av Åsa W » 17 maj 2004, 17:02
Tack för erbjudandet, men jag har nu fått tag på gammalt skitigt bivax av min morfar, så jag tänkte försöka greja iordning dessa.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>
Själv gillar jag mindre bitar om jag ska vaxa tråd till sömnad eller bågsträngar. Enklaste knepet är att ta ur värmeljus ur aluminiumformarna och gjuta bivaxkakor i dem, de brukar bli en rätt behändig storlek. Man blir dessutom av med ev. skit på/i bivaxet eftersom detta sjunker till botten i smält tillstånd.
Du får riva sönder ljusformen när du ska ta loss kakorna men så länge du spar formarna från utbrunna ljus kan du stoppa ner de ljus du tog ur i dem. Inget spill alls m.a.o.
/Angus<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur smälter du vaxet?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>
Hurdan konsistens är det när du klämmer det ur tuben?
Rent spontant skulle jag gissa på att det är någon form av lädersmörja med mer eller mindre bivax i. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du har no rätt. Jag jämförde med skosmörj, olika kladd i vänster repektive hand. Konsistensen var väldigt lik varandra. Mitt bivax på tub var klar, ljusgul, med små korn i. Känslan var den samma när man hade båda krämerna på händerna. Angus beskrivning på känslan stämmer på båda tycker jag "<i>Bivax ger IMHO en ganska kladdig känsla till en början för att sedan när den är mer uppvärmd faktiskt kännas ganska hal på händerna"</i> (vad står IMHO för? jag har sett det användas flera gånger.)
Jag kanske kan göra en bättre jämförelse när jag sytt med mina blivande <i>värmeljusformsvaxbitar</i> så jag vet hur riktig bivax känns.
Skomakaren var med på vad jag skulle ha det till. Och han sa att det ena han hade att erbjuda var denna tub. Som jag nämnde tidigare, så var jag ganska desperat. Jag har planer på att gå tillbaka och fråga om han kan ta reda på mer om denna produkt. Jag tänkte även fråga morfar (biodlaren) om han har koll på vad man kan göra med vax. Hur mjukt går det att få? Han är även ledare/föreläsare/cirkelledare (eller något sånt) i biodling. Så han kan nog tycka att frågan är intressant.
/asÅ