[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Myter och verklighet

Myter och verklighet

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Vesuvius » 6 september 2004, 20:40

Vad kommer all denna "låtsas"-fakta ifrån? Sitter folk hemma och bara hittar på? Till exempel fick jag en gång höra att "alla vikingar drack ur horn, glas, inte ens som material, hade man inte..." (ör lägga till att undertonen var den också helt åt Hel uppfattningen att folk var korkade förr. Och att de inte hade glas för de var inte smarta nog. (Dock kan man ju ifrågasätta hur smart konstruktion en trattbägare är om man nu skall dricka lite försiktigt och helst inte vill hålla i ett glas hela kvällen men det är en helt annan fråga... [:p])

Om man nu betänker att man faktiskt har hittat _glas_ men vad jag vet inte ett enda vikingatida dryckeshorn så...
Vesuvius

Inläggav Annika B » 7 september 2004, 11:05

Beträffande var folk får allt ifrån så <i>tror </i>jag faktiskt att de hittar på en del själv, men man får sig ju också en massa till livs genom t ex filmer och inte minst "medeltids"-arrangemang. Jag talade med en medelålders kvinna som, när jag nämnde mitt intresse för medeltid, glatt berättade att hon hade varit på medeltida gästabud (firmafest eller något liknande) och haft säckväv på sig och ätit massor av kött.[xx(] Hur många oskyldiga medborgare blir genom dessa festarrangörer övertygade om att man gick klädd i säckväv på medeltiden, tro? (På fest - tänk vad de måste ha haft på sig till vardags då [:0])

Att människor var dumma förr är också en alldeles för vanlig uppfattning, som man ju också möter i akademiska diskussioner. Ett av mina specialintressen är forntida kunskaper i astronomi och jag har sett hur många invändningar som helst mot att t ex hällristningar skulle kunna ha något att göra med saker som syns på himlavalvet. Argumentet är alltid: <i>det kan de inte ha vetat</i>. Med tanke på att stjärnhimlen har funnits där varje natt sedan människan blev människa, tycker jag att det är en grov förolämpning mot alla de generationer som har levat under den att tro att de inte skulle ha studerat den med de medel de hade.
Annika B

Inläggav Sara Lundström » 7 september 2004, 14:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Annika B</i>

Beträffande var folk får allt ifrån så <i>tror </i>jag faktiskt att de hittar på en del själv, men man får sig ju också en massa till livs genom t ex filmer och inte minst "medeltids"-arrangemang. Jag talade med en medelålders kvinna som, när jag nämnde mitt intresse för medeltid, glatt berättade att hon hade varit på medeltida gästabud (firmafest eller något liknande) och haft säckväv på sig och ätit massor av kött.[xx(] Hur många oskyldiga medborgare blir genom dessa festarrangörer övertygade om att man gick klädd i säckväv på medeltiden, tro? (På fest - tänk vad de måste ha haft på sig till vardags då [:0])<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag tror de allra flesta inte tar det så, utan som att de är på maskerad/temafest. Vilket ju är precis vad de är. Folk är inte dumma nu heller, liks.[:)]

Däremot kanske de tror det är vad vi också håller på med, och då det ju det som är missuppfattningen man får göra något åt.
Sara Lundström

Inläggav Annika B » 8 september 2004, 07:32

Inte dumma? Har du läst anekdoterna i den här tråden? [:p][;)]
Nej, skämt åsido, folk är inte dumma, men i min erfarenhet finns det beklämmande få som ifrågasätter eller tänker i mer än ett eller två led. Jag har jobbat inom "okvalificerade" yrken i fyra år och på alla dessa arbetsplatser har jag mött inte dumhet, men brist på eget tänkande. På posten läste mina arbetskamrater kvällstidningar - ofta bara rubrikerna dessutom - och litade blint på det som stod. När jag påpekade att något kanske inte var helt med sanningen överensstämmande, brukade de stirra på mig som om jag vore E.T. "Det STÅR ju här", brukade de säga och så var saken avgjord. Undantaget var om kvällstidningen påstod något som de inte höll med om, då hittade de på en invändning och så var det den som var sanning. Ett exempel är när det kom ett vegetariskt vin för några år sedan. Korkat, tyckte mina arbetskamrater, alla vet ju att vin görs av druvor, snart kommer det väl vegetariskt vatten, höhöhö. Men, invände jag, det måste ju finnas en anledning till att man tillverkar vegetariskt vin, antagligen används animaliska ämnen (gelatin, t ex) i något skede av tillverkningen och nu har någon kommit på ett sätt att undvika dessa. Att vegetariskt vin är en nyhet implicerar att tidigare vinsorter faktiskt INTE är vegetariska. Hela fikabordet stirrade tyst på mig i flera sekunder innan de fortsatte skrocka åt det nära förestående vegetariska vattnet.
Folk är inte dumma, men de kan vara godtrogna, ovana vid att tänka kritiskt och mycket benägna att svälja det de blir matade med, så länge det stämmer överens med vad de redan "vet".

