Den här tanken tog form hos mig efter att flera trådar på olika håll har snuddat vid den. Det är intressant att notera hur väldigt olika och ofta väldigt underliga uppfattningar ”folk” har om historia i allmänhet och kanske medeltid i synnerhet. Kunskaperna är minst sagt knapphändiga och tidsperspektivet skall vi bara inte tala om!
I någon tråd nämndes den härliga rubriken ”Man hade sex även på medeltiden!” Det var väl mest var en ansträngning att hitta en säljande rubrik, men ändå. På filpaket (där textförfattarna iofs genomgående verkar rätt illa pålästa) står när man talar om ost att ”man kunde göra ost redan på medeltiden”. Vid ett medeltidsevenemang för ett par år sedan gick jag, ombytt till medeltidskläder, tillbaka till parkeringen för att hämta ett par saker i bilen. På vägen mötte jag en lite äldre man som tittade på mig och glatt sade: ”Och här kommer det en riktig viking!”. ”Nja, inte precis, det är tänkt att vara sent 1200-tal”, sade jag. Han tittade förbryllat på mig och sade ”Ja?” Jag gick vidare till bilen och hämtade mina grejer…[V]
Utanför lägret i Visby 2000 dök det en morgon upp två tonårstjejer, dragande på var sin packning (som kröntes av platådojor, etc). De blev väldigt upprörda över att det var en massa konstiga tält på det som normalt var ungdomscampingen och att den var <b>avspärrad</b>[:0]! De hade påtagliga problem att förstå inte bara att vi faktiskt inte alltid gick medeltidsklädda utan också varför vi gjorde det över huvud taget och inte ”i snygga kleder å mobiltelefåner å så”. Att de inte fick slå upp sitt tält inne på lägret lyckades de så småningom begripa, men det där med medeltid gick inte in alls. Att Medeltidsveckan pågick och vad den handlade om tycktes ha undgått dem totalt. När en av oss ”medeltidare” som pratade med dem frågade om de ens visste när medeltiden hade varit bestämde de sig efter en stund för att det nog var på 1800-talet. (OK, visserligen fördjupade de här tjejerna begreppet ”bimbo” till en ny och för mig dittills helt oanad dimension, men ändå!)
Hjälps vi åt kan vi säkert göra en jättelång lista på den här sortens exempel och under tråden ”Myter och verklighet” har vi en hel del, men det är inte dit jag vill komma. Visst kan exemplen vara skrattretande, men rätt snart fastnar skrattet åtminstone i min hals inför denna avgrundsdjupa brist på förståelse och på historisk kunskap.
Det verkar vara oerhört luddigt i folks medvetande. Det är lite av att under ”urtiden”, då vi nätt och jämnt kunde kallas människor, bodde folk i grottor och levde på rötter, bär och insekter, ungefär. Sedan inträdde ”längesentiden” (även kallad vikingatid, stenålder eller medeltid – termerna i princip utbytbara) där man gjorde flintyxor, åkte vikingaskepp, for på korståg och gick runt i rustning. Nu förgrovar jag medvetet och avsiktligt, men för rätt många verkar det tyvärr inte vara så väldigt långt från sanningen. Hemma brukar vi skämta om att en hunds tidsbegrepp delas in i Nu, Nyss och Längesen – men rätt många människor tycks faktiskt inte ha så värst mycket mer avancerat tidsbegrepp, de heller. Väldigt många vet oerhört lite om historien – och ganska många verkar inte tycka att det spelar någon roll, heller!
Efter denna omständliga och svamliga inledning kommer jag (äntligen) fram till själva tanken och frågan – eller tankarna och frågorna, snarare:
<u><b>* Varför är det så här? </b></u>
Beror det på att under varje ny historisk epok vill människor framhäva sig själva och förringa det som varit? Beror det på att staten/kyrkan/kapitalet/valfritt annat alternativ finner oss lättare att styra om vi inte har så pass kunskap att vi kan lära av historien? Eller vad?
<u><b>* Vilket ansvar har <i>vi</i>?</b></u>
Vilket ansvar har vi som sysslar med att återskapa och levandegöra historien? Vilket är vårt ansvar för att lära folk att skilja på stenålder, vikingatid och medeltid? Vilket är vårt ansvar för att lära folk att all mänsklig utveckling faktiskt inte skett under modern tid? Och är det någon mening med att lära dem det över huvud taget?
Lasse C