[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Överenergiska moderatorer?

Överenergiska moderatorer?

Det här forumet är till för meddelanden från administratören, eller frågor från medlemmarna. LÄS REGLERNA INNAN DU POSTAR.

Inläggav Jonas Flink » 11 september 2005, 21:34

Tycker mig ana en viss grad av överenergiskhet hos admin/mods. Jag vill överklaga flyttandet av min tråd om svärdsfästen från "Vapen" till "Köpes" det var en tråd både rörande det faktum att jag söker en hantverkare för ett jobb och att jag vill diskutera olika former av svärdfästen deras tidsperioder, tillverkningsmetoder etc. Nu kommer bara folk som vill sälja sina nålbundna strumpor eller tovade mössor att hitta min tråd. =P
Jonas Flink
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 16 oktober 2003, 23:28
Ort: Sweden

Inläggav olafR » 11 september 2005, 21:43

Jag är delvis emot denna hårda moderering. Ett forum med få aktiva användare behöver inte hård moderering, kommer det däremot många nya som ställer samma typ av "nybörjar" frågor gång på gång så behövs det, annars kommer de äldre, ev kunnigare medlemmarna att tröttna, de som de nya önskar information från, samtidigt som det blir svårt att hitta det man söker.

Däremot tycker jag att ämen inte får bli för långa, i tid räknat, inte inlägg. En fråga som ställdes för kanske två år eller tom längre, sedan och där det kommit inlägg då och då under denna tid, har förmodligen förändrats så mycket att det är befogat med en ny tråd. Vilket också gör det lättare att hitta det man söker.
olafR
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 29 oktober 2002, 08:47
Ort: Sweden

Inläggav ingrid » 11 september 2005, 23:26

Jag får tacka för lyckönskningarna, Nybjörn och som sagt - det blir säkert ingen större förlust för historiska världar om jag inte deltar. Men min fråga gällde: Vad sker med forumet om det är _många_ som tycker som jag? Och vad om de ”fastlagda reglerna” visar sig inte längre fungera?

Samtidigt måste jag säga att jag förundras jag över att nya medlemmar (med några undantag varav Olafrs sista post är ett) automatiskt placeras i facket ”okunniga som ställer dumma nybörjarfrågor”. Visar inte det att forumet redan _har_ utvecklats till en ”klubb för inbördes beundran” och inga nya är längre välkomna?
ingrid
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 oktober 2003, 20:08
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 12 september 2005, 06:41

Ingrid:

Nya medlemmar placeras förstår inte i något fack. Detta är ett forum för de som är intresserade av återskapande av historia i vilken form som helst, och det finns massor av medlemmar som är nya på forumet, aktiva och förstår galoppen direkt. Självklart är även de som tycker att de vill vänta lite med att posta välkomna att göra det, och de som bara vill läsa välkomna att göra det.

Alla hänvisas också förstås till forumets förhållningsregler, som jag i samråd med moderatorerna satt upp. Det är ingenting som säger att vi inte kan ändra på hur forumet modereras, men idag ser vi inte att det skulle behövas. HV-forumet är den mest besökta delen på Historiska museets server, det är över hundra personer som regelbundet postar. Ska jag vara ärlig är det nog nästan mer än vad man kan förvänta sig från ett så smalt område.

För att svara på din fråga: om många tycker som du, tror jag inte att forumet kommer att lida nämnvärt. Det är inget självändamål att växa i kvantitet. För de som har intresse av att diskutera frågor som det redan finns trådar i detta forum finns det ett flertal andra forum, många inriktade på lajv, som är mer passande.

Lyckönskningar även från mig för aktivt deltagande i diskussioner här eller annanstans på nätet.

/Henrik, admin
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav griskroppen » 12 september 2005, 07:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ingrid</i>

inga nya är längre välkomna?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej ingrid!

Min upplevelse av nybörjeri på HV är helt annorlunda än din.
Fast jag är en alldeles ny medlem känner jag mig välkommen.
Det anordnades i och för sig inget saftkalas för att fira
att jag anslöt mig, men jag har blivit trevligt bemött i de
diskussioner jag deltagit i.

När man letar Häftiga och Bra Fakta(tm) på ett så utpräglat
kunskapsforum som detta, är det skönt att inte behöva grotta
igenom 40 trådar med ungefär samma innehåll.

/Christofer

PS Idé: Avknoppningsforumet HV(r), helt utan moderatorer!
Mmm... Nu ska jag lyssna på Knutna Nävars "Sången om Stalin". :) DS
griskroppen
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 augusti 2005, 11:50
Ort:

Inläggav Sternschild » 12 september 2005, 08:09

Jag tycker nog Admins attityd liknar kundrelationerna hos varuhusen i Östblocket.
Sternschild
 
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 februari 2003, 22:13
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 12 september 2005, 08:31

Grisknoppen:

Helt ärligt kanske det inte skulle vara en så dum idé att ha ett underforum helt utan moderering. Det skulle kunna innebära att de som är nya och upplever moderatorerna som alltför nitiska skulle ha en plats att sätta igång. Ska kolla på det.

/Henrik, admin
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Cis de Conway » 12 september 2005, 09:25

Jag tror att det är en vanesak om man gillar HVs moderering eller inte. Jag hade bara varit inne på väldigt små forum innan jag började hänga på HV, så jag hade ingen direkt forumvana. HV har alltså satt forumstandarden för mig. Resultatet har blivit att jag har tröttnat snabbt på andra forum som jag besökt då de har varit i princip omodererade, det finns 50 trådar om nästan samma ämne, folk postar inlägg som "jag håller med" eller bara en smiley, trådar flyter iväg så att det är omöjligt att se på titeln vad de handlar om etc etc. Jag uppskattar den hårda modereringen på HV, för man behöver inte skumma igenom en massa trams i jakt på värdefull information.

Jag kan förstå att HV kan avskräcka folk som är vana med vildvuxna forum, men jag föredrar faktiskt ett hårt hållet forum med 100 postare som håller sig till ämnet än ett "anything goes"-forum med 1000 postare.

Vän Av Ordning (aka. Cis)
Cis de Conway
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 november 2003, 16:18
Ort: Sweden

Inläggav Joakim K » 12 september 2005, 09:26

Nu ska jag vara lite elak...

Finns ett exempel på ett annat forum där det i en av kategorierna fanns tre separata trådar med samma innehåll på samma sida...

Innehållet "finns det literatur på svenska om X?". Svaret var "nej".
Börjar man inte tvivla på folks läsförmåga alt tro att alla är otroligt slöa efter nåt sånt?
Hittar jag ett nytt forum går jag själv ofta igenom många av de trådar som finns... Man lär sig oftas mycket nyttigt.
Är själv ganska tacksam över att fora modereras så man slipper hålla reda på för många trådar som handlar om samma sak.
Sen är det ju synd att snitz sökfunktion är under all kritik... Men, det gör väl knappast nåt eftersom ingen verkar använda den...
Joakim K
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 18 november 2002, 09:32
Ort:

Inläggav olafR » 12 september 2005, 10:56

Nu förändras inte historiska rön så snabbt, men på att dataforum där jag är så finns det trådar som startade redan 2001 som kommer upp med jämna mellanrum då man söker på nya problem. Grejjen är att trådarna blivit väldigt långa över tid och att då förändras ämnet.

Samma sak gäller tex bågbyggartråden som iaf jag slutat läsa eftersom allt som har med bågbygge samlas där. Är det inte bättre då med flera trådar om de olika problem som dyker upp när man bygger en båge? Mängden text blir ju den samma oavsett om informationen ligger på flera trådar eller en, skillnaden blir att man mer träffsäkert kan hitta just den tråd man söker genom att söka på rätt ord.
olafR
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 29 oktober 2002, 08:47
Ort: Sweden

Inläggav Micke D » 12 september 2005, 11:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Samma sak gäller tex bågbyggartråden som iaf jag slutat läsa eftersom allt som har med bågbygge samlas där. Är det inte bättre då med flera trådar om de olika problem som dyker upp när man bygger en båge?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är ju just det som Angus har gjort, dvs delat upp bågbyggartråden till fler mindre trådar.
Så nu finns det trådar för strängar m.m.
Micke D
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 oktober 2002, 19:51
Ort: Sweden

Inläggav Sternschild » 12 september 2005, 11:37

Tyvär stängde Angus då oxå trådarna om laminerade o backade pilbågar med referensen "saknar historisk grund" Inte att be tråden hålla sig till historiska material o tekniker utan dem bara stängdes...

Omodererade forumdelar kan fungera bra som socialpunkt så länge man inte behöver söka info där. Väl värt ett försök, applåd till Admin för att han tar upp det.
Sternschild
 
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 februari 2003, 22:13
Ort: Sweden

Inläggav olafR » 12 september 2005, 12:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Micke D</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Samma sak gäller tex bågbyggartråden som iaf jag slutat läsa eftersom allt som har med bågbygge samlas där. Är det inte bättre då med flera trådar om de olika problem som dyker upp när man bygger en båge?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är ju just det som Angus har gjort, dvs delat upp bågbyggartråden till fler mindre trådar.
Så nu finns det trådar för strängar m.m.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Se där, det hade jag helt missat, säkert för att tidigare så slogs allt ihop i en tråd och sedan orkade jag inte följa vad som hände. Men det var ju ett plus att det blev uppdelat. [:)]
olafR
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 29 oktober 2002, 08:47
Ort: Sweden

Inläggav gilyana » 12 september 2005, 13:44

Jag var och är fortfarande till viss del nybörjare inom detta område och jag upplever detta forum som ett bra forum delvis men hjälp av dess moderatorer och alla andra medlemmar.
Jag anser att det är bra att man inte släpper kontrollen på detta forum då jag har erfarenhet av många forum på www som, med allt för löst hållna tyglar, mynnat ut i att nästan allt i forumet blivit offtopic.
När jag som nybörjare kom hit för några år sen så upplevde jag aldrig att jag blev placerad i nått "nybörjar" fack utan jag fick bra svar på mina frågor och mycket hjälp av forumet i övrigt.
Visst kan det ibland hända att vissa trådar låses pga en anledning som kanske är lite fel men dem flesta trådarna jag har sett låsas här är oftats låsta p.g.a att det redan finns en massa andra trådar som besvarar frågan som personen som startade den låsta tråden ställde.


MVH nöjd användare av Historiska världars forum
gilyana
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 26 augusti 2003, 13:18
Ort: Sweden

Inläggav Sternschild » 19 september 2005, 15:55

Angus du låser en mönstertråd o refererar till att folk ska svara i en redan låst tråd....
Sternschild
 
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 februari 2003, 22:13
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Information, forumsregler och FAQ



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron