<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Germund</i>
Vilken underbar tråd!
Jag såg en gång en intervju med nuvarande Guvernören i Kalifornien som berättade att när han spelade Conan viftade han runt på ett svärd på 10 kg. Men det kräver nog en dopad muskelbyggare för att klara detta misstänker jag...
- M.v.h. Jörgen
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Oavsett doping eller inte så, om man lyfter vikter som de flesta här inte ens skulle rubba så är man stark, vilket Arnie är/var.
Vad jag kommer ihåg av denna historia, läste om det på tiden då filmen gjordes, så var svärdet inte så tungt som 10 kg, utan dom änvände ett tyngre svärd (än de lätta låtsassvärd man oftast bär omkring på i filmer) mer likt ett riktigt i tyngd, och att anledningen var att få hans hantering av svärdet att se mer realistisk ut.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jorgen & OlofR
Nu haller ni pa att skapa en "MYT" angaende Conans svard och dess tyngd.[:D] Det svardet som anvandes i filmen vagde ca 4.3 kilo. Dvs dubbelt sa tungt som ett riktigt.
Sjalv tyckte att det var en spannande film nar den kom, jag sag den pa bio nar det begav sig,detta var en tid i mitt liv som var fylld av rollspel och fantasy noveller. Men det ar nu en svunnen tid som jag iallafall inte skams for.
Mer om Conans svard finns att lasa om har:
http://www.barbariankeep.com/heroic.html
Dessutom sa tycker jag en av de varsta myterna ar just den medeltida faktkonsten som "alltid" blir egg mot egg i alla filmer, dar de star och brutalt "bankar" pa varandra. Nyligen sag jag filmatiseringen av Prins Valient fran tidigt 60 tal och den tar priset for de lyckas klamma in alla myter pa 90min. Detta ar ocksa nagot som folk vanligtvis fragar mig vid events och uppvisningar.
Ha det bra
Todd