[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Ämnen för bågtillverkning

Ämnen för bågtillverkning

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Ämnen för bågtillverkning

Inläggav teknist » 31 mars 2004, 23:18

Undrar om det finns nån som säljer trä-ämne för långbågstillverkning. Jag vill ha ämnen i ask som är raka å fina, utan kvistar och sprickor, och som är färdigtorkade. Gärna plockade på hösten/vintern, och som har en fin yta.

Om nån äger sådana, hur mycket kan ni tänkas sälja dem för? Och kan man få köpa flera?

Ps, om ni disskuterat detta i en den 11 sidor långa tråden så har missat det för att jag inte orkat läsa hela.

Tobbe
teknist

Inläggav Fundin » 1 april 2004, 12:45

Jag brukar gå till ångsågen och köpa en askplanka där årsringarna inte driver ut ur plankan alltför mycket. Sedan sågar jag ut en stav som följer en årsring hyfsat med bandsåg. Med bandslipen slipar jag så att jag har en årsring över hela ytan, och sedan skrapar jag mig ner till nästa mha sickel, tar sisådär 2 timmar, men det blir bra bågar. Om det inte finns ask där man bor är detta ett enkelt sätt
Fundin

Inläggav teknist » 1 april 2004, 21:28

Ja, det är ju en variant. Helst vill man ju ha sommarved ytterst, eftersom den är starkast. Jag är inte säker på att det skulle bli så bra om jag försökte slipa mig dit själv :) Men efter ett par försök så kanske man lyckas.
teknist

Inläggav Fundin » 2 april 2004, 07:05

För mig gick det kanon första gången. Tricket är att slipa dig mitt in i sommarveden på första årsringen som du kan få ut hel, eller åtminstone hel på en lem. sedan använder jag spånhyveln väldigt försiktigt, känner du dig osäker så ta sickeln direkt. När jag hyvlat så att man börjar se en röd nyans tar jag sickeln och skrapar bort det mjuka svampiga lagret tills träet är alldeles hårt. Om jag får ett ställe som buktar ut tar jag lite med fil hellre än att dra korta drag med sickeln eftersom det blir jämnast om man får jobba med långa drag. Det är inte alls särskilt svårt, och man har fördelen att man kan välja en riktigt grov årsring ytterst.
Fundin

Inläggav Micke D » 2 april 2004, 11:59

Tjena Fundin!

Hur mycket kostade dina idegransbillets, med frakt, tull och ev. kringkostnader, att importera från staterna?
Hur lång tid tog det att få hem dem?

Har funderingar på att göra en ca 90 lång armborstbåge av idegran, och då skulle det vara kalas med en billetbit på 110cm.

/Micke D

Stockholms Låsbågesällskap
Micke D

Inläggav Fundin » 2 april 2004, 12:50

Mina billets Kostade ca 1270kr/båge (2st) att få hem med frakt, moms och allt. det går säkert att få billigare. De var 110cm styck och jag gissar att det tog en månad att få hem dem. Jag köpte dem av Raptor Archery www.raptorarchery.com de var inte perfekta, men klart fungerande.
Det finns många andra som säljer billets, men det verkar vara svårt att verkligen få hit dem. Raptor Archery var enkla att ha att göra med och det är värt mycket.
Fundin

Inläggav Angus Maciomhair » 2 april 2004, 17:02

Hur var det med div. intyg ?
Jag pratade med lite folk på tullverket om just trä till bågar för 3-4 år sedan och då fick jag svaret att det berodde helt på hur bearbetade bitarna var. Var de hyvlade på minst två eller tre sidor var det inga problem, annars var det div. intyg som skulle inskaffas först pga. skadedjursrisken och eftersom dessa billets är kluvna och inte sågade/hyvlade så blir jag nyfiken, det verkar inte som en drömsituation att bitarna fastnar i tullen x antal veckor för karantän/inspektion med allt vad det kostar alt. få bitarna förverkade.

Vad använde du för fraktsätt?
Priset verkar kanonbra i övrigt, speciellt med tanke på att 2 billets = 2 armborstbågar.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Fundin » 5 april 2004, 09:15

Jag vet att jag diskuterade det där med intyg, och killen på raptor archery sa något om att det var ok. Jag vet att en annan som jag diskuterade med (Paul Combstock) även han hade intyg, men något längre leveranstid eftersom han i första hand sålde Osage Orange.
Dett billigaste stället som svarar på mail verkar vara Murray Gaskins, men han svarade aldrig när jag skrev att jag ville köpa billets och hur jag skulle betala även fast jag skrev ett par gånger, så då gav jag upp och gick vidare till Raptor Archery.
Fundin

Inläggav Anders wiren » 6 april 2004, 11:03

Hej Tobbe
Nu har jag ju ingen aning om var du bor men ett tipps är att prata med någon markägare och fälla ditt egna ask virke, det ger en känsla av att du byggt din båge från grunden. om du bor i Sthlm kan jag höra av mig nästa gång jag är ute och skaffar ask ämnen.
AW
Anders wiren

Inläggav teknist » 30 april 2004, 18:46

Det var snällt. Tyvärr bor jag i Örebro området, vilket ger mig 40 mil i tur och retur. Men om 40 mil är det ända sättet att få tag på bra ämnen så är jag ändå intresserad. Har du egen mark att plocka från??
teknist

Inläggav Angus Maciomhair » 7 september 2004, 01:03

***Flyttade inlägg***

UrsusRex
Posted - 16 Jul 2003 : 21:27:53

Som sagt var kan man få tag på bra Idegransämnen?
Har själv jagat gran på Farsans marker men det lär ju ta X antal år innan jag har glädje av de ämnena plus att måtten är dåliga o.s.v

Jag vill bygga mig en riktig monsterbåge runt minst 90lb. Och råd om svagare bågar undanbedjes Jag har skjutit långbåge länge och vet vad jag ger mig in på och denna båge kommer mest vara prydnad samt för att visa vänner och intresserade hur tung en medeltida långbåge för strid var. Har själv skjutit med en sådan och kan utan vidare medge att jag hade problem att hålla den och inte har några planer att tillbringa timmar på skjutbanan med den.
Någon i Stockholmstrakten som bygger bågar och vill ha sällskap samt vägleda en novis?

MVH
Björn Lundh

Ny Björn
Posted - 16 Jul 2003 : 22:31:30

Ang idegran så kan du få napp hos tyskarna - det står mycket mogen idegran på deras kyrkogårdar. Vänner till mig har vid tillfälle FÅTT bra ämnen på vikingeriträffar söderut...

Kolla med tyskarna som sagt - jag kan inte vägleda dig till någon speciell förening dock -tyvärr. Surfa runt och se vad du finner.

/N B

Angus Maciomhair
Posted - 18 Jul 2003 : 14:50:17

Att idegran behöver torka i åratal är en myt som lever kvar sedan länge.
Trä torkar ungefär på en vecka eller två/tum tjocklek om jag inte minns helt galet från TBB. Böckerna har jag fortfarande utlånade så jag kan inte kolla upp det just nu. Detta gäller med förseglade ändar.

Samma myt lever kvar bland bågbyggare i Japan. Där bygger en del av material som deras far eller farfar la på tork upp till 50 år tidigare. Häftigt? Jovars, kanske det. Effektivt? Troligen inte. Tradition? You bet.

Vad menar du med att måtten är dåliga?

Ha det...
/Angus

UrsusRex
Posted - 21 Jul 2003 : 10:42:53
Kort längd tunnt ämne! Väntar på tillväxt= lång tid tills jag kan ta granarna (2stycken) plus torka dem [V]

Tork..... finns inte risk för sprickor om man torkar för snabbt? Fast egentligen är det ju löjligt.... det enklaste och vettigaste måste vara att köpa ett ämne!

Japanska bambubågar som torkat i sextio år...... JO ascoolt!![:p] tradition jo förmodligen.

/B

Angus Maciomhair
Posted - 21 Jul 2003 : 22:04:08

Jo, det finns en risk, det är därför man förseglar ändarna på ämnet eftersom det är där den största vätskeavdunstningen sker och om man bromsar avdunstningen minskar risken för sprickor.
Vet inte exakt hur känsligt idegran är men en del träslag (bl.a. Osage Orange om jag inte minns galet) riskerar att spricka nästan omedelbart efter att man fällt det om man inte gör något åt ändarna innan man klyver upp stocken.

Ha det...
/Angus

***slut på flyttade inlägg***
Angus Maciomhair

Inläggav mjau » 13 september 2004, 20:28

I hela min karriär som bågbyggare (inte så lång) har jag nästan aldrig hittat en helt kvistfri "pinne" att bygga pilbåge av. Jag har främst byggt stavbågar eller enkla bågar eller vad det nu kallas när bågen bara består av en bit trä.

Jag har därför varit på jakt efter färdigtorkat material att bygga av. I ett av inläggen här låter det som att det bara är att gå till ett trävaruhus och leta upp en rak, kvistfri planka av lämpligt träslag och göra bågen av den... Min fråga är därför: kan man köpa en "vanlig" färdigtorkad planka och bygga en båge av den?

Min tro sen tidigare är att bågen då bara skulle spricka för att man inte använder ytved till ryggsidan...
mjau

Inläggav Bobbechk » 13 september 2004, 21:22

jag har byggt några askbågar av matrial (askpalnka) som inte borde gå att göra bågar av där ca 3 fibrer löper helt igenom... dom borde gått sönder längesen men alla funkar än...
Bobbechk

Inläggav Germund » 13 september 2004, 22:13

Klöv upp några stammar av hassel igår och lade på torkning som bågämnen eftersom jag hört att hassel är tåligare mot att bli strängföljare än de flesta andra träslag (och så klöv jag några körsbärsstockar att förhoppningsvis snida armborsstockar av). Nu får de ligga någon månad minst så har jag sedan vintern på mig att få tummen ur och ta hand om dessa bågämnen...

Torkar man virke utan att spräcka upp det först riskerar det sprickor ändå eftersom sprickorna lär komma av att kärnan innehåller mindre fukt än ytveden och därför krymper mindre.

Har dock faktiskt lyckats torka ask hel utan att den sprack (nåja, en gång), men det räknar jag på tur-kontot.
Germund

Inläggav bowyer tom » 29 september 2005, 17:38

Tjena,

Jag fällde en mega-ask i småland i våras. Jag har vad du vill ha. Kontakta mig.
bowyer tom

Nästa

Återgå till Köpes