[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Kung Eystein Haraldsson

Kung Eystein Haraldsson

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Kung Eystein Haraldsson

Inläggav Vikväring » 28 februari 2004, 11:15

I Foss kyrka i Ranrike(Bohuslän) ligger Kung Eystein begravd år 1157
enl Snorre Sturlasson och Morkinskinna.
Kyrkan renoveras just nu och golvet är bortaget så den gamla medeltida grunden är frilagd.
En arkeologisk utgrävning är planerad och kommer förhoppningsvis igång redan nu vecka 10-2004.
Tänk om vi finner Kungen.

Hälsn från
Vikväringar i Eysteins hov[:)]
Vikväring

Inläggav Ny Björn » 28 februari 2004, 11:34

Hej du

Mer info om projektet finns utlagt av Byggnadsvård Wäst [url="http://www.bvw.nu/aktuellt.htm"]här[/url].

Trevligt med lite rapporter från väster...
Lycka till med kungaletandet!

/N B
(sedan gammalt insyltad i lite av varje i de där trakterna)
Ny Björn

Inläggav Vikväring » 6 mars 2004, 08:59

Länstyrelsen i Västra Götaland har som uppgift att stoppa arkeologiska utgrävningar. Det skall grävas så lite som möjligt enl
tjänsteman i Vänersborg. Detta står skrivet i artikel i Bohusläningen idag lördag den 6 mars. Tillstånd för grävningen har ej lämnats ännu, ärendet ligger just nu hos Riksantikvarieämbetet i Stockholm. Snart måste golvet läggas igen och möjligheten att få reda på kyrkans historia och om kung Eystein kan ligga begravd under kyrkgolvet försvinner. Nästa gång golvet byts blir kanske om 150 år!!!
Kan det verkligen vara Länstyrelsens uppgift att hindra forskning och inhämtande av kunskap?!?

Hälsn från
Vikväringar i Eysteins hov [:0]
Vikväring

Inläggav Tyr » 6 mars 2004, 18:23

Vid Balders Balle! Det gör mig ledsen att höra.
Visa nu att du är en riktig viking och gräv upp
kungen själv.

En riktig historiker för mig är en person som snickrar
ihop ett vikingaskepp seglar iväg och testar hur lätt
det är att dra ett skepp på stock på samma ställen som man
gjorde i gamla tider, upptäcker att det inte funkar särskilt
bra, ställer sig frågan: "Vad skulle jag gjort om jag vore
viking i detta läge?". Studerar arkeologiska fynd. Ser att
man vid utgrävningar i Norge har hittat en vagn med stora hjul
och en snillrik konstruktion för styrning som skulle kunna
fungera, gör en rekonstruktion. Ser att det fungerar, drar
slutsatsen att det måste varit så här de gjorde. Nu först
börjar man källforska. Var kommer den konstiga uppfattningen
att man drog skeppen på stock ifrån?
Upptäcker att en professor har själv kommit till den
uppattningen p.g.a att han har läst i källorna att Karl XII
lät dra sina skepp på stock när han skulle överaska Norrmännen,
att det inte fungerade bra där heller är inget att bry sig om,
det står ju i källorna.
När man sedan visar upp sin rekonstruktion på t.ex. TV
erinnrar sig någon att det finns några uppgifter i samtida litteratur någonstans i Grekland, Turkiet om att vikingarna
drog sina skepp på hjul. Dessa människor som gräver sig ner
i historien kallas ofta för arkeologer.

Tyvårr bekräftar det min syn på hela den här problematiken att
det går trender i vår syn på historisk riktighet.
Just nu är det skriftliga källor som gäller, slutledningar
genom arkeologiska utgrävningar och studier är tillfälligt
ute.
Förmodligen är det därför intresset för medeltiden är så stort
just nu. Man kan ju käbbla om skriftliga källor.
Sedan kan man förlöjliga vikingar bäst man vill eller sluta
intressera sig för stenåldern, det tillhör arkeologernas område.

Det faktum att man fortfarande lär ut till svenska folket
att vikingarna rullade skeppen på stock istället för på hjul,
eller att asatron är en samling lustiga historier skrivna flera
hundra år efter att man lämnat den bakom sig, och därmed
förmodligen är ett medvetet förlöjligande av den (tänk er att
lansera Life of Brian under kyrkopliktens tidevarv) är inget att
bry sig om, det finns ju så få skriftliga källor att tillgå.

