Tack, Christer. Det dar citatet från Adam som berättar om hur man besökt ruinerna av Birka under en resa mellan Skara och Sigtuna så vore det en hiskelig omväg att ta sig via Gotland.
Varför Björkö, Grylen? Jo, eftersom ingen annan plats har en borg knuten till en vall, som Birka har. Detta gör Birka mycket ovanligt. Arkeologiska forskningslabbet har grävt på Birka i många år, inriktat på just Garnisonen. De fynden visar på vapen och rustningar av yppersta klass. Du raljerar om varför man inte fixade att stoppa Anund? Vad har du för kunskaper om det som styrde krigföring på den tiden? Anund kommer överraskande i spetsen för en dansk krigsflotta. Det går fort för dem att ta sig fram och danska drakar var byggda för snabb landstigning. Antagligen var danskarna så många att man inte såg någon utsikt i att försvara vallen utan beslöt att dra sig tillbaka till Borgen.
Detta är ganska smart, eftersom man räddar staden från förstörelse som ett utsiktslöst försvar skulle leda till, men genom att hålla borgen har danskarna likväl inte full kontroll över staden. Du kan ironisera över borgens enkelhet, men så såg borgar ut på den tiden. En typisk trä och jordborg på en kulle. Danskarna har inga kraftigare vapen än pilbågar, så skall de inta borgen måste de storma den, vilket gentemot de vältränade hirdmännen är liktydigt med svåra förluster.
Mexican standoff helt enkelt, och man kan börja förhandla istället.
Inget landskap har nog grävts så mycket som Gotland och jag har bidragit med min del av det hela. Men det innebär att Gotland blivit mer undersökt per ytenhet än många andra delar av Sverige så det säger inte så mycket. Vad gamle Rytmästaren Erik säger kan ibland vara intressant, men en del ler jag åt.
Gotland har en mycket, mycket intressant historia. Men att den skulle vara i skymundan är fel. Det har skrivits hyllmeter om Gotland, förmodligen rentav mer än om alla andra svenska landskap utom Uppland möjligen. Räcker inte det? Varför skall alla jag efter de "magiska namnen" för att göra dem till sina egna? Tyvärr är det ungefär vad Rudbeck gjorde i Atlantican.
700 gravar är mycket, men kolla in flera gravfält i Västergötland, de är inte mindre. Hemlanden utanför Birka är inte små.
Gotland hade många hamnar under vikingatiden och jag tror att detta omöjliggjorde att någon blev verkligt dominerande. Gotland var en viktig handelsplats och Gutarna var pigga på äventyr. Men de var också mycket självständiga och jag tror faktist att de hade sett ganska snett på om någon hamn blev för rik...
Vad gäller Bulverket så är det daterat till 1100-tal såvitt jag vet och har inte med Birka att göra.
För att säga så här, det fanns många birkaplatser, men ingen var så välbefäst som Birka i Mälaren. Jag tror att det kanske finns fler intressanta "städer" och centralplatser av Birkatyp att hitta ännu. Men Ansgars Birka är sedan länge hittat.
Jaga inte "magiska namn", arbeta istället med att ta reda på mer om Romas historia. Jag vet att man längtar efter att ha ett namn, en berättelse om platsen, men vi har få i Norden. Vill du verkligen göra Gotlands historia en tjänst, arbeta i stället på att ta reda på de fakta arkeologin ger om Roma. Vilka fynd, vilken datering, varifrån de kommer? Bebyggelsens utseende och så vidare. Ett råd om du inte vill bränna dina skepp innan du har satt dem i sjön, släpp Birka, tänk inte Birka. Det kommer bara att göra dina slutsatser mer skeva och vinklade i onödan. Du kanske omedvetet låter din vilja påverka dina slutsatser och kan därför förbise sådant som talar emot din teori.
Personligen så tror jag att du snart sagt kan övertyga de flesta inom vilket lokalsamhälle att "Uppsala" eller "Birka" låg just där hos dem. Folk vill ha spänning och berömmelse, och detta kan även drabba arkeologer. Många vill nog omedvetet hitta det som andra missat, eller kanske känner sig förbigådda och i rivaliteten försvinner vetet.
Gotland behöver inte Birka, Gotland är sig själv nog! Och bara för att Gotland inte jämt nämns inom populärvtenskapen betyder inte att Gotland inte har sin rättmätiga plats. Snart sagt alla som sitter på länsmuseer ute i landet anser att just deras landsända är förbisedd. Oftast har de rätt, men Gotland ligger bra till jämfört med alla andra. Bara de faktum att så mycket kulturturister kommer till Gotland visar på hur känt Gotland är för sin historia bland gemene man.