I många av de källor man kommer i kontakt med om man är intresserad av medeltid förekommer helgon med sina attribut och symboler, t ex.i målningar, skrifter, kyrkliga textilier mm.
Om man nu kan sina helgonlegender kan man ju säga vilka de är, hur de dog och vad de symboliserar bara genom att titta på vad de håller i för föremål på avbildningarna, en kunskap som gör det mycket intressantare att studera kyrklig konst.
Mitt problem är att jag inte har en susning om det här med helgon och skulle vilja veta mer, som vilka helgon som var populärast på medeltiden, varför just helgonen blivit helgon, vilka attribut de hade osv. Har någon därute tips på någon bra sida eller bok så man kan fördjupa sig? Jag har letat lite själv men inte lyckats hitta något och om man som jag funderar på att brodera något lite större är ju scener på helgonens martyrium alldeles utmärkta att avbilda[}:)].
Skulle hursomhelst vara tacksam om någon vet mer, eftersom helgonen var så mycket viktigare för medeltidsmänniskan än för oss.
/CA, som försöker få inblick i medeltidens helgondyrkan[:)]