[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Reaktioner på Medeltidsveckan ?

Reaktioner på Medeltidsveckan ?

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Sigfuss » 8 oktober 2004, 14:47

Una : Då skall jag bemöta ditt inlägg som jag inte alls vill halshugga dig för.

1: Varför flytta veckan? Ja som du säger flyttar den på sig själv i tiden och man får kanske stå ut med att dela ön med människor som är där av helt andra orsaker ibland.

2: Jag är kanske inte den mest "korrekta" medeltidsmänniskan men jag bjuder mer än gärna på mig, faktiskt så önskar jag att man får göra det också, men på senare tid tycker jag det har blivit mindre och mindre av den varan - färre mundana människor som stoppar en på gatan och intresserat frågar "var köper man sådana kläder?" och som häpet utbrister "nääää???" när man säger att man syr dom själv.
Detta har bytts ut mot tonårsgäng som driver omkring och super hejdlöst och tittar med sura miner på folk i medeltidskläder i staden och jag är lite skeptiskt till att man kan få dessa grupperingar intresserade av den hobby jag bedriver.
Att man i tillägg till detta drar på sig öbornas och andras ögon då det är otroligt mycket våld, fylla och skadegörelse under medeltidsveckan tycker jag är bedrövligt. Jag är kanske ganska partisk men nog tror jag att det skulle vara mindre av en varan om det bara var medeltidsmänniskor på ön under veckan?

3: Marknaden har jag nog inte så mycket att invända mot faktiskt, tyckte den var riktigt gemytlig i år, så kan man ju alltid få den större ;-)
Jag har absolut inget mot de programpunkter som finns på schemat - vill man inte så besöker man ju inte det, så länge inte programpunkterna blir helt igenom mundana - då finns väl ingen anledning att ha dom på medeltidsveckan?

//Joakim
Sigfuss

Inläggav Visminna » 8 oktober 2004, 15:54

Sitter och funderar på om veckan verkligen blivit sämre under de år jag varit med (1999, 2002-2004) eller om jag bara blivit kräsnare och konstaterar att det var rätt mycket "birakillar" även 1999. Däremot tror jag att marknaden blivit mindre vilket är lite tråkigt. Visst finns det mycket att säga om kommersialiseringen, och visst är det en fin balansgång, och visst skulle jag kanske önska bort "birakillarna" om jag kunde men i stort tycker jag fortfarande att det är en härlig vecka. Jag måste instämma med Annika B att det är kul att se myllret av stilar, jag gillar att marknaden ligger på Gotlandsänget och jag myser vid tanken på hur härligt det är att gå över änget på kvällen och plötsligt stöta på en eldshow eller höra sång och skratt från något av "tattar-tälten" (ordet tattare använder jag här enbart i positiv bemärkelse och som stämningshöjare). Det finns ju alltid saker att göra bättre (sådant som tagits upp tidigare) och jag tror att man alltid måste ha med sig tanken om förnyelse och tänka kritiskt så man inte "försoffas" i vilket arrangemang man än pratar om. Det som forumfolket skulle kunna göra för att förbättra MTV är ju också att fråga sig själva "vad kan vi göra för att förbättra".
Visminna

Inläggav Martinus Canonicus » 8 oktober 2004, 17:36

De "tattare" som Visminna myser över var dels "Hansevolk Lübeck", en seriös tysk grupp som gästat oss flera gånger, dels "Gantarna", som hade Medeltidsveckans uppdrag att vara nattväktare. Jag tror inte några andra grupper bodde på Gotlandsänget.
Martinus Canonicus

Inläggav Arild Krake » 8 oktober 2004, 18:21

Det ska ju inte bara risas utan även rosas så här kommer mina favoriterunder veckan. Nummer ett är Kapittelhusgården som utgör en underbar oas under medeltidsveckan. Sedan tycker jag om att det arangeras många bra föreläsningar och kurser. Lenas föreläsningar om kläder som varit de två sista åren har varit mycket bra för att ta ett exempel. I år hadde två gröt-tanter dykt upp. De sålde gröt med smör och måltidsdryck för 30:- och man fick då äta tills man blev mätt. Det var ett underbart initsiativ som jag hoppas på att få bevista många år framöver.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav una » 9 oktober 2004, 17:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sigfuss</i>
[Att man i tillägg till detta drar på sig öbornas och andras ögon då det är otroligt mycket våld, fylla och skadegörelse under medeltidsveckan tycker jag är bedrövligt. Jag är kanske ganska partisk men nog tror jag att det skulle vara mindre av en varan om det bara var medeltidsmänniskor på ön under veckan?
//Joakim
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag håller med om att det har varit ganska stökigt under MTV tidigare men faktum är att i år har polisen aldrig haft så lite att göra under en Medeltidsvecka. Det finns ett tätt samarbete mellan MTV och alla myndigeter (man träffas varje morgon) och samtliga parter är överens om att årets vecka har varit den med minst våld, skadegörelse och, faktiskt, anmält fylleri på många år.

Naturligtvis vore drömmen att få alla Visbybor att delta i veckan men det kommer aldrig att gå så jag tycker nog att vi gör det bästa av den situation vi har.
/Mona
una

Inläggav Sigfuss » 11 oktober 2004, 10:00

Una : Det där låter ju faktiskt alldeles underbart, om trenden med våld går nedåt kan det ju inte vara annat än positivt.
Finns det planer på att återuppta vakter i medeltidskläder som patrullerar gatorna innanför ringmuren på kvällarna igen?
Det vore ju jättebra om det kunde finnas vakter som påminde folk om att inte ha vapen på sig och som kunde hålla lite uppsikt nattetid när faktiskt de flesta incidenter inträffar.

//Joakim
Sigfuss

Inläggav Sigfuss » 12 oktober 2004, 08:48

Thorild >> Det där är ju inga problem alls, fotriktiga skor skall du såklart ha på fötterna när du dels går och dels kan behöva något som skyddar om du blir trampad på fötterna, men dessa är ju inga problem att ha till en någorlunda medeltida dräkt, låt byxorna vara lite långa bara så döljer dom nog skorna.
Sedan kan man ha en tunika med ganska stora ärmhål, där inne kan du sedan lägga komradion, alternativt så skaffar du en sladd med microfon och öronsnäcka så kan du gömma själva radion under kläderna. Ficklampan behöver ju inte vara av en monstermodell så man kan ha en mindre lampa som man gömmer innanför rocken...dessutom kan man ju ha en brynja på sig inte bara för effektens skull, den skyddar ju faktiskt oöverträffat mot skärsår... ;-)

Fram för fler trevliga vakter med medeltidskläder!

//Joakim
Sigfuss

Inläggav Thorild Gant » 12 oktober 2004, 09:22

Ett väldigt ideellt arrangemang:

Det är endast 4 1/2 tjänst som jobbar med MTV. Resterande uppdrag gör av ideella krafter, MTV är allts något som till stor del görs av entusiaster för entusiaster, de som kan höja kvalitén och utbudet är alltså bl.a. vi som finns på HV.
MAO ni som kritiserar är välkomna att delta för att höja kvalité och status, vi saknar arrangemang som t.ex. hantverkslägret, här på forumet finns det väldigt många duktiga hantverkare, kan vi samordna och skapa en plats för hantverk med korrekt historisk prägel?

Om medeltidsfolket saknar något speciellt så kanske det går att skapa det tillsammans? Vi måste inse att MTV inte drivs av Kommunen, inte drivs av ett företag med vinstintresse,
MTV är en stiftelse som använder överskottet till att utveckla veckan.
Problemet är att det finns få föreningar som vill ställa upp och göra saker för att det är kul, och för att höja standarden utan att ta bra betalt för det.

Allt kostar pengar och MTV har begränsade resurser, om vi inser att vi skapar veckan tillsammans, var och en gör det hon/han kan och vill för att höja stämningen och samlas utanför lägret emellanåt för att finnas i staden så kommer det automatiska att kännas mer levande och trevligt igen.

