av Naual » 28 februari 2007, 01:41
För ett par år sen skulle jag skriva lite om läkekonst och folktro på medeltiden men det slog mig också hur lite material det verkade finnas om ämnet.
En bok som jag vill minnas att det står om häxors användning av örter (men inte om nåjder och sejd tror jag)i är Hans Peter Düerrs "Drömtid". Den är fascinerande och festlig, men tror jag, även lite kontroversiell (han har t ex prövat en del örter själv...). En förklaring han ger till att kunskapen om t ex eventuell örtanvändning är så dålig, är att de anklagade inte gavs möjlighet att förklara sin verksamhet eftersom förhörsformulären hade på förhand formulerade föreställningar om vad häxeri innebär. (Fast det <i>borde</i> finnas böcker skrivna på grundval av förhörsprotokoll ung. som "Montaillou".)
Hur räknar man förresten apropå völvorna den isländska litteraturen (sagorna, poetiska eddan) som källor nu? För vilken tid och plats är de tillämpliga? Kan völvor vara något geografiskt begränsat, ungefär som nid och konststilar? Och vilka århundraden hör de hemma i?
Sunniva, intressant fundering om likheter mellan välvor och häxor. Det tidigaste omnämnandet av häxor i Sverige jag vet är någon av landskapslagarna (glömt vilken). Eller ordet häxa nämns inte, men beskrivningen är den som du nämner, och dessa är ju tidigare än de stora förföljelserna från 1400-talet. Det står också i flera av lagarna om förgörning och trolldom. Fenomenet verkar ju finnas allmänt spritt. Men vet någon hur man kan bestämma olika "trolldomsutövare" till tid och plats? (Förutom deras verksamhet, som ju redan diskuteras.)
Om det inte var häxor eller nåjder som använde örter till läkekonst, vilka gjorde det då? "Riket", (lätt översiktsbok om 1300-talet), nämner en del om trolldom och magi med örter, t ex med växtrötter och trollpåsar, dock inga källor i direkt anslutning till uppgifterna(t ex Henrik Harpestreng skulle nog inte skriva om det), men Gudrun Wessnert verkar ju ha bra på fötterna annars.
Hmm, det här blev ett rätt svävande och spekulerande inlägg, men det ska bli roligt att läsa svaren.
/Martin