Tala om OffTopic....... jag går och blotar.
Tyr

Inläggav Ny Björn » 7 mars 2004, 18:48

Dessvärre har Länstyrelsen rätt. Det smärtar att säga det - stora delar av min vakna tid går trots allt åt till att granska och fundera runt arkeologiska fynd. Saken är dock den att man - som Vix påpekade i en annan tråd, förstör det sammanhang man gräver ut vid en arkeologisk utgrävning.
I dag vet vi att mängder av informatin gick förlorad på grund av brister i metod under tidigare utgrävningar från 1800-talet fram till idag. Ett exempel i ganska sen tid var bruket att lacka skelettrester för att stabilisera dem efter framtagandet. Det stabiliserar förvisso benen, men all info om DNA mm förstörs. I backspegeln kan man se mängder av exempel på hur ivriga arkeologer förlorat viktig information genom att de trott att de grävmetoder som användes under just deras tid varit perfekta. Det gäller även för oss idag - genom att gräva nu kommer vi med stor säkerhet att förstöra information som man om en sissodär 20 år kan använda för fördjupade analyser.

Tråkigt men sant. Därför är man från myndighetshåll <i>mycket</i> restriktiva med grävtillstånd även när ansökarna har tillräckligt med pengar för att genomföra grävningen.

/N B
Ny Björn

Inläggav Tyr » 8 mars 2004, 09:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ny Björn</i>

genom att gräva nu kommer vi med stor säkerhet att förstöra information som man om en sissodär 20 år kan använda för fördjupade analyser.
/N B
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Konstigt att man kom fram till den slutgiltiga metoden
så snabbt i Mälardalen/Uppland, eller kanske man tycker
att fynden i Västergötland är av så mycket större betydelse
att man vill spara dem till eftervärlden..........jag bara
retas Ny Björn, jag förstår vad du är ute efter.
Tyr

Inläggav Ny Björn » 8 mars 2004, 09:26

Japp - det är faktiskt en av de ljuvare tonerna i kråksången - insikten alltså. Genom att Björkögravarna undersöktes på 1800-talet försvann drivor av information som hade kunnat tas tillvara idag (för att inte tala om av framtida arkeologer) - det är en dyrköpt insikt!
En faktor som agerar joker är dock att vi genom vårt nutida leverne (utsläpp!) rubbar bevarandeförhållandena i marken - i vissa fall måste vi räddningsgräva nu, annars finns inget kvar att gräva om 10 år. Å andra sidan bryts fynden ner även på museer... -Arkeologisk konservering är tyvärr allt för ofta ett slags mun-mot-mun-åtgärd på, i vart fall synbarligen, döende patienter. Exempelvis så förvandlas många av de "mindre fina" järnfynden från Hjalmar Stolpes Björkögrävningar sakta till något som mest liknar pulverkaffe i magasinen...

...som sagt: min inställning till grävningar är kluven!

/N B
Ny Björn

Inläggav Eva Andersson » 8 mars 2004, 11:55

Tyr skrev:
"Tyvårr bekräftar det min syn på hela den här problematiken att det går trender i vår syn på historisk riktighet.
Just nu är det skriftliga källor som gäller, slutledningar
genom arkeologiska utgrävningar och studier är tillfälligt
ute."
(Gissa vem som inte vet hur man gör sådär snygga citatmarkeringar som alla ni andra gör)

Nu är det ju så att för oss historiker har det alltid varit skriftliga källor som gäller! Det är det som är vår yrkeskompetens. Det betyder inte att vi inte kan använda oss av resultat från t ex arkeologiska undersökningar, men vi är inte utbildade att vare sig gräva eller studera föremål, precis som en arkeolog inte har samma utbildning i att använda skriftliga källor som vi. Idealt borde vi samarbeta och komplettera varandra, men det sker tyvärr inte så ofta. Lösningen är nog dock inte historikerna börjar "fuska" i arkeologi och tvärtom.
Att vi historiker arbetar med skriftliga källor är ingen trend, utan det vi ska göra.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Tyr » 8 mars 2004, 13:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Att vi historiker arbetar med skriftliga källor är ingen trend, utan det vi ska göra.
Eva
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Självklart, vad jag menade var att arkeologernas slutsatser
kan vara väl så intressanta och riktiga som historikernas.
Jag tror fortfarande att det går trender.
Vad är Gerumsmanteln för dig, en källa eller ett arkeologiskt fynd?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Gissa vem som inte vet hur man gör sådär snygga citatmarkeringar som alla ni andra gör)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Om du vill besvara det här inlägget med snygga citatmarkeringar trycker du på den fjärde ikonen längst upp till höger på mitt inlägg. Den ikonen som har en svängd pil(om man för handen över den dyker det upp en ruta där det står reply with qoute).
Lycka till
Tyr

Inläggav Vix Hq » 8 mars 2004, 13:02

Håller med, Eva! Jag som rätt nyligen avslutat min arkeologutbildning i Göteborg (en väldigt teoretisk institution) känner att det hade varit bättre om vi fått koncentrera oss på arkeologin och inte varit inne och snokat så mycket på skriftliga källor som vi var, <i>eftersom vi aldrig fick tillräckligt av det för att egentligen behärska det</i>. Mer tvärvetenskapligt samarbete! Men det hör hemma under en annan tråd!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Angus Maciomhair » 8 mars 2004, 15:28

(Gissa vem som inte vet hur man gör sådär snygga citatmarkeringar som alla ni andra gör)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ett stickspår:
För att använda citat i "quick reply"-fönstret får man skriva in quote-taggen manuellt. Rent allmänt ser den ut som följer:
<quote><i>originally posted by <i>namn</i></i>
<br>
citerad text
</quote>

<i>I sedvanlig ordning ska alla < och > bytas ut mot hakparenteser. Jag har fortfarande inte klurat ut hur man lurar forumet att ta taggar som inmatad text</i>

Det är precis detta som dyker upp i meddelandefönstret när man trycker på "reply with quote"-knappen men det går alldeles utmärkt att skriva in manuellt, vilket är mycket användbart om man vill ha flera korta citat i sitt svar alt. citat från olika inlägg.
Vid citat från olika inlägg är det bara att öppna ett Word-dokument dit man klipper över all text man vill citera så att man har det tillgängligt när man börjar skriva sitt svar, alt. så öppnar man en ny flik med HVs forum och letar upp den text man vill klippa in.

Lycka till...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Vikväring » 8 mars 2004, 16:59

Ursäkta mig men låt hos nu hålla oss till ämnet, och inte teknikaliteter om hur man använder citattecken o dyl.

Här kommer lite funderingar från en amatör när det gäller arkeologi och dyl.
1. Golvet i Foss kyrka är borttaget just nu!!!
2. När det nya golvet kommer på plats, kommer det sannolikt att ligga där i kanske 150 år. Tillfälle att ta reda på saker om kyrkans ursprung försvinner därmed för mycket lång tid.
Det kanske går att krypa om kring i krypgrunden och forska i framtiden med nya metoder, men det blir besvärligare!
3. En arkeologisk utgrävning (har det berättats för mig)skulle kunna ge besked om kyrkans ålder,
och därmed också till viss del bekräfta Snorres berättelse om Kung
Eysteins död och begravning i kyrkan.
4. Jag har svårt att förstå argumenten om att allt skall sparas för framtida forskning och att vi då skulle förfoga över en mycket bättre teknik för analys och omhändertagande av fynd.
Med de argumenten torde ju överhuvudtaget all forskning omedelbart
avslutas och invänta denna bättre teknik.
Hur utvecklar vi ny teknik utan forskning?
Är det inte så att vi med forsknings hjälp utvecklar och förfinar våra metoder. Så också inom arkeologin antar jag.
5. Foss ligger i Bohuslän, inte ens i Västergötland. Och dessutom var Bohuslän inte svenskt utan Norskt vid denna tid. Detta är således Norsk historia. Om detta påverkar synsättet och intresset för en grävning har jag ingen uppfattning om.
I kontakter med Norska Riksantikvarieämbetet, där intresset var stort, men möjligheterna att gå in i nuvarande Sverige med forskning såg de som begränsade, utan hänvisade till Svenska myndigheter.
6. Kan någon ge mig en rimlig anledning till varför ett ur forskningssynpunkt intressant projekt och dessutom finansierat skall ifrågasättas.
7. Projektet ifrågasätts på grund av att det borde kopplas till ett större forskningprojekt. En sådan beredskap torde vara svårt att ha vid tillfälle som detta. Det skulle vara en lycklig slump om sådant projekt skulle sammanfalla med en tillfälle som detta.
8. Tyr, kommer du och hjälper mig gräva?

Hälsn från
Vikväringar i Eysteins hov
Vikväring

Inläggav Vikväring » 22 mars 2004, 15:57

<b></b><u>Nu är tillståndet från Länstyrelsen klart</u>!!!!<b></b>

Nästa måndag (den 29 mars) börjar Bohsläns Museum sin utgrävning av grunden i Foss kyrka.

Nu till lördag finns vi på turmässan i Göteborg, där vi berättar mer om vår kung Eystein.

Hälsn från
Vikväringar i Eysteins hov [:)]
Vikväring

Inläggav Vikväring » 7 april 2004, 16:41

Efter diverse förseningar är det nu bestämt att Bohusläns Museum kommer den 13 april och börjar gräva.

Intresset från allmänheten är stort
Under tiden vi väntat på tillståndet från länsstyrelsen har
ca 1200 personer besökt guidade visningar i kyrkan.

Det blir visning för allmänheten med arkelogerna närvarande
den 14 april kl 16.00.
den 15 april kl 12.00 och kl 16.00
Pressvisning 15 april kl 15.00

Hälsn från
Vikväringar i Eysteins hov [:)]
Vikväring

Inläggav Torbjörn Byman » 7 april 2004, 21:53

Det var som fan!
Finns det möjlighet att få tillgång till någon slags info om händelsen?
Skulle vara intressant att skriva en drapa om det i mitt husorgan Nyheterna/Östra Småland där jag jobbar.
Hälsar Torbjörn
Torbjörn Byman

Nästa

Återgå till Diverse skvaller