fast här måste jag nog ända bestämt hävda att tuschlavens lila inte alltid är så obeständing. jag färgade för över 12 årsedan en härva ullgarn (alunbetat om jag inte minns fel) med tuschlva som ammoniakbehandlats under c 1 månads tid. det nystanet är fortfarande <b>STARKT </b>cerise-lila. det har visserligen legat i en plastpåse i en mörk låda större delen av tiden. men det är ändå 12 årsedan och har en oerhörd lyskraft kvar. kanske kan posta en bild om jag hinner?
för saker som inte brukades så länge, eller inte så ofta skulle det nog fungera som färgämne. dessutom brukar ju såpass lättnedbrutna färger blekas hyfsat jämt, om de utsätts för ett jämt ljus vill säga. då behöver det inte alltid göra så mycket att det bleks...
garnet färgades inför ett specialarbete på gymnasiet som gick ut på att jämföra växtfärgade garners ljusbeständighet med syntetfärger (tja, problemställning och meningsfullhet i forskningsarbetet var ett mindre problem på den tiden [;)] huvudsaken var att göra ett kul specialarbete ). så nånstans i mina gömmor finns blåskalan på garnet, jag tror att den hamnade på ca 3, vilket inte är så extremt dåligt ändå?
(tror att kanelspindelskivlingens orange försvann tidigare, björklövsgult och grankottsbeiget hände det inget med alls nästan... färglavens guldbruna hamnade nånstans mitt i skalan. behöver jag nämna
att herdins allfärg <i>oftast </i>var mer beständiga? dock inte alltid)
dessutom analyserades färgämnena i överhogdalsbonaderna ungefär vid denna tid. och jag har för mig att margareta edebo faktiskt påträffade spår tuschlav nånstans, men här kan minnet svika mig? det är som sagt var några årsedan nu och man börjar så smått minnnas det man vill...
för den som hinner rota lite, kanske finns det nån rapport om det hela i SVK's årsberättelser (troligtvis nångång mellan 90-93)? färglav är jag däremot mer säker på att hon hittade.
jag håller dock med om att det går åt mycket tuschlav och att den växer långsamt! som tur var fanns det mycket lav i partilles skogar, vi plockade lite här och där för att inte länsa ett helt berg... (två glasslådor till ca 100g ullgarn?)
och så bökigt var det ändå inte, laven stod mest i sitt dragskåp och skötte sig själv. en gång om dagen värmde vi på nån timme kanske. men annars inget större jobb. skönt med dragskåp, om man inte har ett luftigt uthus eller annan verkstad att hålla till i... eller ännu hellre: en gödselstack! (hm... varmkompost borde ju funka bra också, om man nu har en sådan?)
hittade detta om tuschlav:
http://www.nrm.se/kbo/krypt/lasapust/welcome.html.se
" I sin bok Svenska lafvarnas färghistoria från 1805 tar J. P. Westring upp både tuschtillverkning och lavfärgning."
nån som har läst och vet om det är nåt att ha?
han verkar ha varit en spännande kille som tyckte: att laven kan bli "ett helsosamt födoämne och troligen en verksam medicin i trånsjukdomar."
/m