Erik den Helige, Erik Jedvardsson....

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Erik den Helige, Erik Jedvardsson....

Inläggav Idun » 18 maj 2004, 20:27

Tacksam om någon här vet eller kan tala om var jag kan hitta information om Erik Jedvardsson, grundaren av Eriksbergs g:a kyrka i Västergötland.
Intressant är även information om hans son Knut Eriksson som slutförde byggnationen.
Idun

Inläggav Edvin » 18 maj 2004, 22:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Idun</i>

Tacksam om någon här vet eller kan tala om var jag kan hitta information om Erik Jedvardsson, grundaren av Eriksbergs g:a kyrka i Västergötland.
Intressant är även information om hans son Knut Eriksson som slutförde byggnationen.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är det St Erik Jedvardsson du tänker på måhända?
Edvin

Inläggav Idun » 22 maj 2004, 13:34

Erik den helige japp.
Idun

Inläggav Edvin » 22 maj 2004, 19:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Idun</i>

Erik den helige japp.

Saxat från susning.nu, finnns säkert massor mer om man googlar...

Erik den helige, kung av Sverige 1156-1160. Född ca år 1120 i Västergötland. Erik Jedvardsson (kallad S:t Erik och Erik den helige) är Sveriges skyddshelgon. (Se även Kvinnolandet)
Han blev år 1150 korad till kung av Uppsvearna?. Konung Erik fullbordade och invigde, biträdd av [biskop Henrik]?, Uppsala domkyrka. Han - kallad Erik den helige - blev kung över Svea rike år 1155 (antagligen). Erik blev uppmanad av [biskop Henrik]? att föra korståg i Finland för att konvertera finländarna i kristendomen. Efter hårda strider, men utgångspunkt från Åbo, segrade Sverige.

S:t Erikslegenden berättar hur Erik blev dödad av den danska prinsen [Magnus Henriksson]? 18 maj 1160 (antagligen) vid Trefaldighetskyrkan i Östra Aros (Uppsala). Detta ska ha sammanfallit med Kristi himmelfärd.

Erik fick aldrig officiell helgonstatus av kyrkan.
Edvin

Inläggav Sigfuss » 24 maj 2004, 10:37

Jag hittar följande litteratur med lite letande:

Litteratur:
L.Weibull: Erik den helige;
T.Lundén: Eriksofficiet, eriksmässa och eriksmiraklerna i tidskr. Credo 26 (1945);
B.Thordeman: Erik den helige, Historia, kult, reliker, 1954

//Joakim
Sigfuss

Inläggav Edvin » 24 maj 2004, 16:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sigfuss</i>
B.Thordeman: Erik den helige, Historia, kult, reliker, 1954

Åh... Thordeman! Min favorit bland gamla stofiler! [:)]
Om jag blir klar med Tjordemans avhandlingar om lamellrustningar ska jag kika på boken bara för att...
Edvin

Återgå till Forskning