Efter att till slut ha blivit klar med min snäva mellanklänning med hur många snörhål som helst, tänkte jag ge mig på ett nytt projekt. Jag hade tänkt göra en frankisk kvinnodräkt från 600-700-talet, men jag är väldigt osäker på hur lång jag ska göra den. Det finns ju i princip inga fynd (bara små tygbitar), och jag har sett flera teckningar där tunikan går till knäna. Detta motiverades med att spännena till hosornas strumpeband (som satt precis under knäna) var så påkostade att de måste ha synts. Sedan har jag också sett andra illustrationer där tunikan har varit hellång (utan motiveringar).
Alla dessa illustrationer har varit nutida, och jag har inte lyckats hitta någon arkeologisk rapport där man kan se var tygfragmenten fanns i de få gravar som man grävt ut. (Inte för att det egentligen bevisar något om man inte hittar tygfragment medanför knäna...)
Har någon sett samtida illustrationer (500-800-tal) av mellaneuropeisk kvinnodräkt? Hur ska jag göra? Sy långa tunikor och klippa av dem när jag får belägg för att de var knälånga? [:)]