av Anna-Carin » 30 maj 2005, 16:23
På biblioteket idag såg jag en tunn liten bok "Sättugnar från Huseby bruk", av Gunnar Larsson (2003). Informationen verkar bygga dels på gamla dokument från bruket, och dels på ugnar/hällar med känd proviniens. I dokumenten finns hällarna inte avbildade men omnämns med namn som drottningugn, kärleksugn, Ismaelsugn m.m. utifrån motiven.
Han skriver i början av boken att <i>...kungliga eller kejserliga bilder började uppträda vid 1700-talets slut för att sedan öka i popularitet under 1800-talet</i>. Dessförinnan hade man mest använt bibliska motiv men även gjort en del specialdesignade hällar som föreställde köparens vapensköld.
På sidorna 37-38 skriver han om "Drottningugnen", där finns även en bild av en häll som är mycket lik denna, med lejon och allt. Måtten angavs till 76x59 cm. Enda skillnaden jag minns är att "drotning" stod med annat typsnitt och att det var en tunn ram kring texten. Kanske har man reparerat eller gjort en ny, likartad, patris för sandgjutningen när den gamla var sliten, eller så är det något annat bruk som har gjort en "piratkopia". Ornamenten beskrivs som rokokostil (som introducerades i Sverige ca 1750). Bruksdokumenten från tidigt 1800-tal till 1867 saknas, och författaren drog slutsatsen att drottningugnen kommit till under den perioden. Om jag minns rätt, hade han sett en drottningugn omnämnd tidigast 1811.
Det framgår i boken att det finns flera olika varianter på "kungaugnar", och de verkade alla (? kan minnas fel) ha någon specifik samtida kungs namn och nummer på sig. Så när det nu bara står "drotning" tippar jag att det är en drottning sådär i största allmänhet.
*** Är det förresten bara jag som tycker mig se att hon har tre armar? I höger hand har hon en kvist (?), och sen har hon två vänsterarmar - en som hon håller över hjärtat, och en med ett hoprullat dokument (?) i. Nog för att drottning Kristina lär ha varit missbildad, men knappast trearmad... [:D]