[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Cotehardieproblem

Cotehardieproblem

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Raymund » 18 juni 2004, 10:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Månia</i>

hm... "tjockare ylle". mitt ylletyg är ju jättetunnt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Risken är att det dräkten tänjs ut om du göra en väldigt åtsittande dräkt. Fodra den med tex linne, så håller den formen.

/R
Raymund

Inläggav Månia » 18 juni 2004, 12:07

ah, precis vad jag hade tänkt. =) Tack Raymund!
--Ameli--
Månia

Inläggav Karin » 18 juni 2004, 16:29

Alexandra:

Klänningen som beskrivs i länken är baserad på ett fynd, och därför skulle jag säga att den är mer HK. Men om man gör en klänning i fyra delar som svänger ut ordentligt i midjan kan man få ett utseende som är mycket likt det på bilderna, så det är inte heller fel.

Den tidigare beskrivningen som du kopierade in är ett sätt man kan göra på. Den är alltså rätt, men inte den enda rätta modellen. Det viktiga med en cothardie är att den har tight överkropp, tighta ärmar och lång vid kjoldel.

För att få på sig en så tight klänning behöver man ibland (obs. inte alltid) öppna den någonstans. Det kan man göra genom snörning i sidan (tror jag) eller snörning eller knappar fram. De tidiga cothardierna (omkring 1340) verkar ofta ha varit hopsydda efter att man har tagit den på sig. Samma sak gäller ärmarna. De kan vara knäppta, snörda, hopsydda eller tillräckligt vida för att man precis ska få igenom handen.

Jag har aldrig tidigare hört någonting om att tyget måste vara tjockt, mer än det Raymund skrev om att tunnt tyg kan dra sig konstigt om man inte fodrar det.

Jag tror inte att det var särskilt vanligt att man broderade cothardier vid halsen eller ärmarna.

Lycka till och berätta gärna vilken modell du väljer!

Karin

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Alexandra</i>

Hej!
Var precis på väg att börja sy min allra första cothardie när jag ramlade på två olika varianter på hur man kan sy. (eller har jag missat nått igen [:I])
Dels har vi ju den tidigare beskrivningen från denna tråd:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En cotehardie kan se ut på många sätt och ett av dem är så här.
Mycket tight klänning sydd i något tjockare ylle, två framdelar och två bakdelar. Vidden i kjolen kommer från att man ställer ut vidden i varje panel från strax under midjan. Båtringning och snörning i sidan/sidorna. Mycket smala ärmar som går ner till handleden och är knäppta med tättsittande knappar från strax under armbågen. Kanpparna är ofta i mässing och är kuppolformade. Broderade vid halsen och längst ner på ärmarna
Har hittat en beskrivning på denna nånstans

Men sen hittade jag denna länk och började fundera på om inte den var "bättre" rent historisk sett och så. Vilken är "rätt" om man vill sy en cothardie som passar in på sent 1300-tal? Funkar båda? Vilken är i så fall lättast? Tror inte att jag har mer än 3,5 m tyg så jag måste kunna få ut det på det...
Karin

Inläggav Vix Hq » 18 juni 2004, 20:38

Om jag skulle göra en <i>cotehardie </i>(det som vanligen avses med det ordet; tight runt överkroppen med snörning eller knappar och tighta ärmar med knappar/något annat) skulle jag göra en med fyra paneler, antingen utsvängda (med eller utan kilar) eller helt raka med kilar. Det är enklare än att göra en cotehardie med utgångspunkt i Herjolfsnesdräkterna som på sidan som Alexandra länkar till. Själv tycker jag att Dame Helen har ett hyfsat argument för att använda Herjolfsnesdräkternas konstruktion för att göra en tight cotehardieliknande klänning, men det ska sägas att ingen av Herjolfsnesdräkterna är så tighta! De är <i>formade</i>, men inte alls så korvskinnstighta som det man brukar syfta på när man pratar om en cotehardie.

Jag har sytt en Herjolfsnesklänning som sitter mer som orginalen förmodligen satt, med fyra "kilar" i sidan samt en fram och bak och jag har även gjort en testklänning i Herjolfsnesmodell som är så tight som den klänning som Dame Helen beskriver. Och jag har precis sytt färdigt en "klassisk" cotehardie med fyra paneler och kilar. Spontant skulle jag säga att det är <i>mycket </i>enklare att sy en 4-panelsvariant. Lättare att prova in (i synnerhet om du inte har någon som kan hjälpa dig som var fallet för mig), snabbare att sy (inte så många sömmar).

I <i>mina </i>ögon är 4-panelsvarianten minst lika HK som Herjolfsnesvarianten - sättet att konstruera dräkter med många (4+) kilar som i (de ganska få) exemplen från Herjolfsnes är ju dokumenterat, men inte för att få <i>tighta </i>cotehardieliknande plagg. 4-panelsvarianten finns också dokumenterad i i alla fall ett fynd - drottning Maragretes gyllende kjortel.

Vilken variant du än väljer att sy - lycka till!!! [:)]

/Vix.

Tillägg: Till min "vida" Herjolfsnesklänning gick det åt 3 m tyg (fick typ 30 x 30 cm över!), och förmodligen en smula mer till min 4-panels-cotehardie-sak (jag slösade). Jag är 1.65 lång och storlek 38.
Vix Hq

Inläggav Karin » 21 juni 2004, 20:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

I <i>mina </i>ögon är 4-panelsvarianten minst lika HK som Herjolfsnesvarianten [...] 4-panelsvarianten finns också dokumenterad i i alla fall ett fynd - drottning Maragretes gyllende kjortel.

Det har du rätt i. Jag tänkte inte på Margaretakjorteln eftersom den inte är 1300-tal.

Räknas ett plagg bara som cothardie om det är korsetterande och med knappar eller snörning?

Jag har en klänning som ser tight ut när jag har den på mig, men den är tillräckligt vid för att jag ska kunna ta på mig den över huvudet utan att öppna någonstans. Min kompis har en väldigt tight bysthållande klänning som jag har för mig att hon ålar sig i utan knappar eller snörning. Bör jag sluta kalla de här plaggen cothardie?

Nyfiken Karin
Karin

Inläggav Martina » 22 juni 2004, 19:16

Är inte cotehardie ett mansplagg? ;)
F.ö. är väl också Moy-klänningen en fyrpanels cotte eller kjortel?

/Martina
Martina

Inläggav Vix Hq » 22 juni 2004, 20:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Bör jag sluta kalla de här plaggen cothardie?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nu är jag ute på gungfly - terminologi är inte min starka sida, i synnerhet som dräkttermer dessutom inte verkar vara speciellt standardiserade utan man blandar språk, tider och gud vet vad rätt vilt... Förvirrande värre!

Cotehardie betyder väl egentligen bara "plagget som man har över kjorteln (cote)"? I SCA-/LH-kretsar (i synnerhet i USA) verkar dock termen övergått till att beteckna ett specifikt plagg - en figursydd, tight dräkt med tighta ärmar med knappar och/eller snörning som dyker upp i konsten kring mitten av 1300-talet, fingertopslång för män och fotsid för kvinnor. Jag tycker att det verkar ha blivit lite av en "catch-all"-fras som används på många olika sätt av olika personer. Jag har en känsla av att det beror lite grand på vilken bakgrund man har - var man först har stött på det - hur man uppfattar ordet "cotehardie".

En amerikansk kvinna, Tasha McGann, som ligger bakom kallar t ex tight-cotehardien för "the versatile layer" och har skrivit en hel liten uppsats om detta där hon bl a gått igenom bildmaterial. Rätt intressant läsning - den finns att ladda ned från hennes hemsida.

/Vix, som nu ska gå och sy de sista 5 knapphålen på sin cotehardie-versatile-layer-mellanklänning-kjortel [;)]!
Vix Hq

Inläggav Karin » 23 juni 2004, 09:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Bör jag sluta kalla de här plaggen cothardie?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nu är jag ute på gungfly - terminologi är inte min starka sida, i synnerhet som dräkttermer dessutom inte verkar vara speciellt standardiserade utan man blandar språk, tider och gud vet vad rätt vilt... Förvirrande värre!