Om man har något speciellt man vill delge, föreläsning, musik, hantverk, mat eller annat som inte ges i form av spontanuppträdande, så föreslår jag att man skickar ett e-mail till MTV:s kansli och presenterar sig och sin ide…

//Magnus
Thorild Gant

Inläggav Thorild Gant » 12 oktober 2004, 09:24

[:)][:)]Tack sigfuss, vi skall nog återgå till medeltiden...[:)]
Thorild Gant

Inläggav Sigfuss » 12 oktober 2004, 12:58

Thorild >> Det tycker jag absolut, återuppta gärna det med att ni beslagtar vapen som bärs innanför muren efter klockan 21 mot att dom får hämta upp dessa igen dagen efter vid Clematis vid lunchtid ungefär för att där också mottaga en smärre reprimand a la medeltida domstol som man hade något år. Det är ju mycket trevligare att bli av med sitt vapen om man får tillbaka det efteråt vilket inte är fallet om polisen skulle beslagta det. Dessutom "lär" man ju folk att det inte är acceptabelt att bära vapen när man skall ut på galej.
Jag brukar ju själv stå i dörren på Effes under veckan för att dra in lite extra pengar och vi försöker ju kontrollera att folk inte för med sig knivar och stickvapen på krogen. Ni skulle bli förvånade över vad folk har med sig ut på krogen under veckan....jag har själv plockat av en kille ett stridsgissel som han prompt skulle ha med sig in när han skulle hälla i sig en massa sprit. Inte bara ungdomar heller, vuxna människor kommer dessutom med stora knivar i bältet och argumenterar med att "men jag tänker ju inte använda.." när man påpekar att dom inte får ha den med sig in. Nej inte du, men det är tvåhundra människor här inne som kan ta den från ditt bälte och använda den.....

Det skulle vara jätteskönt om man kunde få folk medvetna om att man faktiskt inte springer omkring med vapen på sig bara för att det är medeltidsvecka.

//Joakim
Sigfuss

Inläggav Thorild Gant » 12 oktober 2004, 15:06

För att förtydliga det jag skrev ovan om ideellt arangemang.
Jag har fått lite frågor om vilka jag menar med vi. Med VI menar jag alla som deltar och cirkulerar på MTV och det är mina personliga åsikter och erfarenhetr jag nedteknat.

//Magnus, en aktiv ideell Gant.
Thorild Gant

Inläggav Thorild Gant » 12 oktober 2004, 15:25

<font color="red"><b>[:I]Jag gjorde lite fel när jag rättade inlägget, det här inlägget skall ligga mellan sigfuss inlägg[:D][:D]</b></font id="red">
<font size="1">Finns det planer på att återuppta vakter i medeltidskläder som patrullerar gatorna innanför ringmuren på kvällarna igen?
Det vore ju jättebra om det kunde finnas vakter som påminde folk om att inte ha vapen på sig och som kunde hålla lite uppsikt nattetid när faktiskt de flesta incidenter inträffar.</font id="size1">

Vakterna finns ännu:

Jag är en av vakterna som spatserat runt i medeltidskläder på nätterna, ett ganska ansträngande åtagande om man är aktiv på dagarna med.
Vi diskuterade fakiskt om vi skulle gå i medeltidskläder med lykta på stör och övrig rekvisita, men faktum är att moderna kläder, ficklampa och kom-radio fyller en bättre funktion. Vissa år har det varit ganska stökigt, och då ger ficklampa och kom-radio en bättre effekt än lykta och skrik.

<font size="1">vid tanken på hur härligt det är att gå över änget på kvällen och plötsligt stöta på en eldshow eller höra sång och skratt från något av "tattar-tälten" (ordet tattare använder jag här enbart i positiv bemärkelse och som stämningshöjare).</font id="size1">
Eventuellt så kan vi gå i medeltidskläder och lykta då det är mysigare för oss själva och även för de som är "trevliga kvällsfirare"
som de som Vissmina talar om "Tattarna och andra" (Vissmina talar nog om Tattarsmeden som hade spontanbesökare vid ståndet varje kväll som spelade och skrattade).
Saken är den, att det är väldigt sjönt att ta på mer fotriktga skor som man inte nöter sönder, ficklampa och kom-radio behöver vi ändå, kanske går de att gömma men då kanns det iaf halvdant. Vi som nattvaktar får tänka över saken än gång till.

<font size="1">Att man i tillägg till detta drar på sig öbornas och andras ögon då det är otroligt mycket våld, fylla och skadegörelse under medeltidsveckan tycker jag är bedrövligt. Jag är kanske ganska partisk men nog tror jag att det skulle vara mindre av en varan om det bara var medeltidsmänniskor på ön under veckan?
//Joakim</font id="size1">
Vi som gick nattvakten kan ändast rapportera två-tre incidenser lördagsnatten före veckan så drev en drös från "mundanpöbeln" förbi skrikandes -HAMMARBY!!!och välte vildsvinsståndet, en natt under veckan så förstörde en inhemska civilist ett stånd och en natt så försvann några påsar kol och en flagga.
Det var nästan tråkigt att gå vakt i år, men helt underbart att så lite förstörs[:)]

//Magnus
Thorild Gant

Inläggav una » 12 oktober 2004, 15:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sigfuss</i>

Thorild >> Det tycker jag absolut, återuppta gärna det med att ni beslagtar vapen som bärs innanför muren efter klockan 21 mot att dom får hämta upp dessa igen dagen efter vid Clematis vid lunchtid ungefär för att där också mottaga en smärre reprimand a la medeltida domstol som man hade något år.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det stämmer att Medeltidsveckan faktiskt hade vakter som gick nätterna igenom. Det var två år efter Vattenfestivalen hade slutat och det var väldiga problem med det som året innan hade döpt till "svansen". Då var det förordnade ordningsvakter som gick på pass nätterna igenom. Det var där "Vargflocken" föddes (de som inte vet vilka de är kan gå till Effes en kväll och drabbas av dem(puss, lillebror)). De finns även i dag i Medeltidsveckan, då inte längre som nattvakter i hela Visby eftersom samarbetet med polisen fungerar så bra idag och behovet (svansen) inte finns i samma utsträckning. Samt att det kostar skjortan att anställa riktiga ordningsvakter[}:)]

Däremot har man valt att engagera en ideell förening, Gantarna, som nattvakter på marknadsområdet och tornerspelsplatsen. Det för att marknadsdeltagarna inte skall behöva plocka ner sina marknadsstånd varje kväll och att veckan skall få ha någonting i fred från de planlösa härjningar som vi väl alla vet att människor kan hänge sig åt.
Hittills har det fungerat väldigt bra med den här formen av vakter. Som Magnus sa så har det varit väldigt lite förstörelse och det som varit går att hantera.

/Mona
una

Inläggav Wolfs » 15 oktober 2004, 13:18

"Samt att det kostar skjortan att anställa riktiga ordningsvakter" from UNA

Hmm är det konstigt att vi tar betalt för vad vi gör?
det är ju så att vi som har det som yrke skäms inte för att ta betalt för vad vi gör, men vill någon utsätta sig för det som kan och i vissa fall har hänt gratis så vill både jag och min kompanjon komma i kontakt med dessa, då kan vi tjäna mer på dom än någon annan. haha..
Kram Syster.

fråga? Sigfuss när stod du i dörren på Effes??? inte under min tid i dörren där iallf....
Wolfs

Inläggav Thorild Gant » 15 oktober 2004, 14:37

har nog rört ihop vaktbegreppet lite, va har alltså aldrig gått omkring på gatorna. Det var Wolf med fler som gjorde, vi är som Una nämnde an ideell förening som finns på marknadsområdet. Vi är där och där kan vi nog vara medeltida.
Välkomna att säga hej nästa år, kul med trevliga menniskor på natten.

Magnus
Thorild Gant

Föregående

Återgå till Evenemang