Crowdfunding: C14-datering av en nålbunden vante från Ribe

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Crowdfunding: C14-datering av en nålbunden vante från Ribe

Inläggav Lena » 17 april 2013, 20:39

Maria Lind Heel från Danmark har startat ett crowdfunding-projekt för att kol 14-datera en nålbunden vante från Ribe. Vanten hittades under utgrävningar på 1950-talet, men är bara daterad till ”medeltid”. Ribe Museum vill gärna datera vanten bättre, men har inte pengar för att göra det. Det krävs 6000 dkr, och de har fixat nästan 70%. Är ni intresserade så skänk gärna en slant.

http://www.booomerang.dk/projects/stot- ... rens-ribe/
Lena
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 16 december 2002, 21:32
Ort: United Kingdom


Re: Crowdfunding: C14-datering av en nålbunden vante från Ri

Inläggav Martina » 23 april 2013, 14:09

Nu är den helt finansierad! Skall bli jättespännande att få veta hur det går sen. Hoppas det här banar väg för fler crowdfundings, det känns som det finns många banbrytande grejer runtom i världen som bara ligger bortglömda. Eller är det måhända kanske för att jag inte har facebook?! Har någon t.ex hört om det har hänt något mer med Uvdals-mumierna?

/Martina
Martina
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 16 december 2002, 17:57

Re: Crowdfunding: C14-datering av en nålbunden vante från Ri

Inläggav Lena » 24 april 2013, 10:38

Jag har mailat* Maria och fragat vad det kostar att gora en strontium/syreisotopanalys for att kolla var ullen kommer ifran. Det har kommit en del sadana analyser pa sistone (se t.ex. http://www.york.ac.uk/archaeology/resea ... -holstein/ ), och det verkar vara mycket intressanta mojligheter med detta.

( *: Har inte heller facebook :-) )
Lena
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 16 december 2002, 21:32
Ort: United Kingdom

Re: Crowdfunding: C14-datering av en nålbunden vante från Ri

Inläggav Martina » 24 april 2013, 11:18

Oj, det är ju jättespännande! Särskilt att jämföra dokument och gamla handelsvägar med existerande fynd. Jag funderar genast också på de italienska snitten på en del av herjolfsnesfynden, tänk om man kan härleda något av dem tillbaka till Italien (Kanske inte så troligt, men ändå!)
Kul att någon håller på att kolla på det.

Skönt att höra att jag inte är den enda utan facebook förresten, ibland känner man sig lite utanför men samtidigt är det helt klart värt det!
Martina
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 16 december 2002, 17:57


Återgå till Forskning



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net