Glasögon och medeltida synfel!

Historiska sedvänjor, språk, religioner, läror, filosofier och annat som inte har med det materiella att göra.

Inläggav Björn Hellqvist » 16 juni 2003, 00:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by my_mmy</i>
jag har oerhort dalig syn (-13 och -11) och har varit starkt narsynt sedan barndomen. Det har alltid varit ett handikapp, anda tills jag borjade brodera. Nu har jag upptackt att eftersom min fokuserings punkt naturligt sett ar ungefar 10 cm framfor ogonen, har jag mycket latt att jobba pa mycket fint broderi eller somnad i flera timmar, utan att fa huvudvark. Pa medeltiden kunde jag varit en framgangsrik brodos i ett kloster eller gille. [8D]

/maggie<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Exakt! Med din grad av närsynthet (som ger en fjärrpunkt max 9 cm) skulle du förmodligen blivit en utmärkt brodös. Eller så hade du gift dig med den fulaste killen i stan utan att veta det... [;)] Hade du däremot varit översynt med - säg - +2 dioptrier, så skulle du fått huvudvärk ganska omgående.
Björn Hellqvist
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 24 november 2002, 02:36
Ort:

Inläggav Arild Krake » 16 juni 2003, 06:34

Hej jag skrev tidigare i diskussionen Ambitionsnivå & inriktning följande.

<font color="red">"Angående glasögon så kan man köpa medeltida dito och det blir billigare än linser. Mina senaste medeltidsglasögon jag har beställt kostar 600:- och det är inte mycket med tanke på vad man lägger ut på denna hobby. Ett av argumenten mot att bära medeltidsglasögon som jag har stött på har varit att det bara fanns glasögon för översynta under medeltiden och att man därför bara hade dem på sig när men skulle se på nära håll, läsa mm. Det fins dock belägg för konvexa linser (sådana man har när man är närsynt) från 1436. Denna bild är visserligen från 1560-70 tal men är ändå intressant då man ser flera människor som bär glasögon http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... llaert.jpg."</font id="red">

Dateringen av konkava linser Baserar jag på Följande text
”Jan Van Eyck’s potrait of Canon Van der Paele (1436) is the earliest representation in art of spectacles with concave lenses for the short-sighted. “
detta är hämtat från boken <i>Medieval panorama </i>av Robert Bartlett 2001 s. 195. Ovan den texten så finns det en bild som jag inte kan bifoga då jag inte har skanner men då det underbara Web Gallery of Art finns så kan ni ändå få en bild på de glasögon som åsyftas i texten. http://gallery.euroweb.hu/art/e/eyck_va ... paele5.jpg
EYCK, Jan van
The Madonna with Canon van der Paele (details)
1436
Oil on wood, 122 x 157 cm
Groeninge Museum, Bruges

Ludvig (som hoppas på att hanns nya glasögon kommer snart)
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Mia » 16 juni 2003, 08:21

Sen är det väl en vanesak, att se perfekt? Jag minns att jag inte tyckte att jag såg dåligt förrän jag provade en kompis glasögon och världen öppnade sej! Hade jag inte haft den möjligheten, tja.. hade jag någonsin märkt <i>hur</i> illa det var? Nu är jag rädd att gå ut utan (-5 på båda) och vill ha glasögon tillhands efter jag tagit ut linserna.

Mia
Mia
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 27 januari 2003, 11:23
Ort: Sweden

Inläggav Björn Hellqvist » 16 juni 2003, 08:51

Jag skulle inte lita på den målningen alltför mycket. Om man tittar noga på texten som syns genom linserna, så är den varken förstorad eller förminskad. Detta är ett typiskt fenomen som uppstår när man lägger en lins direkt på ett underlag - för att få förstoring eller -minskning krävs ett visst avstånd mellan lins och objekt. Vad som ytterligare talar mot minusglasteorin är att glasögonen avbildas tillsammans med en bok, vilket kan tolkas som att det rör sig om ett par läsglasögon.
Björn Hellqvist
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 24 november 2002, 02:36
Ort:

Inläggav my_mmy » 16 juni 2003, 08:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mia</i>

Sen är det väl en vanesak, att se perfekt? Jag minns att jag inte tyckte att jag såg dåligt förrän jag provade en kompis glasögon och världen öppnade sej! Hade jag inte haft den möjligheten, tja.. hade jag någonsin märkt <i>hur</i> illa det var? Nu är jag rädd att gå ut utan (-5 på båda) och vill ha glasögon tillhands efter jag tagit ut linserna.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Mitt synfel upptäcktes när jag var åtta år, alltså efter drygt ett år i skolan, genom att jag lekte med min mors glasögon och plötsligt insåg att där fanns ådror på busk bladen... då hade jag -5 eller så på bägge ögonen. som en riktig pojkflicka hade jag klättrat träd, slatts, sprungit vild i parken och längs gatorna (småstad, men dock) och överlevde utan men. så jag får nog hålla med att närsynthet är ett större handikapp idag än det var ens hundra år sedan - eller trettio...

/maggie
my_mmy
 
Inlägg: 422
Blev medlem: 25 mars 2003, 07:41
Ort: New Zealand

Inläggav olafR » 16 juni 2003, 09:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Angående glasögon så kan man köpa medeltida dito och det blir billigare än linser. Mina senaste medeltidsglasögon jag har beställt kostar 600:- och det är inte mycket med tanke på vad man lägger ut på denna hobby.

Ludvig (som hoppas på att hanns nya glasögon kommer snart)

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vart har du beställ dessa glasögon? Hur ser dom ut, finns det något på nätete? Jag behöver numera läs-/syglasögon när jag har linser.

Mats
olafR
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 29 oktober 2002, 08:47
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 16 juni 2003, 11:25

Hej OlafR. Det enklaste är att gå till en optiker och beställa ett par rundalinser och sedan hör av dig till herrn som har denna sida, eller om man ska göra tvärt om?: http://biphome.spray.se/torbjorn_sundstrom/index.htm.

Där kan du beställa bågar till nitglasögon.

<center>Bild</center>

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Mia » 16 juni 2003, 12:09

Jag har hört att ordet 'brillor' och tyskans brillen (så heter det va?) kommer från att man på medeltiden slipade glasögonlinserna av beryl/beryllium. Är detta en seglivad myt, eller dagens sanning?

mia
Mia
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 27 januari 2003, 11:23
Ort: Sweden

Inläggav Björn Hellqvist » 16 juni 2003, 12:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mia</i>

Jag har hört att ordet 'brillor' och tyskans brillen (så heter det va?) kommer från att man på medeltiden slipade glasögonlinserna av beryl/beryllium. Är detta en seglivad myt, eller dagens sanning?

mia
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ingen myt, utan dagsens sanning.
Björn Hellqvist
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 24 november 2002, 02:36
Ort:

Inläggav Halvor » 16 juni 2003, 15:52

Herrlig med ekte mytedrepere!

En befolkning man muligens kan sammenlikne med må väre fattige bönder i f.eks. Pyreneene, Portugal eller Hellas. Indoeuropeere, i et lavteknologisk bondesamfunn.

Når det gjelder krig vil sannsynligvis bare de aller mest närsynte (-5 og oppover) väre uegnet. Tross alt foregikk kampen enten på buehold (og da siktet man ikke vesentlig (sikting på femti meters hold er uansett usannsynlig...), i og med at det var pilregn som talte og ikke direkteskudd) eller på spydlengde og da er närsyntheten uvesentlig.

I tillegg er vel närsynthet snarere et problem om man driver med detaljer, f.eks. skrift, eller gullsmedarbeid.

Og skrift var vel ikke et problem majoriteten av befolkningen i europa bekymret seg om...

Halvor
Halvor
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 5 december 2002, 10:42
Ort: Norway

Inläggav Björn Hellqvist » 16 juni 2003, 18:06

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>


Hej OlafR. Det enklaste är att gå till en optiker och beställa ett par rundalinser och sedan hör av dig till herrn som har denna sida, eller om man ska göra tvärt om?: http://biphome.spray.se/torbjorn_sundstrom/index.htm.

Där kan du beställa bågar till nitglasögon.
Ludvig
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Torbjörns nitglasögon är bra. De är tillverkade i tunn plywood (håller bättre). Designen är min, baserad på medeltida original.
Björn Hellqvist
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 24 november 2002, 02:36
Ort:

Inläggav Björn Hellqvist » 16 juni 2003, 18:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Halvor</i>

I tillegg er vel närsynthet snarere et problem om man driver med detaljer, f.eks. skrift, eller gullsmedarbeid.

Halvor
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bara för att reda upp ytterligare i begreppsförvirringen...

Översynthet (hyperopi): sämre synskärpa på nära håll hos barn och vuxna. Barn kan kompensera den till viss del, men det kan vara jobbigt. Ger sämre skärpa på långt håll när den inte kan kompenseras.

Närsynthet (myopi): dålig skärpa på långt håll, och i många fall så pass nära som 20 cm eller närmare (vid en närsynthet på -5 eller mer). Den närsynta har fortfarande mycket bra skärpa på nära håll, vilket gör personen mer lämpad för pillgöra.

Ålderssynthet (presbyopi): den synförsämring som vanligen börjar i 40-45-årsåldern, och som beror på att ögats lins p.g.a. tilltagande stelhet inte förmår att ställa om för nära håll.

För att förtydliga vad jag sagt tidigare: jag misstänker också att förekomsten av närsynthet har ökat i takt med att allt fler jobbar på nära håll, men <u>vi kan inte veta bestämt</u>.
Björn Hellqvist
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 24 november 2002, 02:36
Ort:

Inläggav Raymund » 16 juni 2003, 18:58

Jag har för mig att en optiker i Visby (nånstans bakom fornsalen) säljer medeltida bågar i samma stil.

Sedan hittade jag även ett par på nätet: http://www.jastown.com/acces/sp-789.html

Och så lite allmänt om glasögon: http://web.grinnell.edu/groups/sca/glasses/glasses.html

/R
Raymund
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 19 september 2002, 20:38
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 16 juni 2003, 23:20

På Linköpings Slotts och domkyrkomuseum så visas ett fynd av ett par nitglasögon. Det är ett fragment där niten båda skenklarna (eller vad de ska kallas) och en den av ena glas fästet är bevarat. Fyndet är av ben eller horn (ej slidhorn). Jag kommer inte ihåg vad fyndet är daterat till, eller om det ens är daterat.

Man kan även köpa glasögon på denna sida. http://www.optiker-holz.de/histori1.htm

Är det någon som vet om man har funnit glasögonbågar från medeltiden som är tillverkade av slidhorn (kohorn)? Jag skulle även vilja veta lite mer om läderglasögonbågar.

<center>Björn. Bara för att retas lite (inte för att vara spydig).</center>
<center>Bild</center>

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Björn Hellqvist » 17 juni 2003, 00:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

Jag har för mig att en optiker i Visby (nånstans bakom fornsalen) säljer medeltida bågar i samma stil.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag känner till henne. Hon har försökt mönsterskydda sin modell... vilket är som att försöka mönsterskydda hjulet. Jag tillverkade bågar i samma stil redan 1988...
Björn Hellqvist
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 24 november 2002, 02:36
Ort:

FöregåendeNästa

Återgå till Kulturer



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net