av Lasse C » 9 november 2006, 11:43
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>
Ett mycket viktigt i irländsk ikonografi är HUNDEN. Hundar kan vara mycket varglika och ibland var det det man ville ha. Hunden var en symbol för trofasthet och lojalitet, egenskaper som var lika högt skattade om inte högre skattade, än styrka i Norden. Själva adelsmärket för en krigare var inte hans styrka utan främst hans trofasthet och lojalitet, som varande beredd att gå i döden för sin herre.
Hunden försvarar också sin herre eller matmor mot anfall, så den är faktist en ypperlig krigarsymbol, speciellt om ni tänker på stora bestar typ irländska varghundar.
Irlands i särklass mest legendariske krigarhjälte var Chu Chulainn, vars namn betyder "Chus hund".
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Med andra ord är i så fall benämningen "vargkors" en feltolkning och leder oss vilse i tankebanorna. Alla verkar ju närmast rörande eniga om att korset har ett iriskt/keltiskt ursprung eller influenser. Din tolkning av huvudet som en hund i stället för en varg får det hela att hänga ihop mycket bättre. Med utgångspunkt i den irländska symboliken borde det alltså heta "<i><b>hund</b></i>kors"! Ett hundkors skulle med det symbolvärdet signalera bärarens trofasthet och lojalitet mot den kristna guden, vilket känns helt riktigt. Ett symbolbudskap som ligger nära till hands blir ju t ex att en bärare av ett hundkors visar att han är redo att försvara och till och med dö för sin tro! Då blir det här korset en både stark och entydig rent kristen symbol i stället för den ganska oklara och dubbeltydiga symbol vi får om vi med våra moderna ögon läser in en blandning av förkristen och kristen symbolik. (Vilket alltid har verkat konstigt för mig, det har låtit som någon mesig "hålla-sig-väl-med-alla-inställning" som jag inte riktigt tror på) Med tanke på kopplingarna mellan Island och Irland är det väl troligt att mycket av de iriska traditionerna och därmed värderingarna och symboliken funnits även på Island. Hundsymboliken känns dessutom som om den borde ligga betydligt närmare till hands och mer naturlig att anspela på för en islänning eller irländare än evangelisten Markus, t ex.
Jag tror du har rätt, Matti. <u><b>Hundkors</b></u> är vad det är.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Runristaren</i>
Jag håller en tumme på att detta är en kristen symbol av sin tid!
Gerry runristare
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Och där har vi det väl: Vi får passa oss för att tolka det utifrån våra moderna idéer och uppfattningar. Jag tycker att Mattis tolkning är enkel, den hänger ihop bättre än "blandningsidén" och inte minst: Den blir därmed en god symbol av sin tid och sitt geografiska sammanhang!
Vi behöver inte konstra till det så förbålt!
Lasse C