<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Skarek</i>
Men samer torde ju vara en folkgrupp som Svear, Göter, Smålänningar, Skåningar etc. Frågan är bara hur man vill namna dessa grupper. Det går väl alltid att dela in folk i grupperingar om man bara vill...
Själv är jag väl lite "samefientlig"/"sameuttröttad"(tolka mig rätt), då jag tycker att det är väldigt mycket snack om "vi har rätt till si eller så då vi är ursprungsbefolkning". Själv tycker jag vi alla torde räknas till ursprungsbefolkning, då kolonisationen av detta rike skedde för mycket länge sen... Man kan inte hänga upp sig på gamla problem eller beskylla nu levande för fel förfäder gjort (t.ex. kan jag inte förstå varför dagens tyskar ska skämmas för andra världskriget då de inte var födda).
Vidare har jag en fråga. Började inte samerna med sin renskötsel/uppfödning någon gång på 1800-talet? Så har jag förstått det iaf. Självklart använde de renar tidigare, men som jag förstått det så är själva "tamrensuppfödandet" i stor skala med hjordar är en ny uppfinning. Om denna information jag fått stämmer, så har jag väldigt svårt att förstå hur det kan anses vara en samisk rättighet med renuppfödning i de former som predikas idag... Då det är en modern uppfinning. Nån som vet hur det ligger till med det???
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Grejen är att samerna (inte alla, men många) fortfarande lider av att vara "koloniserade" och ifråntagna rätten till självbestämande. Förutom att det fortfarande finns levande människor som drabbats av alltifrån tvångsförflyttning till rasbiologiska undersökningar så lever många renskötare på marginalen då deras rättigheter ständigt ifrågasätts och dras inför domstol; och då ska vi inte tala om de jagande och fiskande samerna som knappt har ngn rätt alls till sina traditionella näringar. Det handlar alltså inte om kollektiv skuld eller arvsskuld här - utan reella, aktuella problem.
Storskalig rennomadism slog igenom bland samerna under 1600-talets början, eftersom de under 1500-talet ålagdes att betala skatt till svenska kronan i form av renskinn och andra renprodukter. Det viktiga är dock att denna näring infördes av samerna <i>innan </i>de blivit riktigt koloniserade; den mark som användes/används till renskötsel är helt enkelt samisk från början. Samernas rätt till dessa områden garanterades t.o.m. av Kronan i utbyte mot att samerna betalade skatt. Undan för undan har dock kronan/staten tagit ifrån samerna den rätten, och antingen rekvirerat marken i statlig ägo eller i strid mot överrenskommelser överlåtet ägandet till nybyggare. Något sådant har knappast hänt i övriga delar av Sverige.
Ett hett boktips är Lennart Lundmarks bok <i>Så länge vi har marker </i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Varg</i>
Frågan om samer, rennäring, jakt- och fiskerätt samt landrätt osv är minst sagt infekterad.
Den blir heller inte bättre av att staten har (med rätta) dåligt samvete för det de gjorde för 100 år sedan när de beslöt om tvångsförflyttning mm. Det gör att många beslut färgas av skam och försök att kompensera genom att döma till samers favör vilket leder till att 'nybyggarna' i norrland blir asförbannade när den mark de äger inte får brukas som övriga markägare i Sverige får göra.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Grejen är att staten inte dömer här eller tagit ställning över huvut taget, de tvår sina händer (trots kritik från FN och Europarådet).
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag satt under min tid jag hade flicka i Vilhelmina, och snackade med båda sidor och det är helt klart mängder med fel som begåtts på båda sidor och tokerier om raslära och rasism från bägge håll. Jag tror att det blir fred snabbare på balkan än vad det kommer att bli mellan samer och 'nybyggare'.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag vill inte generalisera genbom att hävda - som vissa gör - att <i>alla </i>samer förtryckts av <i>alla </i>svenskar - men jag har svårt att se hur oförätterna skulle ha varit ömsesidiga. Samerna alltid varit den svaga parten och fått ta skit, knappast i ngt fall tvärtom. Det var nybyggare som vandrade upp till Sápmi och tog samisk mark, men inga samer vandrade ner och tog andras land i besittning. Det var svenska forskare som åkte upp till samerna och mätte deras skallar; några samer åkte aldrig ner och utförde rasforskning på norrmän eller svenskar...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Men att samer skulle varit här flera tusentals år tidigare än bosättningarna i södra Sverige, det finns det inga belägg för. Jag vill dra mig till minnes att de äldsta fynd som gjorts går bara att datera till tidigt 1600-tal. Men ja, det är svårt att få fram fynd från ett nomadiskt naturfolk. Men att de skulle hållit en civilisation helt dold fram tills 1600, det håller jag för osannolikt.
Martin Varg Zetterman
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Man brukar väl säga att en distinkt samisk/protosamisk kultur kan urskiljas i det arkeologiska materialet kring första årtusendet f. Kr. Dock är det ganska säkert att samerna har sina direkta förfäder hos den s.k. Komsakulturen som lämnat spår efter sig på Nordkalotten, främst i norska Finnmark, ca 8000 f.Kr.