av Björn Hellqvist » 15 juni 2003, 19:07
Som legitimerad optiker med både ett allmänt historieintresse och ett intresse för forntida optik, vill jag delge mina reflektioner i ett allt annnat än klart ämne.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Vad jag ofta har funderat över är, hade folk under forntid/medeltid lika uschligt dålig syn som vi har idag, i så relativt unga år? Finns det något sätt, någon källa, som skulle kunna bringa klarhet i detta?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det finns ingen statistik eller liknande som kan visa på förekomsten och fördelningen av synfel. Ända in på 1800-talet var det kunden som genom att prova sig fram valde de glasögon som passade bäst. Vidare så kan felsynta klara sig bra även med dålig syn, även om en översynt troligen fick svårt att bli guldsmed, eller en närsynt bli bra bågskytt. Ännu idag kan man stöta på personer i 50-årsåldern med synskärpa lika med eller sämre än minimikravet för körkort... och de har inget märkt. Eller tjejer som i fåfängans namn struntar i en närsynthet på -2 för att de inte vill ha glasögon...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag har mina misstankar att det är det bokläsandet under täcket med ficklampa som är boven i dramat i mitt och flera av mina vänners fall, men samtidigt så ger alla optiker jag har talat med olika svar på den frågan... (...) Även under medeltiden borde man väl i viss mån jobbat i dålig belysning, men resulterade detta i att folk sprang omkring som dagens många halvblinda högskolestudenter då också?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det. Går. Inte. Att. Få. Sämre. Syn. Av. Att. Läsa. I. Dåligt. Ljus. Det är en envis myt som borde avlivats för länge sedan. Det är jobbigt, ja, men inte skadligt. Däremot har jag stött på flera högskolestuderande som hade bra syn när de började t.ex. systemprogrammeringsutbildningen, men som fyra år senare dragit på sig en närsynthet runt -1.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Nix, vi ser oerhört mycket sämre nu för tiden än för bara femtio-hundra år sedan, t ex. Det beror eventuellt till viss del på att vi inte använder våra ögon som förr, när vi växlade mellan långt håll och nära mycket mer. Nu för tiden fixerar vi på ett seende under längre tid (i regel nära håll), vilket kan göra att linsen förlorar sin elasticitet. Det här är mest spekulation dock.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Sara, på vad grundar du detta påstående? Eller ingår det i din allmänna spekulation? Det stämmer dock att vi använder ögonen mycket mera på nära håll, än för hundra år sedan då de flesta sprätte dynga på åkrarna. Linsen förlorar inte sin elasticitet för att man använder ögonen för mycket på nära håll. Det är först i 40-45-årsåldern som elasticiteten av naturliga orsaker gör att närseendet fungerar sämre. Vad som händer <u>hos vissa</u> är att den ringmuskel som reglerar linsens tjocklek (och därmed brytkraft) kan börja krampa. Man märker detta genom att det blir gradvis svårare att ställa om synen från långt håll till nära (och vice versa), för att sedan märka att synen blivit sämre på längre håll. Ringmuskelns kramp gör att linsen inte återgår i viloläge ("avståndsläge"). Vad man bör göra redan då man märker att ögonen blir trögare att ställa om, är att uppsöka en optiker och kolla om man behöver svaga plusglas för att avlasta ögonen på nära håll. <u>Man ska inte korrigera för närsynthet (avståndsfelet), om det inte visat sig att närsyntheten är "äkta" och inte förvärvad!</u>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Personligen tror jag naturens urval spelar in också. Någon som ser så dåligt som jag skulle knappast ha överlevt barndomen på den tiden när inga brillor stod att få, i alla fall för den absoluta majoriteten av befolkningen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är ju knappast så att närsynthet är en dödlig sjukdom... I vissa extremfall kan det hända att det var ett dödligt handikapp ("de som inte såg lejonen blev uppätna", för att citera min gamle optiklärare), men i allmänhet kan man klara sig bra utan synhjälpmedel om det bara gäller t.ex. jordbruk eller grovarbete.
Hur dåligt såg man då förr? Vi vet inte, och därför blir all jämförelse med t.ex. afrikanska folk eller asiater meningslösa, då det finns en tendens till varierande grad av synfelsförekomst hos olika populationer. En sak är säker: vi är numera bättre på att upptäcka och behandla synfel, så det kan vara en bidragande orsak till att glasögon verkar så pass mycket vanligare nu än förr.