Allt sådant är självfallet svårt att belägga eftersom det äldsta diplomet vi har där Uppsala är nämnt är DS 51 från 1164-67(troligen 1165) och då har vi redan "Stephanus vpsalensis archiepiscopus..." som undertecknare. Vilket i sig är lite anmärkningsvärt eftersom Kyrkomötet 1153 i Linköping med påvlige delegaten Nikolaus Breakspear visserligen lagt fram att Sverige skulle få eget ärkestift men lämnat frågan om Linköping eller Uppsala som ärkestift öppen. Det är 1164 som det beslutas att Alvastramunken, cistercienser ordens Stephanus skall bli vår första ärkebiskop.
Förvisso ordar Adam av Bremen om pågående blot i offerlunden i Uppsala. Som när Adam i II:58 talar om att Olof Skötkonung låtit riva den gamla hednatemplet i Uppsala så är det ett Uppsala som sägs ligga mitt i sveonernas land, observera inte mitt i vårt nuvarande Svealand eller mitt i Svithiod.
Nutida historieforskning lägger inte speciellt stor tilltro till Adam i detta avseende. Henrik Jansons utomordentliga arbeten rekommenderas varmt:
Janson Henrik, Adam av Bremen, Uppsalatemplet och Gregorius VII. I Anders Hultgård (red.), Uppsalakulten och Adam av Bremen, Nora 1997.
resp.
Janson Henrik, Templum nobilissimum: Adam av Bremen, Uppsalatemplet och konfliktlinjerna i Europa kring år 1075. Avhandling Göteborg 1998.
Vi har en stor komplikation som sällan uppmärksammas. Adams tempelbeskrivning stämmer överens med hur en tempelruin på en av de tyska Östersjööarna såg ut; vi vet att Adam och Hamburg Bremen såg på andra kristna riktningar som icke-kristna och vi vet med hundraprocentig säkerhet att det hednatempel som de isländska sagornas 1200-tals författare nedtecknar för Gamla Uppsala aldrig någonsin legat ovanpå 'kungshögarna' i Gamla Uppsala.
Förvisso hävdas det att kyrkan vid kungshögarna var den första ärkestiftets kyrka. Kyrkan är uppförd i mitten av 1100-talet, d.v.s. alldeles runt eller efter att Uppsala kommit i fråga som ärkestift. Men, den diskussionen leder onekligen in tanken på det 'nya'(?)fyndet av en trolig äldre kyrka under nuvarande Uppsala Domkyrka. Personligen är jag ganska säker på att bland de 5 som hittats begravda där begravdes innan denna äldre kyrka byggdes och i så fall skulle jag gissa på 1080-talet på personerna och runt 1100-1125/30 för den äldre kyrkan.
Om gissningen är riktig så förklarar det lätt att ärkesätet kunde flyttas, om det nu gjorde det, från den basilikeliknande kyrkan vid de sk. kungshögarna som brann på 1200-talet. Men att det fanns en kyrka byggd i mitten av 1100-talet vid Uppsala högar utgör i sig inget bevis för att det var den kyrkan som var vår första ärkebiskopskyrka. Möjligt ja, men bevisat nej.
Det äldsta 'övriga' belägget för Gamla Uppsala, liksom för övrigt för den vikingatida gudavärlden i Sverige härrör sig från andra hälften av 1100-talet-första hälften av 1200-talet. I Widseth från 980-talet, den äldsta existerande källan som ger detaljerade platsuppgifter om Norden, finns inte Uppsala omnämnd. Däremot finns "Billa the Waerne" vilket sammantaget med uppgifter som "Wada the Haelsingas" och "Ongentheow the Swedes" möjligen kan ha refererat till en person som hette Billa och namngett Billingen att Waerne kan avse Waenern är inte helt uteslutet. Men något Uppsala, Gamla eller nuvarande, finns inte omnämnt alls.
http://www.soton.ac.uk/~enm/widsith.htm
Det kan mycket väl finnas äldre källor som jag missat, men oavsett detta är det svårt att belägga att ett ortsnamn nämnt i källa från år x hade samma namn ett eller ett par århundraden före år x. Vi har vårt Svenska Diplomatarium och de påvliga arkiven att tillgå. Vilket i och för sig ger oss avsevärt mer källmaterial än vad som brukar framkomma. Vi har även ryska källor att tillgå. Tyvärr ger de senare så vitt jag vet ingen annan ledtråd än Aros alternativt östra Aros.
För övrigt är det ytterligare en komplikation som 'glömts' bort... det finns mer än en rysk källa som omtalar var Ruserna kom ifrån och beskrivningen är alltid densamma.
""The Rus live in an island in the sea, it´s extent being a distance of three days in either direction. It has woods and forests and is surrounded by a lake".... "(Engelsk översättning av Sharaf Al-Zamân Tâhirs Marvazi on China, the Turks and India, ed. V Minorsky, London 1942, sid 36ff)
Vilket ju inte direkt pekar ut Uppland, eller?
Att vi dessutom har belägg för kristna Ar-rus som besökte östra delarna av Asia Minor innan de via det Byzantinska hovet skickades hem till Sverige via Europa.
"Ar-rus" handelsmän som kom till Bagdad betalade skatt eftersom att "De giver sig ud for at være kristne og betaler gizya" vilket endast kristna och judar behövde göra i kalifatet"(Danmarks Historie, bind 2, Normandertiden 600-1060, ed. Ramskou Thorhild, sid 66-67)" handelsmännen är troligen de Ruser som samma år, 844, dök upp i ett kloster i mellaneuropa.
Bara en av många källor där Ar-rus finns omnämnda. Men som sagt vad tidiga källor för något Uppsala begrepp är svårare att hitta.