av Todd » 25 augusti 2003, 00:41
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by arwid</i>
Hej Hej
Jag tror att vi helt enkelt tycker olika när det gäller nyttjande av namn i olika sammanhang.
Jag måste säga att jag beundrar ditt helgon kunnande:-)
Jag har tyvär inte hittat någon Candice i någon sthlms källa från 1400 talet, men man vet ju aldrig;-)
men som sagt jag har heldre en ett mera vanligt "nordiskt" namn när jag gestaltar 1400 tal, gärna då vanliga sådana än mera fantasifulla namn. Visst kan man använda sitt "riktiga" namn, men för mig känns det mera "äkta" om jag har ett gäng med pedher, jönis, arwidh eller lasse omkring mig än att ha Kevin, johnny och ronny.
Även om de sistnämnda namnen kanske var vanliga på andra platser i världen.
Och hur gör man då tex om man har ett ryskt namn och skall gestalta ett gäng hantverkare från sthlm 1471, då de ju inte direkt hälsades välkommna till staden.
Även om jag givetvis tycker att man skall säga tex om nån frågar vad skomakaren heter vad hans riktiga namn är.
Mvh
Martin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Martin,
Jo, vi har olika asikter i denna fraga. Ditt ryska exempel beror roten till min asikter, gallande denna fraga. Jag anser inte att den enskilde individen ar det intressanta inom Living history eller re-enactment, det handlar om gora ett gemensamt, genuint och valarbetat uttryck i syfte att formedla kanslan av narvaro av en viss historisk epok/handelse till askadarna.
Darmed spelar det ingen roll vad man heter, om man inte gestaltar tex Gustav Wasa givetvis. Du ar dar ikladd din historiska drakt och sannolikt gorandes nagot tidstypiskt. Det ar det som ar syftet. Sedan om man ar ryss, afrikan eller asiat, spelar ingen roll for min del iallafall.
Det amne som denna trad tycks barka emot har debatterats med manga harda ord i re-enactment tidingen "Skirmish" som jag forovrigt varmt rekommenderar.
Dessutom sa ar Martin ett namn med anor fran romar tiden, fem pavar hette Martin tex. och det fanns med storta sannoliket ett antal Martin i Sverige under 1400 talet vilket man inte med samma sakerhet ens med den basta formaga vagar pasta om antalet Candice. Hall kvar vid nammnet Martin nar du gor offentliga arrangemang, det ar val langt roligare att bli ihag kommen som den man ar en att folk forsiktigt titulerar en Gustav Wasa pa krogen tex.
Dessutom sa ar Johnny kort for Johannes vilket ar ett bibliskt namn och Ronny kommer av det skottska Ronald som i sin tur kommer fran vikingarnas Ragnvald, sa du kan med gott samvete ta med dig dessa herrar pa ditt nasta event samt Kenneth givetvis, och om du nodvandigtvis vill dopa om folk lat da stackars Kenneth fa ha ett mans namn.
Hare bra
Todd[:)]