Medeltida leksaker?

Historiska sedvänjor, språk, religioner, läror, filosofier och annat som inte har med det materiella att göra.

Medeltida leksaker?

Inläggav Edvin » 13 mars 2009, 17:52

Jag undrar om någon vet var jag kan hitta bilder på medeltida leksaker? Jag har tidigare sett en bild på en liten häst (kommer inte ihåg om det satt en ryttare på den) som drogs på en vagn med hjul. Någon som vet vilken bild jag menar?

I NG hittade jag det här;

"Many of the miniature guns and cannons were once working replicas and consist of copper alloy to withstand firing pressures. "The largest of them are equivalent to a pocket pistol. So [they're] perfectly capable of killing somebody," Forsyth said. "It's obvious they are not perfect replicas. But we know they worked, because some of the barrels have exploded. If these were being used by children, then they probably met with an unfortunate accident. Certainly children had access to black powder and could use all sorts of projectiles," she said."

Tänkte se om jag inte kunde bygga något historiskt men mindre livsfarligt. ;)
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Karin » 13 mars 2009, 19:40

Hur intresserad är du? Det finns en jättebra bok som heter Medieval children och är skriven av Nicholas Orme. En innehållsrik bok om medeltida engelska barns liv, med ett helt kapitel om lekar. Några bilder på leksaker, fast inte jättemånga.

Snurror som man manövrerar med piskor verkar ha varit vanligt i alla fall under sen medeltid.
Det finns "dockskåpsmöbler" i tenn, jag tror det var från 1500-t.
Miniatyrgrytor i tenn.
Spela kula har man gjort med stenkulor eller körsbärskärnor.

Men jag tror att de flesta barn tillverkade sina egna leksaker av pinnar och tygtrasor.

Karin
Karin
 
Inlägg: 1273
Blev medlem: 5 januari 2003, 13:41
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 13 mars 2009, 20:08

Det är specifikt hästen på en liten vagn (plattform) jag är intresserad av. Jag har en bild på en liknande häst men hittar inte den som jag tänker på. Jag är rätt säker på att den var grällt målad och hade ryttare, 13-1400-tal?

Bild

(det är alltså inte den här men en snarlik)
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 8 april 2009, 10:26

I bod 264 hoppar de omkring på styltor. De spelar även brännboll och landhockey. Dessutom leker de blindbock

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav sockerbiten2 » 9 april 2009, 10:03

Jag har hört att man hade trådar och i mitten satte man fast en knapp (en vanlig skjortknapp) och sen snurrade man upp den tills den började snurra av sig själv och då så kom det ett surrande ljud ifrån knappen. Jag hade en hemsida förut där det stog en beskrivning men har glömt bort adressen men kan försöka hitta nåt.
sockerbiten2
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 september 2008, 15:22
Ort:

Inläggav Karin » 9 april 2009, 19:44

Jag känner igen beskrivningen, men jag kommer inte ihåg varifrån eller från vilken tid leken skulle vara. Fast vanliga skjortknappar med hål igenom fanns inte på medeltiden.

Karin
Karin
 
Inlägg: 1273
Blev medlem: 5 januari 2003, 13:41
Ort: Sweden

Inläggav Vesuvius » 9 april 2009, 21:49

Spontan association är för mig en vinare, och de är ju rätt tidlösa, eller? Har för mig att man har hittat nån i medeltida städer, fast i inte i form av modern skjortknapp då...

Leksaksvapen är ju också en klassiker, träsvärd och träyxor. Barkbåtar har man ju hittat. Jag tror säkerligen också att man har lekt med kottar, nån norsk kung fick andägg att leka med minns jag.

Leksakshästar som dessa är rätt vanliga:

Bild

De små bronsvikterna från norsk medeltid har säkert också använts som leksaker. Det finns en tennryttare från Museum of London som kanske mer har varit avsedd att lekas med i första hand. Och nej, ingen av dessa är ju hästen du söker, men det kan ju vara lite inspiration.
Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden


Återgå till Kulturer



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron