HJÄLP! Nytt forskningsprojekt om rollspel

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Inläggav Ylva-li » 13 februari 2008, 11:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vendel</i>

Johannes Nesser (i Uppsala) har skrivit ett rollspelsscenario vid namn "Quo Vadis" på beställning av svenska kyrkan (tror jag). Scenariot var tänkt att ställa spelarna i olika etiska trångmål samt ge dem en bild av den tidiga kristendomens historia.

Jag har själv aldrig läst scenariot (så min info bör ses som tämligen osäker), men det lär vara publicerat i ett flertal länder.

/Vendel (oxå religionsvetare)

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

"Qua Vadis" utspelar sig bland de första kristna <b>i Rom</b>.
Däremot utspelar sig "Ansgar -ett rollspel" i Birkatrakten under brytningstiden mellan Asatro och kristendom. Har spelat det ett antal gånger med mina konfirmander [:D]
Spelen får man tag på via Västerås stift

mvh
"Ylva-li"
Försmlingspedagog i svenska kyrkan

OBS! Det här är rena bordsrollspel
Ylva-li

Inläggav MirkaT » 26 februari 2008, 18:33

Några idéer:

- Har du kontakt med medeltidiska re-enactment gruppar liksom http://www.nordmark.org/sca.html? Antar nog att en del av gruppar vill inte visa nån religiösa riktning i sina hobbyer.
- Har du letat efter rollspell och rollspellscenario some handlar medeltida religion? En sånt heter Ars Magica (by Atlas Games). Vet inte om nån spelar det inne i Sverige, men det är ganska populärt i Finland pga sätt den berättar om religion i medeltid. Det måste finns andra liksom Ars Magica.
MirkaT

Inläggav Vix Hq » 26 februari 2008, 23:08

Jorå, här spelas det Ars Magica också!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Rävspel » 28 februari 2008, 16:38

Vår spelgrupp spelade Ars Magica i flera år. Konceptet handlar inte bara om religion, utan handlar snarare om att medeltidens värld verkligen såg ut som den medeltida människan trodde. Gud och djävulen är realiteter, precis som älvor och magi. Ädelstenar kan föröka sig med varandra och De Vises Sten är urmaterian. Mycket trevligt spel. En kul sidoeffekt av spelet är att man lär sig en hel del latin, då spelet använder det flitigt som namn på olika begrepp.
Rävspel

Föregående

Återgå till Forskning