just ospunnen, obearbetad ull skulle jag säga vara mer än en högrisk faktor!
mal och annat otyg kommer ofta med denna som ett brev på posten! (vad detta nu egentligen betyder idagens sverige

ett kaanansland för krypen, speciellt om den står orörd i ett mörkt och skönt hörn... bara för dem att smaska och gosa i lugn och ro.
jag skulle faktiskt i möjligaste mån undvika att ha sådant material i min lägenhet. tanken på att en dag titta ned i påsen md ull och se ett moln av bevingade monster yra omkring.. nä, det går inte. har sett för mycket av den varan.
om jag bodde i hus och hade någon slags separat utrymme som kunde tjäna som luftsluss/karantänzon, tja kanske javisst. men inte i min lilla etta på 30 kvm, inte inne i en större lägenhet/hus heller. jag har lite för mycket andra textilier som jag värnar om och anser inte att det är värt risken. sanera efter ett malangrepp är ngt av det otäckaste som finns tycker jag. sen är det inte bara malen man måste ta hänsyn till, det finns ängrar också...
så skall man rekommendera något här hemma tror jag att jag vidhåller lufttätt, men i ett svalt utrymme, gärna separerat från övriga hushållet. sen skulle jag nog för säkerhetsskull frysa min ull lite då och då, och åtminstone nån gång om året gå igenom den noga och spana efter kryp!
/pessimist & tråkmyra med viss paranoia...