Visby 650 år

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Visby 650 år

Inläggav Valdemar Sappi » 18 maj 2010, 10:00

Nästa år är det <s>750</s> 650 år sedan invasionen. Arrangörerna för Medeltidsveckan söker idéer om hur det skall firas.

Själv så skulle jag önska att det hela beskrevs mer historiskt korrekt. Någon brandskattning förkom inte och det svenska innebördskriget är helt borta som det beskrivs nu.
Sönerna till den av Niels Ebbesen dräpte greve Gert satt t.ex. på Kalmar då 1361, och inte så mycket senare så hade greve Henrik Gertsen erövrat hela Sverige, i Meklemburgarnas namn och med stöd av upproriska svenskar. Utom delar av Småland och Västergötland som hölls av Valdemar.

Det som behövs är publika alternativ. Något som är kul att se på!
En sak vore kanske att lyfta fram bössorna. Vi vet numera att bössor användes vid det slag som stod innan slagten vid murarna. Första gången vi känner till i Norden verkar det som.
Fler idéer?

Min nästa bok handlar om Visby 1361, men blir inte klar så snabbt.
Men i den så är huvudpersonerna Botulf Kattund och Tage Nielsen. Den siste en son till grevedråparen Niels Ebbesen.
En skiss till hur de möts kan läsas här:
http://niels-ebbesen.com/ Direktlänk: http://niels-ebbesen.com/kunskaparna.htm
Valdemar Sappi

Inläggav Johan Käll » 18 maj 2010, 11:50

vad har vi för bevis att bössor satts in på gotlaand, och var det inte snarare mecklenburgarna själva som tog makten i sverige, med hjälp av rådsaristokratin med Bo Jonson i spetsen?

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Valdemar Sappi » 18 maj 2010, 12:35

Meklemburgarna lyckades manövrera sig fram en liten bit i taget genom sina ständiga skifte av allianser. Valdemars ärkefiende Henrik av Holstein fick Kalmar redan tidigt av Magnus Eriksson och där satt han längre än vi tidigare vetat. Läser man professor Niels Skyum-Nielsens bok 'Fruer og Vildmaend II' om åren 1340-1400 så beskriver han det just som så att det är Järn-Henrik som i praktiken erövrar Sverige. Så som hans far gjort det med Danmark tidigare.

Arkeologerna har ganska nyligen funnit en ganska stor mängd kulor på slagfältet på Gotland. Det slag som var vid en å/kärr som jag inte just nu minns vad det heter. Utanför murarna har inga hittats.
Jag tror att Gun Westholm nämner det här i sin bok 'Visby 1361 invasionen'. Skall se om jag hittar det där igen. Men kanske är det så att fyndet är av senare datum. Har läst en arkeologisk rapport eller artikel om det i höstas. Hittar jag inte det här igen så kan Gun säkert ge besked...
Valdemar Sappi

Inläggav Johan Käll » 18 maj 2010, 12:47

Det var intressanta tankar Albrecht och hans far är ju vad man annars skulle beskriva som väldigt aktiva i sitt erövrande av sverige, med personlig närvaro och en hel del krigsaktioner. Denna Järn-Henrik är inte lika framstående i dokument från tiden som tex Zabel von Helpten, Bröderna Snakenbrog, Bo Jonsson och Von Witzen och i det tidigare skedet Henrik Parow. Östergötland var ju förlänat Örnefot och Nyköpings fögderi låg under Hertigen av Mecklenburg och förvalatades av Raven von barnekow, Bo Jonsson satt på tre tredjedelar av Sverige... vad Erövrade denne Henrik? Jag känner inte igen hans stora inflytande under denna period från svensk historieforsknings sida?

Gun är expert på politik, och speciellt Hansan, men är inte så inne på just krigsdelar. I hennes bok hade hon hjälp av en annan tjomme som skrev de delarna. Verker det inte konstigt att de skulle ha användt bössor vid ett slag (Ejmunds bro antar jag det är) men sedan lämnat dem inför det viktigare slaget om staden Visby?

Inga skottskador på kropparna har funnits där, eller några kulor.

