.com/textarkiv/guillou.htm"]Länk[/url]
Ändringar gjorda av Tyr lördagen 10 september 2005 i enlighet
med forumets regler.