Heej Gotish!
Gothemsån var bra mycket större förr i tiden. En fingervisning är enligt artikeln nedan.
http://www.gotlandsallehanda.se/GEN_Utm ... eID=896444
Här kan man se den sedan medeltiden utdikade myren som ännu då kräver stora "broar" eller vägbankar. Min argumentation är dock att Roma nåddes via ett stort antal vattenvägar från flera håll. Det finns gamla förkastade "sagor" om stora skepp som lagt till i Hejnum socken (Strelow). Stora pråmliknande båtar har hittats i Lärbro. "Krampmacken", stor och segelförande båt i Tingstäde träsk. Cisterciencer var duktiga på produktion och krävde transportvägar, dom satte upp sin industri i Roma. Enligt direkt fråga till kunnigt folk på högskolan i Visby så kunde man på vikingatid segla varsom genom ön i stort sett.
I övrigt är det många som snöat in på det skall finnas en vall runt handelsstaden Birka eller åtminstone borgen. Alltså är avsaknad av sådan ett bevis emot. Såvitt jag förstår texterna så kommer det inte av dom. En borg nämns som ett svagt fäste, inte nog att försvara Birka enligt litteraturen. Att Roma inte har en stadsvall gör bara att den inte liknar Björkö i Mälaren. Och det gör inget för Birka skall inte ha en vall eller starkt försvar om man skall tro texterna.
Enligt texterna så är infarten till Birka en vik från norr som är samlingsplats för östersjöns folk. Efter viken är det flera mil farofylld färd med vattenhinder fram till Birka. Som du ser "lättilgängligt", skall Birka inte vara.
Om man skall gå efter de gamla böckerna så är Björkö i Mälaren en total omöjlighet om man inte ljuger ihop saker. Därmed säger jag inte att böckerna är något jag litar på.
Däremot litar jag på de otroligt starka indicierna för Gotland med dåtidens rikedom, politiska läge, tingets placering, känd handel, placering i förhållande till annat, berättelser om fynd från folk och, en del från de gamla skrifterna.
Dessutom fick en präst på Gotland frågan om när Gotland blev kristet, hans svar var givet "det är det inte riktigt ännu".
En av mina uppsatser handlade om att svärd från 1100-talet hittas som lösfynd hit och dit på ön. Arkeologerna sade alltid till mig att de nog tappade dom. Jag sade att då har de aldrig burit svärd och undersökte. Ett hundratal säkra svärd från tiden efter kristnandet har lagts ned i våtmark på Gotland. Min slutsats är att man för säkerhets skull lade ner svärden att ha i valhall trots att kroppen låg på kyrkogården.
Dessutom talar du om stora handelsskepp vid Birka? Visst är det så att en tungt lastad knarr sticker rätt djupt men inte farligt ändå. Vi är ju inte inne på koggens tid med de lastvolymerna.
Fröjel är sen vikingatid vill jag minnas och en trolig inseglingsled till inre Gotland. Här har man byggt och reparerat skepp.
Romatrakten är så vidsträkt att jag håller på med flygfotostudier för att få grepp om vart jag skall ta fosfatprover. Spännande platser finns dock redan med berättelser om mängder av barnskelett som grävts upp. Får mig att tänka på att Roma var de enda på ön som hade människoblot vid tinget...