När Tyska Orden tågar över ön för att de tröttnat på vitalianerna däremot hade de med sig en heldel skjutvapen sägs det, men det är in på nästa århundrade

Dock vill jag lägga till att det rent kronologiskt är helt möjligt att de funnits med, de hade redan varit med ett tag nere på kontinenten vid det laget.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Valdemar Sappi » 18 maj 2010, 12:59

Jag studerar Hansan just nu. Striderna i Sverige har jag mycket att lära om ännu. Men så här står det ordagrant i boken s 53:
I marts har grev Henrik af Holstein "undertvunget naesten hele landet Sverige og erobret alle borge".
Citat från källa 19; DD 3:7 nr 58. Henrik signerar også mot Skåne (og Gotland, nr 136).

Återkommer om källan till det där med bössorna vid de två slagen vid Fjäle myr 23 o 24 juli. Hittar det inte i Guns bok.
Valdemar Sappi

Inläggav Johan Käll » 18 maj 2010, 13:07

Tja..utan att veta vad den gode proffessorn grundar detta på vet jag inte hur jag ska ställa mig till det...

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Olof den gladlynte » 18 maj 2010, 16:15

apropå handeldvapen inder invasionen 1361: http://www.fokusark.se/int_9.html
Olof den gladlynte

Inläggav Valdemar Sappi » 18 maj 2010, 16:37

Olofs länk leder också till den här: http://www.masterby1361.se/
Värd att spara och följa upp.

Johan, om det blir frågan om att spela upp slaget utanför murarna nästa år så som är på förslag. Se då till att ni och era bössor är med. Och tidsanpassa er lite, fast ni får förståss bli danskar! ;-)

När det blir regn igen så skall jag kolla upp källorna professorn använder; Danicum Diplomatarium 3:7.
Den andra boken blev publicerad efter hans död egentligen inte färdigbearbetad.
Valdemar Sappi

Inläggav Valdemar Sappi » 18 maj 2010, 17:27

En annan teori om invasionen än de här: http://www.masterby1361.se/docs/faktaochteorier.htm

Valdemar hade samlat en ansenlig här legotrupper som tog Öland 1361. Målet var troligen Kalmar. Men Magnus Eriksson förekom Valdemar genom att ge bort Kalmar till greve Henrik. Att ta Kalmar blev därför helt enkelt inte möjligt!

Men en här måste betalas. Med silver eller erövringar. Då fick det bli Gotland.
Det var först efter den anmärkningsvärda segern vid Helsingborg -62 som Valdemar fick silver att betala med. Därför att Hansan betalade en enorm lösensumma den gången.

Kanske var den märkligt onödiga slakten utanför Visbys murar helt enkelt en eftergift till legohären. De stred kanske mot löfte om plundring och då var det bara bra om bönderna slaktades.

Annars är kanske det märkligaste med den slakten just att gotlänningarna stog med muren i ryggen. Verkar för mig ha handlat om att deras befallningmän ville hindra dom från att fly.

Urviktigt blir det såkallade underkastelsedokumentet från augusti 1376. Dikterat av drottning Margrete men säkert med Henning Podebusk därbakam. Henning är den siste överlevande av de som tog Gotland 1361. Förutom kungen och kronprinsen. Svågern Valdemar Sappi, blivande drotsen och riksföreståndaren Henning Podebusk, drotsen och upprorsledaren Claus Limbek och kungens barndomsvän Erik av Saxen-Lauenburg.
I detta dokument står det: "måste Visby tillförsäkra alla dem som hjälpte Valdemar Atterdag vid Gotlands erövring stadens förlåtelse för deras deltagande". Vad det här handlar om behövs annalyseras mer som jag ser det...

PS 650 är det visst...
Valdemar Sappi

Inläggav Eric Hejdström » 18 maj 2010, 18:23

Det står mig veterligen ingenstans att kulor som hittats i Mästerby skulle vara från handkanoner. Vi hittade kulor när vi grävde på Ajvide i Eksta där det i övrigt är stenålder som hittas. Merparten av dom jag kikade på då var snarare 16-1800-tal. Det finns ganska mycket kulor liggande i jorden som härrör från jakt snarare än stridsvapen... Tidigaste skriftliga omnämnandet av eldvapen på Gotland är väl för övrigt när Tyska Orden landsteg och körde ut vitalianerna 40 år senare.
Eric Hejdström

Inläggav Valdemar Sappi » 18 maj 2010, 18:53

Från artikeln som Olof gav oss: http://www.fokusark.se/int_9.html

"Det krävde stort mod i sig att möta de professionella soldaterna och deras pilregn, och att gutarna nu för första gången också utsattes för beskjutning av bössor, som det smällde och rykte om, gör kampen än mer ojämn".
Valdemar Sappi

Inläggav Valdemar Sappi » 18 maj 2010, 19:27

Vi kanske skall titta på det här från en annan ände. Järn-Henrik stred för den engelske kungen. Valdemar Atterdag hade ett avtal med den franske kungen om att tåga mot engelsmännen mot att kronprinsen blev gift med en fransk prinsessa och mot en mycket stora summa i marker. Nu blev det inget av det hela därför att franske kungen blev tillfångatagen. Men innan dess så hade Valdemar hunnit samla den själländska ledungen i Ribe...

Så frågan är när vi vet bössorna kom in i 100-årskriget. Sedan kan vi nästan säkert utgå från att det kom hit - SAMTIDIGT. Eller hur?
Och som Johan skriver ovanför. De fanns på kontinenten då...
Valdemar Sappi

Inläggav Johan Käll » 18 maj 2010, 23:53

om slaget gestaltas får vi se vem och hur det genomförs och sedan besluta om deltagande. Som det ser ut nu verkar det inte rimma med hur vi gör saker. Men det finns många grupper som har en handkanon eller två.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Eric Hejdström » 19 maj 2010, 22:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Valdemar Sappi</i>

Från artikeln som Olof gav oss: http://www.fokusark.se/int_9.html

"Det krävde stort mod i sig att möta de professionella soldaterna och deras pilregn, och att gutarna nu för första gången också utsattes för beskjutning av bössor, som det smällde och rykte om, gör kampen än mer ojämn".
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Hittar inga som helst belägg för att det skulle funnits med bössor annat än ett personligt uttalande. Det är ju lite märkligt att det inte finns nåt berättarstoff om eldvapen från Valdemars invasion. Om dom hade medfört dylika vapen bör det nog, i synnerhet om det var första gången, ha nämnts någonstans. Bara för att det är möjligt innebär det inte att det är troligt. Hur gärna man än skulle vilja att nåt var det.
Eric Hejdström

Inläggav Valdemar Sappi » 19 maj 2010, 23:23

Första gången bössor nämns i källorna i norden som jag vet, och då helt i förbigående mest som en lista material, det är juli 1372. Kung Valdemars folk på borgen Gram öst Ribe tillför borgen 'svovl og bössekrudt'. Jag uppfattar det som helt givet att detta inte i verkligheten är första gången vi har det i Norden. Bara första gången det blir omnämnt <i>och då nämnt bara i förbigående</i>.

Greve Henrik Gertsen, Järn-Henrik, stred på engelske kungens sida som en redan tidigt berömd härförare för legotrupper. Det var även han som undsatte Skanderborg hösten -40 belägrat av Niels Ebbesen. En strid utan egentliga vinnare, men där Niels Ebbesen föll.
Efter att den Bayersk-Brandenburgska kejsaren dött undsatte Valdemar sin gamla bundsförvant, förre kejsarens son och hans egen svåger Ludvig markgreve av Brandenburg. Valdemar belägarde t.o.m. Berlin i de striderna. Och så har vi kronprinsens franska trolovningen...

Jag kan bara inte se att det är ens möjligt att de första klumpiga handkanonerna INTE <i>samtidigt</i> kom även till striderna uppe i norden, när de väl började användas i 100-årskriget.

Jag skulle vilja vända på det och fråga. När kom de till 100-årskriget? Sedan är det som jag ser det istället upp till den som tycker något annat att redovisa grunderna för att de <b><i>inte </i> </b> samtidigt skulle komma hit till norden. För det var samma legotrupper som till stor del stred här uppe. Greve Gert och hans son Henrik använde t.ex. gärna valloner. Det gjorde Gert redan i slaget vid Taphede öster Viborg 1334 t.ex. Då när Valdemars bror hertig Otto av Lolland och Estland blev fången.

Valdemar växte upp vid de tyska hoven. Han agerade kraftfullt internationellt under hela sitt liv.
<b>Han var mer Europe än nordbo!</b>

Så Eric, vänd på tankegången. Varför skulle båda han och hans huvudfiende greve Henrik inte ha använt bössor, så fort det användes av andra inblandade i deras strider - i Europa!?

Så tillbaks och titta på de där kulorna från Mesterby med mycket öppnare sinne Eric!
Bössor var nog redan välkända 1361. Inte mycket att nämna helt enkelt...
Valdemar Sappi

Nästa

Återgå till Forskning