Gult på vikingatid?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Arild Krake » 24 augusti 2004, 20:56

Hur många blå hästar med oranga ben hittade du i tapeten? De färgsätter en del saker lite tokit har jag för mig. Men ett riktigt ambitjöst arbete att gå igenom och räkna färgerna på folks kläder på den gamla tapeten. Tuft.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav VonGraven » 25 augusti 2004, 06:35

Det finns en hel del hästar i psykideliska färger, men oftast är det för att representera skuggor. Man märker att de bara haft tillgång till en nyans av varje garn åt gången, så de har inte kunnat skugga kusarna på så vis.
VonGraven

Inläggav Micke D » 25 augusti 2004, 08:07

Det nämndes på Discovery att tapeten är gjord i delar av olika personer. Bl.a. för att en häst är delvis brun och delvis gul.
Den ser en aning märklig ut.
Micke D

Inläggav Vix Hq » 28 augusti 2004, 16:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Widmark</i>

Om blått och rött går bra på vikingakläder hur är det då med lila??Jag har nämligen hittat ett väldigt vackert garn i 100% silke i en otroligt vacker lila nyans...
Skulle vilja väva brickband av det men är inte säker på om lila är korrekt för vikingatid??
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det finns fynd av sk "lavlila" från vikingatid, se sidan 9 av den superlånga tråden "Linne i olika färger". Där talas det en hel del om lila färg <i>på ylle</i> mest, men även silke.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Widmark » 30 augusti 2004, 06:44

Ska kolla! [:)]

Är det samma Vix som på Brickvävningsgruppen??
Bara nyfiken [:)]
Widmark

Inläggav Flinkelin » 30 augusti 2004, 19:49

Hej! Det finns en färgväxt som heter Safflor och som ofta blandas ihop med Saffran, den ger också gul färg...huruvida denna växt användes redan på medeltiden vet jag däremot inget om.

Elin
Flinkelin

Inläggav Vix Hq » 31 augusti 2004, 08:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Widmark</i>

Ska kolla! [:)]

Är det samma Vix som på Brickvävningsgruppen??
Bara nyfiken [:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jepp - det är jag!

/Vix.
Vix Hq

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk