Hej alla glada studenter & forskare!
Mitt namn är Edvin Sjöberg och skriver för tillfället på min C-uppsats i arkeologi vid instutionen för arkeologi vid Göteborgs Universitet. Då jag har kommit till en återvändningsgränd i mitt forskande vänder jag mig till detta eminenta forum för att det kanske finns någon som har synpunkter eller förslag på infallsvinklar eller litteratur som jag eller min handledare Claes Theliander har missat. Det finns ju en sådan fantastisk kunskapkälla att ösa ur här på Historiska Världars Forum och då mina funderingar kring annat återskapande brukar besvaras tänkte jag att det säkert finns någon som har funderat i samma banor som mig själv.
Min förhoppning med min C-uppsats är att kunna aktualisera och förnya Bengt THordemans utgivna material om lamellrustningr funna i utgrävningen från Korsbetningen på Gotland 1361. Nedan följer ett mycket kortfattad PM om uppsatsens syfte...
Jag har centrerar mina tankar kring tre huvudfrågor, "när", "var" och "varför". När syftar på tidsaspekten, lamellrustningskonstruktionen har brukats under mycket lång tid och jag vill avgränsa och konkretisera vilket tidsspann det rör sig om. Var syftar på vilken/vilka geografiska områden som denna specifika rustningskonstruktion finns och förekommer och slutligen varför syftar på varför lammelrustningen förekommer i samma kontext som andra rustningar fast sparsamt och vad de egentliga sociala & praktiska fördelarna/nackdelarna kan leda fram till för teori eller hypotes om hur rustningstypen har hanterats, bearbetats, behandlats och betraktats i den historiska kontexten.
Litteratur kring detta området är mycket sparsamt och det är framför allt den gode Thordeman själv som har skrivit det mesta av det som finns utgivet. vad jag letar efter är litteratur där jag kan få en överblick i framför allt den tidsmässiga aspekten av det hela, när och var började man använda lamell- eller splintrustningar och i vilka sammanhang? Även mer generell litteratur (främst innan medeltid) är välbehövlig och jag tar även tacksamt emot tips på annan litteratur som kan leda arbetet i rätt riktning.
De artiklar som jag har använt mig av hittils är:
x "The asiatic splint armour in Europe" av Thordeman från Acta Archaeologica Vol. IV (1933)
x "Rustningarna från visbyslaget 1361" av Thordeman från Aarböger for nordisk oldkyndighed og historie (1936)
x "Die asiatischen rustnungen der letzten Sven Hedin-expedition" av Thordeman från Hyllningsskrift tillägnad Sven Hedin (1935)
x "A persian splint armour" av Thordeman från Acta Archaeologica Vol. V (1934)
x "Ett praktharnesk från korsbetningen" av Arne Hoff & Harald Olsson från Fornvännen (1937)
x "Cypro-archaic splint armour" av Alfred Westholm från Acta Archaeologica Vol. IX (1938)
x "Armour from the battle of Visby" av Thordeman
Som ni ser är det förhållandevis gammal litteratur (ingen efter -38) och i mina sökningar har jag inte heller hittat något som behandlar samma ämnesområde som är skrivet senare.
Finns det måntro någon därute som har haft samma funderingar eller forskningsintresse som mig själv och vill ta sig tid med att skriva ett par rader? Tacksam på förhand!
- Edvin
(redigerade inlägget och ändrade de norska bokstäverna till svenska...)