<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Visminna</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>
Är du intresserad av mer sydligt material kan jag rekommendera Pentamerone, en sagosamling från 1634. Den är en av de tidigaste samlingarna av folkliga sagor och innehåller sagor som vi känner igen i senare versioner från både Perrault, bröderna Grimm och andra. Den finns att ladda ner i fulltext på Projekt Gutenberg (
http://www.gutenberg.net/).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Oj, vilken guldgruva [:D], både hemsidan och boken.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja det må jag säga! Där fanns det mycket skoj![:D]
Sara, du sa att "Tyvärr är det ju svårt med "medeltida" folksagor, problematiken är lite densamma som med balladerna. Det finns ju inga uppteckningar av det folkliga materialet som är så gamla, utan de flesta uppteckningarna stammar ju från tidigt 1800-tal, när man började vurma för den "folkliga visheten"."
Men vet du ifall det finns 1800-tals sagor som bär spår av äldre tider? Jag behöver hjälp med att hitta uppslag.
Sagor och sägner lever ju sitt eget liv genom seklena och varje berättare sätter sin prägel på berättelsen. Därför är det nog av naturen svårt att hitta ett "original".
På förekommen anledning är jag inte nödvändigtvis ute efter originaltexter, men gärna sådana som går att härleda till en traditionell historisk berättelse.
Mitt mål är att underhålla och trollbinda min publik. Det får gärna vara berättelser som är så väl råa som ekivoka, det är som sagt alltid lika kul. [8D] Framförallt har jag en förkärlek till sedelärande berättelser med en smula finess i slutklämmen.
Ett gott exempel på en sådan berättelse är sagan om Beowulf. Den innehåller ju träsktroll, ofega kämpar och drakaskatter, men även eftertanke och visdom!
/Jor
(som oblygt strävar efter att bevara och bära en ålderdomlig tradition vidare till kommande generationer [;)])