Kanske är den här frågan malplacerad i forumet. Men jag är väldigt intresserad av hur människor levde sina liv och vilka betydelser de la in levandet, som ju också kan ses som ett slags återskapande.
Men var kan man egentligen läsa om så viktiga saker som tidsuppfattning, vad släktskap spelade för roll, hur landbon respektive adelsmannen upplevde bandet emellan sig, gruppers årscykler och livscykler, vänskap, byggnaders och föremåls sociala uppdelning mm, särskilt på medeltiden? Alltså upplevda dimensioner av tillvaron, kanske kan man kalla det kulturhistria. Forskar historiska arkeologer om sånt? Är det idéhistoria? Skiftar det mellan olika institutioner i landet? Egentligen ska jag inte klaga för jag skriver en uppsats om släktskap på 1300-talet utifrån lagarna i Göteborg. Men jag är nyfiken på ämnen eller kurser med teorier och metoder som man kan använda för att lära sig om kultur(mer än källkritik). Kanske måste man kombinera historia med antropologi eller etnologi för att lyckas?
Jag tänker att det måste finnas en guldgruva att hämta i brev, krönikor, dagböcker, reseskildringar, predikningar, domböcker, skönlitteratur, bilder, föremål, arkeologiska resultat mm för att ta reda på hur livet upplevdes, hur och av vem byggnader och ting användes. Är det någon som erfarenhet av det eller som vet på råd var man kan plugga det?
/Martin