Jag är inte ute efter det korrekta medeltida namnet, för jag vet att det är alldeles för förvirrande. Jag vill bara veta vilket ord jag ska använda för att folk ska förstå vad jag menar.

Enklast är väl kanske att kalla allt för kjortel, förutom de korsetterande som får heta cothardie.

Karin
Karin

Inläggav Karin » 23 juni 2004, 09:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

F.ö. är väl också Moy-klänningen en fyrpanels cotte eller kjortel?

Jag trodde att den hade helt bakstycke.

Karin
Karin

Inläggav Nimyn » 14 juli 2004, 20:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Elénore</i>

Eftersom efterfrågan på broderier ökade kraftigt under den här perioden så utvecklade man en ny teknik där man broderade motiven på linne för att sedan klippa ut dessa och applicera dem på klänningstyget. Detta var lättare eftersom siden och sammet är svårt att brodera på. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tänk, här råkar jag sitta med en sammetsklänning som bara skriker efter ett broderi, efter att jag tagit bort det som var. Att brodera i sammet är kanske stört omöjligt (trots att jag använde mig av tekniken att lägga guldtråd ovanpå tyget och fästa med annan tråd). Fråga: linnet som används som grund, var det vitt? Har ju förstått att det var otroligt svårt att färga i vissa färger. Eller för att skräddarsy frågan till min egen röda sammetsklänning: ska jag brodera applikationen på rött eller vitt linne? Eller helt enkelt välja ett mönster som blir så tätt broderat att inget linne lyser igenom. Vilket kommer att pröva mina broderikunskaper...

Hälsningar
Anna Lagercrantz
Nimyn

Inläggav Månia » 18 juli 2004, 14:20

Hej,

är det någon här som har ett färdigt mönster till en cote, och kan tänka sig skicka en kopia till mig? (Gärna storlek M, eller större så att det kan anpassas till mig. -Sent 1300, tidigt 1400) Det är mest ärmarna som jag har problem med, det andra är inte lika viktigt, men jag tar tacksamt emot hela mönstret.

--Ameli--
Månia

Inläggav Månia » 21 juli 2004, 22:55

Och jag har precis sytt färdigt en "klassisk" cotehardie med fyra paneler och kilar. Spontant skulle jag säga att det är <i>mycket </i>enklare att sy en 4-panelsvariant. Lättare att prova in (i synnerhet om du inte har någon som kan hjälpa dig som var fallet för mig), snabbare att sy (inte så många sömmar).

Tillägg: Till min "vida" Herjolfsnesklänning gick det åt 3 m tyg (fick typ 30 x 30 cm över!), och förmodligen en smula mer till min 4-panels-cotehardie-sak (jag slösade). Jag är 1.65 lång och storlek 38.

Vix;
Tänker jag rätt nu?... 4-panels = 2 fram- och 2 bakstycken. (eller är det 4 fram och 4 bak?) hur funkar det att prova in ärmarna när man inte har någon som hjälper en? och vart fick du mönster till ärmarna ifrån, eller är de bara rakt klippta.
Gjorde du något pappersmönster som man kanske kan få en kopia av? (Jag är lika lång och har ungefär samma storlek...)

--Ameli-- (finns även på icq)
Månia

Inläggav Martina » 22 juli 2004, 10:14

Har du tittat på la cotte simple? (Det är en sida som heter så, jag orkar just nu inte leta rätt på länken men den finns hänvisad till på forumet flera gånger innan.) Jag har alltid gjort mina ärmar själv, skillnaden mot när jag till min senaste klänning fick hjälp var milsvid. Det tog nästan ingen tid alls och resultatet var det bästa hittils. Likadant med inprovningen av kjorteln i ryggen och i sidorna! (Tack Sara!) Så har du möjlighet att få hjälp av mamma, syster, pojkvän eller vad som helst, ta chansen! Så länge du är klar på vad som skall göras och ger tydliga order så behöver personen ifråga inte vara särskilt kunnig.
Tänk för övrigt på en sak när du ber om mönster; det tar ganska lång tid att krypa runt på golvet för att kopiera ett mönster. Dessutom går det åt en hel del mönsterpapper, det behöver skrivas sömnadsinstruktioner och förklaringar. Slutligen då kuvert och några frimärken. En inte helt liten arbetsinsats som dessutom kostar pengar!

Lycka till med sömnaden

/Martina
Martina

Inläggav Månia » 22 juli 2004, 15:37

nej, själkklart är det inte gratis. det hade jag inte tänkt heller....
--Ameli--
Månia

Inläggav Vix Hq » 22 juli 2004, 17:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Månia</i>
Vix;
Tänker jag rätt nu?... 4-panels = 2 fram- och 2 bakstycken. (eller är det 4 fram och 4 bak?) hur funkar det att prova in ärmarna när man inte har någon som hjälper en? och vart fick du mönster till ärmarna ifrån, eller är de bara rakt klippta.
Gjorde du något pappersmönster som man kanske kan få en kopia av? (Jag är lika lång och har ungefär samma storlek...)

--Ameli-- (finns även på icq)

Jepp, 4-panel består av två framstycken och två bakstycken (och kilar från någonstans runt höfterna och ned i mitt fall).

Jag har ett pappersmönster, men jag har inte tid att kopiera det (dessutom förhindrar en inflammerad axelled att jag använder en penna ett litet tag framöver...). Bor du i närheten av Göteborg kan du få låna det och själv rita av det, men jag kan nästan lova dig att det inte kommer att passa över huvud taget. Det är en supertight klänning som är helt och hållet anpassad efter min kropp (inklusive olika stora bröst).

Jag gjorde själva klänningsmönstret med hjälp av lika delar "Medieval Tailor's Assistant", instruktionerna på
och min provdocka. Och mig själv då i sista inprovningen [;)]... Det går alltså att fixa utan hjälp (om man har en provdocka iaf), men det kräver en viss envishet. Hittar man någon som kan hjälpa en är det så mycket enklare, och precis som Martina sa så behöver hjälpredan inte ha någon koll alls utan bara nåla där man anvisar!

Vad det gäller ärmar... Jag konstruerade dem först på papper, med hjälp av mina mått, så som det finns beskrivet på
. Ärmar finns också beskrivet i "Medieval Tailor's...". Sedan klippte jag ut mitt testmönster i lakansväv och kollade hur det passade i ärmhålen.
Man får testa sig fram tills man får S-kurvan så den stämmer. Min S-kurva är t ex mycket "flackare" än den på sidan ovan. Hur väl det kommer att gå att röra armen när man har dräkten på sig beror bl a på förhållandet mellan "toppen" av kurvan (som ska sitta mitt över axeln) och den "lägsta" punkten på kurvan (under armen). Jag fick göra tre testärmar av gamla lakan innan jag tyckte att det satt OK. Här hjälpte det att ha en provdocka, trots att den inte hade några armar... Jag kunde kolla hur ärmen hängde från axeln i alla fall, men det hade varit mycket enklare om jag haft en kompis som kunde nåla fast ärmen i klänningen med mig innuti... Har man varken provdocka eller någon kompis till hjälp får man nåla och testa på sig själv, ändra och testa igen. När toppen av ärmen sedan stämde med resten av klänningen tog jag bara och nålade till lakansärmen runt min arm så den satt så tight som jag ville (det är lite fippligt att göra det på sig själv, men det går - man nålar, tar av ärmen och snyggar till nålningen (eller tråcklar) och prövar igen tills man blir nöjd).

Det här kanske låter jättekrångligt, men det <b>är </b>inte så farligt. Man måste inte vara dräktkonstruktör eller tillskärare för att klara av det. Det gäller bara att ta ett steg i taget och vara envis och acceptera att man kanske måste göra ett antal provklänningar innan man har ett fungerande mönster. Det hjälper ju också om man tycker själva processen är kul... Jag kanske låter hur erfaren som helst när jag pratar här, men jag har faktiskt bara sytt 4 medeltidsklänningar i mina dar (och några särkar). Två var enkla raka klänningar med helt geometrisk konstruktion, den tredje var min Herjolfsnesklänning, den fjärde min supertighta 4-panels-cotte. Innan dess - syslöjden i högstadiet.

/Vix, som hoppas att det här kan vara till någon nytta i alla fall...
Vix Hq

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk