Namn

Historiska sedvänjor, språk, religioner, läror, filosofier och annat som inte har med det materiella att göra.

Inläggav arwid » 24 augusti 2003, 23:29

Hej Hej

Jag tror att vi helt enkelt tycker olika när det gäller nyttjande av namn i olika sammanhang.

Jag måste säga att jag beundrar ditt helgon kunnande:-)

Jag har tyvär inte hittat någon Candice i någon sthlms källa från 1400 talet, men man vet ju aldrig;-)

men som sagt jag har heldre en ett mera vanligt "nordiskt" namn när jag gestaltar 1400 tal, gärna då vanliga sådana än mera fantasifulla namn. Visst kan man använda sitt "riktiga" namn, men för mig känns det mera "äkta" om jag har ett gäng med pedher, jönis, arwidh eller lasse omkring mig än att ha Kevin, johnny och ronny.
Även om de sistnämnda namnen kanske var vanliga på andra platser i världen.

Och hur gör man då tex om man har ett ryskt namn och skall gestalta ett gäng hantverkare från sthlm 1471, då de ju inte direkt hälsades välkommna till staden.

Även om jag givetvis tycker att man skall säga tex om nån frågar vad skomakaren heter vad hans riktiga namn är.

Mvh

Martin
arwid

Inläggav Todd » 25 augusti 2003, 00:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by arwid</i>

Hej Hej

Jag tror att vi helt enkelt tycker olika när det gäller nyttjande av namn i olika sammanhang.

Jag måste säga att jag beundrar ditt helgon kunnande:-)

Jag har tyvär inte hittat någon Candice i någon sthlms källa från 1400 talet, men man vet ju aldrig;-)

men som sagt jag har heldre en ett mera vanligt "nordiskt" namn när jag gestaltar 1400 tal, gärna då vanliga sådana än mera fantasifulla namn. Visst kan man använda sitt "riktiga" namn, men för mig känns det mera "äkta" om jag har ett gäng med pedher, jönis, arwidh eller lasse omkring mig än att ha Kevin, johnny och ronny.
Även om de sistnämnda namnen kanske var vanliga på andra platser i världen.

Och hur gör man då tex om man har ett ryskt namn och skall gestalta ett gäng hantverkare från sthlm 1471, då de ju inte direkt hälsades välkommna till staden.

Även om jag givetvis tycker att man skall säga tex om nån frågar vad skomakaren heter vad hans riktiga namn är.

Mvh

Martin

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Martin,

Jo, vi har olika asikter i denna fraga. Ditt ryska exempel beror roten till min asikter, gallande denna fraga. Jag anser inte att den enskilde individen ar det intressanta inom Living history eller re-enactment, det handlar om gora ett gemensamt, genuint och valarbetat uttryck i syfte att formedla kanslan av narvaro av en viss historisk epok/handelse till askadarna.

Darmed spelar det ingen roll vad man heter, om man inte gestaltar tex Gustav Wasa givetvis. Du ar dar ikladd din historiska drakt och sannolikt gorandes nagot tidstypiskt. Det ar det som ar syftet. Sedan om man ar ryss, afrikan eller asiat, spelar ingen roll for min del iallafall.

Det amne som denna trad tycks barka emot har debatterats med manga harda ord i re-enactment tidingen "Skirmish" som jag forovrigt varmt rekommenderar.

Dessutom sa ar Martin ett namn med anor fran romar tiden, fem pavar hette Martin tex. och det fanns med storta sannoliket ett antal Martin i Sverige under 1400 talet vilket man inte med samma sakerhet ens med den basta formaga vagar pasta om antalet Candice. Hall kvar vid nammnet Martin nar du gor offentliga arrangemang, det ar val langt roligare att bli ihag kommen som den man ar en att folk forsiktigt titulerar en Gustav Wasa pa krogen tex.

Dessutom sa ar Johnny kort for Johannes vilket ar ett bibliskt namn och Ronny kommer av det skottska Ronald som i sin tur kommer fran vikingarnas Ragnvald, sa du kan med gott samvete ta med dig dessa herrar pa ditt nasta event samt Kenneth givetvis, och om du nodvandigtvis vill dopa om folk lat da stackars Kenneth fa ha ett mans namn.

Hare bra
Todd[:)]
Todd

Inläggav arwid » 25 augusti 2003, 00:50

Hej Hej

jo det om påvarna vet jag om då en av dem är "mitt" helgon, Hel. Martin Påven av Rom.

har du nån bra adress till tidningen?

Nästan alla namn vi har idag har sina motsvarigheter hos helgonen.

Mvh

Per Erik Arwid Martin (de är alla mina namn)+2 efternamn
arwid

Inläggav Todd » 25 augusti 2003, 01:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by arwid</i>

Hej Hej

jo det om påvarna vet jag om då en av dem är "mitt" helgon, Hel. Martin Påven av Rom.

har du nån bra adress till tidningen?

Nästan alla namn vi har idag har sina motsvarigheter hos helgonen.

Mvh

Per Erik Arwid Martin (de är alla mina namn)+2 efternamn

Martin,

Den efterfragde lanken: www.skirmishmagazine.co.uk

Vanligen
Todd
Todd

Inläggav Arild Krake » 25 augusti 2003, 07:33

hämtat från Nomina http://www.historiska.se/learning/nomina/index.html

<center>Arild
En dansk form av det tyska namnet Arnold som är sammansatt av ord som betyder 'örn' och 'härskare'. Kan även vara bildat av det forndanska ordet areld som betyder 'forntid'.
Äldsta belägg i Sverige 1419</center>

<center>Ludvig
Ett forntyskt namn, ursprungligen Hluodwic, sammnsatt av ord som betyder 'beröm' och 'kämpe'.
Äldsta belägg i Sverige 1232, Ludowicus. 1576, Lodwieg.</center>

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Raymund » 25 augusti 2003, 12:07

Todd, jag missade det där med Karl XII, men vart drar man gränsen? För att fortsätta med Bosworth, ska någon vara John Cheyney? William Brandon? Ska man dra gränsen vid Banneret-riddare? Måste en bågskyttekapten vara anonym? Om det finns en avlöningslista från ett par veckor före slaget för några billmen, blir det fantasy då om man använder sig av den?

/R
Raymund

Inläggav Taffy » 25 augusti 2003, 14:38

Jag har för länge sedan läst att det fanns en sjörövare från Marstrand som hette Arldh (har jag för mig), där det namnet kopplades till Harald. Jag har för mig att personen i fråga dog 1437, men det var ett par år sedan jag kikade i den där namnboken, så jag kan inte garantera det här inläggets riktighet.

/Anders - som i Anders

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

<center>Arild
En dansk form av det tyska namnet Arnold som är sammansatt av ord som betyder 'örn' och 'härskare'. Kan även vara bildat av det forndanska ordet areld som betyder 'forntid'.

<center>Ludvig
Ett forntyskt namn, ursprungligen Hluodwic, sammnsatt av ord som betyder 'beröm' och 'kämpe'.

Ludvig
Taffy

Inläggav Todd » 25 augusti 2003, 15:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

<center>Arild

<center>Ludvig

Ludvig

Ludvig,

Angaende Arild, se
www.bath.ac.uk/lispring/sourcearchive/ns5/ns5tgh1.htm

Det finns en hel del andra sidor om det kvinnliga Helgonet St Arild att kika pa. Dessutom so du sjalv skrev sa vet man inte om Arild kommer fran tyskans Arnold eller danskans Areld. Det konstiga ar fran den link du skickade ar att tva helt skilda stammar pressenteras, jag tror att det tyska stammen ar felaktig, och satsar mina pengar pa den danska. Det man daremot daremot vet ar att det finns danska man som heter Arild och ett kvinligt Anglo-saxist Helgon. Det den franska version av namnet vilken ar Arlette (William Erovrarens mor) ar ocksa feminin.

Tydligen sa finns det bade man och kvinnor med detta namn.

Mvh Todd
Todd

Inläggav fardäng » 25 augusti 2003, 16:19

Nu har väl diskussionen gått en smula bortom ursprungsfrågan, men en bra sammaställning till Sveriges medeltida personnamn heter, som kanske många, vet just "Sveriges medeltida personnamn". Den brukar finnas på välsorterade bibliotek och är ytterst utförlig, men de har bara kommit till bokstaven H än så länge tror jag.

Några artiklar och pdf-versioner finns här:

http://www.sofi.se/
fardäng

Inläggav Todd » 25 augusti 2003, 16:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

Todd, jag missade det där med Karl XII, men vart drar man gränsen? För att fortsätta med Bosworth, ska någon vara John Cheyney? William Brandon? Ska man dra gränsen vid Banneret-riddare? Måste en bågskyttekapten vara anonym? Om det finns en avlöningslista från ett par veckor före slaget för några billmen, blir det fantasy då om man använder sig av den?

/R

Raymund,

Det finns inga "granser" att dra, jag utryckte min asikt,vill du gora rollspel eller teatraliska utspel sa ar det ok.

Jag ar av overtygelsen att mitt namn, utseende, ras osv. inte har nogot att gora med upplevelsen som formedlas till askadaren. Jag ar dar ikladd min historiska drakt och sannolikt gorandes nagot tidstypiskt. Det ar det som ar syftet, och det ar darfor du har en publik. Jag forstar inte varfor man skall ha ett artist namn.

Har i Stor britanien sa ar "The War of the Roses" perioden en av det mest populara. Det finns en myriad av foreningar som gestaltar denna period pa lika manga sett, dessutom sa finns det mycket bra kall matrl. Jag tycker mig ha exemplifierat min stand punkt gallandes detta tva ganger tidigare i traden, Gustav Wasa & Kalle 12.

Efter ha sysselsatt mig med detta i ett decenium sa har jag blivit trott pa kvaliten de olika "Edward the Blackprince", "Harald Blatand" och "Rickard Lejonhjarta" som jag stott pa, det blir alltid nagon slags pekoral Buskis-teater over det hela.

De enda tillfallen som har sett nagot av godo sa ar det just inom Re-enactment av slag (inte living history dvs) tex. Bosworth eller Tweksbury and Hastings, dar nagon repressenterar en ledar figur men inte men inte aktivt "rollspelar denne".

Jag antar att Lajv/SCA kan vara en spannande utmaning for den som som vill rollspela eller ha en fiktiv karaktar. Sjalv sa ar jag inte alltfor bevandrad i endera men det finns sakert nogon trevlig person som kan beratta narmare hur det fungerar.

Mvh Todd
Todd

Inläggav Raymund » 25 augusti 2003, 21:09

Todd, jag ville bara att du skulle ge en lite mer konstruktiv åsikt än i ditt första inlägg, och så är jag ju lite trögfattad... Och som du säger själv så verkar åsikterna gå isär även inom reenactmentsammanhang i den här frågan. För mig är namn en del av känslan likaväl som att ha rätt antal stygn per cm i sina brokor, även om en åskådare inte får någon förhöjd upplevelse av det. Men jag kan hålla med dig att ibland så kan gestalningar och namn bli teatraliska och och stämningssänkande.

/R
Raymund

Inläggav arwid » 25 augusti 2003, 22:02

instämmer med det teatraliska..

Mvh

Arwidh
arwid

Inläggav Ny Björn » 25 augusti 2003, 23:38

Tja, själv har jag blivit mer och mer tacksam mot mina föräldrar för att de försåg mig med ett fungerande vikingerinamn - under mellanstadiet var det inte lika skoj...

Huruvida det är löjligt med personor? Tja, om de hjälper sina "innehavare" att känna sig mer som den/det de skall föreställa är jag helt med på att de fyller en viktig funktion. Inom vikingeriet tenderar det lätt att bli "spel för galerierna" under dagarna och totalt nederlag med Norgetröjor och burk/flasköl kvällstid. Inom SCA upplevde jag inte det på samma vis, även om det fanns en heeeel del annat att kritisera. Ryssarnas hard core-läger däremot -oj,oj, oj! -Men det är en annan historia...

STÖÖÖN - nu har jag oxå kloggat igen denna enkla fråga med svammel som borde ligga som eget ämne - att vi aldrig lär oss...[;)]

/N B
Ny Björn

Inläggav Taffy » 26 augusti 2003, 11:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fardäng</i>

Nu har väl diskussionen gått en smula bortom ursprungsfrågan, men en bra sammaställning till Sveriges medeltida personnamn heter, som kanske många, vet just "Sveriges medeltida personnamn". Den brukar finnas på välsorterade bibliotek och är ytterst utförlig, men de har bara kommit till bokstaven H än så länge tror jag.

Några artiklar och pdf-versioner finns här:

http://www.sofi.se/

Se på den, det var ju den boken jag tittat i.

/Anders
Taffy

Föregående

Återgå till Kulturer