Hjälp: primstav/ märkesdagar

Historiska sedvänjor, språk, religioner, läror, filosofier och annat som inte har med det materiella att göra.

Hjälp: primstav/ märkesdagar

Inläggav tysk-ylva » 11 mars 2006, 03:01

Hej,
jag är ny på det här forumet och jag hoppas, att jag kan få svar på några frågor.

Jag är tyska och just nu håller jag på med en översättning, som handlar om primstaven och dess märkesdagar. Broschyren är skrivet på ett gammalmodigt norska. Jag har kommit ganska långt med översättningen, kanske därför, att jag har en gammal bönderska till granne (där jag bor sommarsemestern i södra Värmland) som prater dalsländskt mål – och det är ju rätt så likt norskan, eller hur?

Men ändå finns en del <b>uttryck och meningar</b>, som jag inte förstår alls. (och föstår man inte orden, förstår man inte sammanhanget heller...!)
Jag ska nu bara skriva några få, anners blir det kanske för mycket på en gång. (Det blev faktiskt en hel sida, fast det bara är 12 uttryck och 10 meningar....!)
...och om det finns ngn, som KAN det här... (>> jag behöver bara de nutida orden på svenska, om de nu finns...[:)]) ...då kanske vi kan mejla istället?

Ø <u>24. febr. Mattismesse. St. Matthis</u>
Denne dagen vart og kalla -- <b>> Lauparmesse <</b>
Ø<u>13. mars Gregorsmesse. Pave Gregorius den store. 590 – 614</u>
„Kråka“ : „Gregorsmesse må du mig vente. Marimesse (25/3) kjem eg visst.
Kjem eg ikkje för <b>>sumarmål<</b> (14/4) skal eg koma, <b>>om det var på en stav <</b>.“
Är det meningen, att själva kråkan (kanske enligt bondepraktik?) väntas komma (tillbaka?) vid Gregorsmesse, men om inte, så vid Mariemesse, eller senast vid s.k. 1. sommardag? ...men vad betyder det där >om det var på en stav<?

Ø<u> 16. april: Magnusmesse. (og kalla 3. dag sommar)</u>
<b>“Kvina“ kjem aldri så seint, att ikkje greinar bognar, at ikkje grisen rin eller att ikkje hestelorten hoppar.</b>
<b>No skall ein ut med grevet.</b>

Hoppas på svar, så att jag kan fortsätte med mina frågor.
Hälsningar YLVA
tysk-ylva

Återgå till Kulturer