Du har nog en stor poäng med maskeradjämförelsen, Sara! (Jag ska på piratfest om två veckor och det kommer att bli mycket aaaaarghh och plastvärjor och bristen på historisk korrekthet kommer inte att störa mig alls [:)]) Tyvärr tror jag inte att arrangörerna av t ex medeltida fester brukar tala om för gästerna att det är just en maskerad och inte en "äkta historisk" upplevelse. I enlighet med min tes ovan kommer många då att acceptera att "det var så här det var". Fast frågan om konsekvenserna av detta kanske hör hemma i någon av de trådar som behandlar historiskt återskapande och utövarens ansvar gentemot allmänheten...
Annika B

Inläggav JJ » 8 september 2004, 10:40

Fantastisk tråd det här :)

En typisk filmgrej, som tyvärr också verkar vara vanligt förekommande i folks uppfattning är att en pilbåge (normal långbåge på sisådär 80 pund) är snorenkel att spänna, men en pil kan nätt opp tränga igenom ett lager linne. Skall man skjuta på någon med skydd skall man använda armborst, som man givetvis spänner med två fingrar lite på en höft. En skäkta kan nämligen gå rakt igenom en timmerstuga utan problem.
Annars är min favorit det som många skrivit om, att allt skulle ha vart så slitet, grovt och barbariskt.

Är inte alla dessa missuppfattningar samma som man ser i dagliga livet, gällande allting? Jag jobbar inom IT-branschen och ärligt talat så är de där skämten om dumma användare man kan få i mailen inte särskilt roliga, för det är verkligen så illa. Folk har mailat och sagt att mailen är trasig, ringt och sagt att datorn är trasig när det är strömavbrott och liknande. Problemet är nog snarare att människan inte klarar av att vara okunnig och hittar hellre på (omedvetet) än erkänner sig "dum". Tyvärr är ofta resultatet just det man försöker undvika, men tror inte att det är medvetet.
Där tror jag också att man har anledningen till att så många ser folk på medeltiden som så dumma, klart man vill att det skall ha utvecklats och att man själv skall vara bättre än vad de var förr ;)
JJ

Inläggav olafR » 8 september 2004, 14:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Germund</i>

Vilken underbar tråd!

Jag såg en gång en intervju med nuvarande Guvernören i Kalifornien som berättade att när han spelade Conan viftade han runt på ett svärd på 10 kg. Men det kräver nog en dopad muskelbyggare för att klara detta misstänker jag... :-)

- M.v.h. Jörgen
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Oavsett doping eller inte så, om man lyfter vikter som de flesta här inte ens skulle rubba så är man stark, vilket Arnie är/var.

Vad jag kommer ihåg av denna historia, läste om det på tiden då filmen gjordes, så var svärdet inte så tungt som 10 kg, utan dom änvände ett tyngre svärd (än de lätta låtsassvärd man oftast bär omkring på i filmer) mer likt ett riktigt i tyngd, och att anledningen var att få hans hantering av svärdet att se mer realistisk ut.
olafR

Inläggav Todd » 8 september 2004, 15:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Germund</i>

Vilken underbar tråd!

Jag såg en gång en intervju med nuvarande Guvernören i Kalifornien som berättade att när han spelade Conan viftade han runt på ett svärd på 10 kg. Men det kräver nog en dopad muskelbyggare för att klara detta misstänker jag... :-)

- M.v.h. Jörgen

Oavsett doping eller inte så, om man lyfter vikter som de flesta här inte ens skulle rubba så är man stark, vilket Arnie är/var.

