Medeltida målningar på hästar.

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Medeltida målningar på hästar.

Inläggav Svanhild » 18 juni 2011, 21:55

Jag söker både bilder på nätet och tips på var jag kan hitta målningar (på tex museum) som är historiskt korrekta. Jag saknar själv kunskap om huruvida det verkligen förekom faktiska målningar under medletiden, och om så, ifall de finns än idag. Någon som kan informera mig om det?

Vad jag framför allt är intresserad av är målningar/utsmyckningar som visar hästar, och då framför allt riddarhästar.


Jag bor i Malmö så danmark är också möjligt alternativ att åka till för att se målningar, fynd och dyl.


Jag är också intresserad av är fyndbilder på träns/bett från vikingatiden, jag vet att det ska finnas i en eller flera av birka-böckerna (de tjocka med fynden) men har för mig att dessa är både dyra och svåra att få tag på?
Svanhild
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 augusti 2009, 22:07
Ort:

Inläggav Peter » 20 juni 2011, 09:36

Om du nu menar medeltiden i sin helhet finns fina bilder på en ädling till häst i Höjby kyrka i Danmark. Ett par timmar med bil från Malmö så är du där.
Peter
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 22 april 2003, 12:27
Ort: Sweden

Inläggav Pilen » 27 juni 2011, 20:38

Finns underbara hästar i codex manesse med, det är lite letande bland bilderna men ofta värt det

T.ex.: http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit ... 8a701c9dbc
Pilen
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 juni 2011, 17:30
Ort: Sweden


Återgå till Forskning



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron