<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Filurix</i>
Har det funnits en och en halvhands-svärd som haft en krökt klinga med en egg? Jag letar efter ett svärd som är tillräckligt långt för att användas med båda händer med en svagt böjd klinga. Om det inte finns, kan man vända sig till någon smed som kan tänkas göra ett egendesignat svärd?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du kanske letar efter något liknande en grosse messer? Tidsperioden är 1400-tal och det fanns grosse messers både som enhandsvärd, hand- and a half och tvåhandsvapen.
Cold Steel har gjort en "replika" av ett sådant svärd (kolla länken nedan). Tyvärr verkar den dock ha drabbats av vissa produktionssvagheter som skruvad knapp, hög vikt och liknande. Dessutom så finns modellen bara i skarpt utförande, inget för oss fighers alltså...
Men, det är en kul modell.
http://www.myarmoury.com/review_cs_mess.html
<font size="1">(edit: uppenbarligen fanns det en bluntad grosse messer också tillverkad av Windlass Steelcrafts, har dock inte hittat någon bild eller speccar så jag kan inte uttala mig om den.)</font id="size1">