Vad jag kommer ihåg av denna historia, läste om det på tiden då filmen gjordes, så var svärdet inte så tungt som 10 kg, utan dom änvände ett tyngre svärd (än de lätta låtsassvärd man oftast bär omkring på i filmer) mer likt ett riktigt i tyngd, och att anledningen var att få hans hantering av svärdet att se mer realistisk ut.

Jorgen & OlofR

Nu haller ni pa att skapa en "MYT" angaende Conans svard och dess tyngd.[:D] Det svardet som anvandes i filmen vagde ca 4.3 kilo. Dvs dubbelt sa tungt som ett riktigt.

Sjalv tyckte att det var en spannande film nar den kom, jag sag den pa bio nar det begav sig,detta var en tid i mitt liv som var fylld av rollspel och fantasy noveller. Men det ar nu en svunnen tid som jag iallafall inte skams for.

Mer om Conans svard finns att lasa om har: http://www.barbariankeep.com/heroic.html

Dessutom sa tycker jag en av de varsta myterna ar just den medeltida faktkonsten som "alltid" blir egg mot egg i alla filmer, dar de star och brutalt "bankar" pa varandra. Nyligen sag jag filmatiseringen av Prins Valient fran tidigt 60 tal och den tar priset for de lyckas klamma in alla myter pa 90min. Detta ar ocksa nagot som folk vanligtvis fragar mig vid events och uppvisningar.

Ha det bra
Todd
Todd

Inläggav Annika B » 9 september 2004, 06:55

Här är en myt om svärd till: tyngdpunkten ska ligga precis på korset, absolut inte framme på klingan. Jag har tappat räkningen på de gånger någon har plockat upp min långsvärdswaster (i <i>en</i> hand), viftat lite okontrollerat med den, satt upp en kännarmin och sagt "hmmm, balansen är lite långt fram, va?" [:D]
Jag trodde själv på den myten i många år eftersom den florerade bland mina rollspelskompisar på gymnasiet.

Resonemanget är i och för sig förståeligt. Folk vet i allmänhet inte riktigt hur man hanterar ett svärd (skillnaden mellan ett hugg och ett snitt, t ex) och man kan lätt tro att den kontroll man skulle få över spetsen om svärdet hade tyngpunkten nära ens hand är en stor fördel. Att man hellre vill ha kraft och schvung i huggen och att det ändå inte är snack om millimeterprecision i träffarna, brukar alla inse när man berättar det.

Men finns det någon som förstår hur en del (min mamma t ex) kan tro att det jag håller på med liknar sportfäktning[?][?][?] Mamma har känt på min waster och hon är fortfarande övertygad om att jag trippar fram och tillbaka på en linje och hanterar den med ena handleden. Det spelar ingen roll vad jag säger, hon har bestämt sig [:(].
Annika B

Inläggav Admin » 9 september 2004, 08:18

Tråden flyttad till ett mer lämpligt forum!

/Henrik
Admin

Inläggav Lasse C » 9 september 2004, 08:24

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i> Nu haller ni pa att skapa en "MYT" angaende Conans svard och dess tyngd.[:D] Det svardet som anvandes i filmen vagde ca 4.3 kilo. Ha det bra
Todd<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Dvs ca 10 lb, 10 <i>pounds</i>! När vi nu talar om hur människor inte tänker i flera led så är väl det här vanligt? Man ser en siffra och vet att det har med vikt att göra och då MÅSTE det vara kilo.

Vet inte hur många gånger jag stött på folk som blandat ihop inches med cm, miles med mil, psi med pascal...

LC
Lasse C

Inläggav Peter_Wrede » 12 september 2004, 16:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Asbrand</i>
[br
Nej, det är ingen myt att att alla var katoliker, det var dom alla (vad skulle de annars vara?). <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tja, man skulle till exempel kunna vara dualist/cathar (inte säker på att det är det "officiella" svenska namnet). http://crusades.boisestate.edu/Albi/

Angående Conans svärd. Jag har hört (kan vara en myt det också) att man medvetet gjorde Conans svärd extra tungt för att Arnold skulle bli tvungen att spänna sina muskler (och därmed se extra tuff ut) i fighting- och posingscenerna. (En annan rolig grej om Conan, lite OT men... "Schwarzenegger had to tone down his workout, as his arm/chest muscles were so big that he couldn't wield a sword properly." från www.imdb.com)
Peter_Wrede

Inläggav Anders Lindkvist » 12 oktober 2004, 09:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by pixeleye</i>

En myt som relaterar till japanska svärd:

Att man vek stålet flera tusen gånger för att göra svärden.
Dom består iofs av massor av lager men för att få 1000 lager behöver man inte
vika mer en 10ggr, vilket framgår nedan:

1 vik. blir 2 lager
2 vik. blir 4 lager
3 vik. blir 8 lager
4 vik. blir 16 lager
5 vik. blir 32 lager
6 vik. blir 64 lager
7 vik. blir 128 lager
8 vik. blir 256 lager
9 vik. blir 512 lager
10 vik. blir 1024 lager

.....

Alldeles rätt, men det blir ännu roligare då man oftast började med mer än 3 lager´, då får man en grymmare ökning. Men vid tusentals lager blir det ett homogent material och därför lite meningslöst i dagens läge med de stålsorter som finns. Det var ju självklart annat för då var det ju en kvalitémarkering...

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Anders Lindkvist » 12 oktober 2004, 09:26

Detta var sannerligen en underhållande tråd.

Jag jobbar som smed på sommaren på en fäbod i dalarna. (Ja vet att man inte hade smeder på fäbodar, men jag har timlön så jag klagar inte!)
Dett är en 1600-talsfäbod bör tilläggas...

Det är kul med dumma frågor, man får ju förstå dem de vet inte bättre.

Vanligaste frågorna i smedjan:
-"Skruvstäd, det hade man ju inte förr!" (oftast från medelålders män som ska visa sig viktiga) Det finns skruvstäd från medeltiden...

På fäboden tänkar många som en hallo-effekt om djur. De är söta, alltså är de snälla! När motsatt effekt visar sig så kan det bli lite lustigt...

En kompis hade hört kommentaren om en kakelugn av en amerikanska i en annan fäbod,
-"Oooh, This must be the shower!"

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Widmark » 13 oktober 2004, 06:53

Att svärden (ffa vikingasvärd) var väldigt tunga verkar vara en utbredd myt - I filmen The 13th Warrior sker följande utbyte när Antonio Banderas karaktär får ett vikingasvärd i sin hand:

Arab:"I cannot lift this."
Viking:"Grow stronger."

När jag sett min dotter (då cirka 15 månader) plocka upp ett svärd på en vikingamarknad och dra iväg med det (förvisso med spetsen släpande i marken men ändå...) kan jag ju inte låta bli att tänka att Banderas arab i filmen måste ha vääldigt svaga handleder [:p]

//Lena
Widmark

Inläggav Halvor » 27 maj 2005, 19:52

denne tråden må jo bare følges opp!

jeg jobbet i en viking-fornøyelsespark av diskutabel kvalitet, men der i allefall smia (der jeg og Anders H. og Vegard jobbet) var noenlunde korrekt. En dag kommer det en dame med en beskjemmet fjortis-datter på slep opp til smia og sier "sånn hadde de ikke i vikingtid!" Jeg tenker selvsagt at vi har glemt noe moderne verktøy ute, men ser ikke noe? "hva tenker du på nå?" spør jeg. "Sånn!" sier hun og peker på en sadel som henger der. "nåja", sier jeg. "ikke akkurat sånn, for denne er moderne, men de hadde saler i vikingtiden". Da ser datteren opp på sin mor og sier triumferende; "Det var det jeg SA!"

det er sant som dere sier. folk har forutintatte meninger om alt, og særlig historie. Det var til og med noen som trodde at det var en bryter lagt inn i en av gulvhellene i smia som regulerte en gassflamme i essa, og at de to store blåsebelgene bare var juks.

for ikke å snakke om historielærenen som forsøkte å innbille meg at vikingene hadde tam elg på bås. Da jeg litt forsiktig forsøkte å innvende at arkeologer ikke har funnet noe spor etter tam-elg, så sa han foraktelig "pah! arkeologer!" Han visste minsanten best...

urg...folk er vel nesten dummere nå enn før...

halvor
Halvor

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller