av Arnaud Guillaume » 6 oktober 2004, 16:20
Hmm, har inte testat med metallstampar - den jag använde sist är i Cernitlera. Jag har inte fått kläm på knepet riktigt tror jag, men så här gjorde jag sist:
1. Gör i ordning det som sigillet ska hänga i - antingen pappersremsa eller nån form av trådar/garn (jag använde knapphålssilke). Om man drar det genom ett hål i pappret ska det vara en knut där sigillet ska hänga.
2. Eventuellt kan man ordna en "form" av billigare vax som omger det egentliga sigillet. Jag gjorde inte det, men det kan vara ide om man inte har kontrasigill för att hålla sigillvaxet på plats.
Därefter kommer strulet. Jag smälte sigillvaxet (på gasspis), lät det svalna en aning för att bli lite mer trögflytande, och hällde det sen i en rund pöl över knuten. Därefter var det bara att applicera sigillstampen.
Problemet med att göra vaxet helt flytande var att dels sög silkestrådarna åt sig vaxet, så det rann ut längs dem, och dels var det väldigt lätt att trycka för hårt med stampen, så det vaxet flöt åt sidan och det resulterande sigillet blev för tunt. Möjligen behöver det vara nån sorts kant på sigillstampen om den inte har ett kontrasigill eller en omslutande vaxklump. Har inte testat med vax i fast form, så jag vet inte hur det funkar.
Jag vet inte exakt vad det var för nån sorts vax jag använde eftersom jag fick det. Det var färgat, så möjligen är det en specialsort.