Hmm...
Jag provade med te och kaffe med det gick inte alls. Tyget tog helt enkelt inte till sig av "färgmedlet", trots att jag hade tvättat det innan.
Införskaffade en liten förpackning med textilfärg (Nitor Allfärg för ull,siden etc. Mörkbrun nr. 41) men precis när jag skulle slänga in tyget i maskinen (har dessvärre inte möjlighet att färga på spisen p.g.a. avsaknad av gigantisk kastrull) så blev jag lite nervös.
Saken är den att jag inte kan tvätta tyget mer än en gång i maskin (det filtar ihop sig för mycket och krymper med de testbitar jag har provat med) och jag vet inte riktigt hur mörkt det kommer att bli. På förpackningen står det att en påse färgar 200 g. tyg "mörkt/medel" medan 200-400 g. blir "ljust". En meter av mitt ylletyg väger 0,5 kg (tack IKEA för att ni väger tyget istället för att ta betalt per meter.... det betyder nämligen att kundtjänsten kunde ta reda på exakt vikt/längd) och jag hade tänkt färga två meter (d.v.s. 1 kg). Det är ju mer än dubbelt så mycket tyg som färgen egentligen ska räcka till, men frågan är hur brunt det blir med ett knallrött tyg? Vill ju bara ha en lite mörkare ton i tyget, inte en ful brun doublet.
Någon som har mer erfarenhet av textilfärger än jag som kan svara?