av Rävspel » 7 september 2005, 16:14
Ursäkta mig, men kan någon förklara för mig varför man ur synpunkt på landets enande ständigt drar fram detta tempel? Ett tempel vars beskrivning låter som en fantasi, för en religion vi knappt vet något säkert om, med en okänt antal tillbedjare. Det nya riket som började formas gjorde så med kristendomen som grund, och om templet verkligen har legat i nuvarande G. Uppsala in på 1000-talet är det snarare ett tecken på att folket i trakten ännu stod helt utanför riksbildandet - och i alla fall utom kungens kontroll. Det torde ha setts som alltmer bakåtsträvande och oklokt att förbli hedning i det nya riket...och någon större hednisk folkresning blev det ju heller aldrig. (Jag räknar inte Blotsvens korta regering som annat än helt lokal)När landskapsunionen blev Sverige var hedendomen på fallrepet, och hade varit det länge. Man FÖRBLEV hedning i vissa bakvattenkretsar, man BLEV det knappast. Vad templet har att göra med problemet huruvida svearna är ett samlingsnamn för alla folken i riket förstår jag inte heller.
/Anders