[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - bortglömda fynd på teve?

bortglömda fynd på teve?

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

bortglömda fynd på teve?

Inläggav Nenne » 13 december 2004, 16:57

Tid: 2000 - 2030 ShowView | 4023 |

Detta visas i tvåan i kväll klockan 20 om någon här kanskeär lite intresserad [;)]
//Nenne

Titel: Vetenskapsmagasinet

Övrigt: Del 7 av 10. När en ny motorväg dras fram genom Uppland hittar arkeologer spår efter ett folk som levde på folkvandringstiden på 400-talet. I magasinet på Historiska museet i Stockholm förvaras flera miljoner föremål. Men i museets utställningslokaler är det tomt på dessa gamla fynd. Forskare protesterar mot det som de uppfattar som nedmonteringen av vårt kulturarv. Programledare: Rasmus Åkerblom. Text-tv 299. Även 14/12 och 18/12.
Nenne

Inläggav Björn Hellqvist » 13 december 2004, 21:17

Jag såg inslaget, och även om det inte är någon direkt överraskning att en massa intressanta föremål ligger i magasinen (så är fallet med de flesta muséer), så var museichefens postmoderna flummerier en rejäl chock. Vad tusan har karln där att göra? En mer historiefientlig inställning får man ju leta efter. Han lät ingefär så här: "Då vi inte vet exakt hur det var på stenåldern, ska vi inte bidra till att sprida missuppfattingar om den. I stället ska vi ha utställningar som utmanar synen på vår samtid." Därför har vi sett en massa iofs intressanta utställningar på SHM, men som platsar bättre på Moderna Museet, Kulturhuset, osv. Nej, se till att Statens Historiska Museum gör skäl för sitt namn igen, eller lägg ner skiten och återbörda föremålen till ursprungsorterna.
Björn Hellqvist

Inläggav Arild Krake » 13 december 2004, 23:39

För de som liksom mig av någon anledning missade programmet så går det att ladda ner från [url="http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3119&a=299854"]denna sida[/url].

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Sternschild » 14 december 2004, 02:41

Det är ju inte altför svårt att hitta mailadressen till kristian.berg och ge honnom lite feedback på hans ideer. De förtjänar ju att uppmärksammas. Finns en massa gallerier m.m. där han säkert skulle kunna känna sig hemma....
Sternschild

Inläggav Admin » 14 december 2004, 08:48

Jo visst, för övrigt så antar jag att de flesta av er här vet om att detta forum hostas och underhålls av Historiska museet??

Nu jobbar jag på Historiska museet - så jag kan ju med rätta sägas vara partisk - men jag tror inte att man ska söka själva problemen i de teoretiska bakgrunderna här utan i praktik. Som ni ser finns det stort stöd för samhällsförankrade ideer kring förmedling av kulturarvet, bland annat var professor Mats Burström med i inslaget. I det här fallet verkar han vara klippt eftersom han normalt sett ger stöd för Bergs synsätt (man såg inget av det i inslaget).

Det är inte sant att den arkeologiska expertisen på SHM saknas - tvärtom. De som sparkades ägnade sig åt guidningar, programverksamhet och handläggning av ärenden för RAÄ, det sistnämda har upphört på SHM. De nyanställda timguiderna är såvitt jag kan se uteslutande arkeologer, något som inte heller framgår av programinslaget.

Att forntidsutställningen inte har blivit av än (vilket hela tiden varit Bergs ambition) beror på en tvist om lokalunderhåll med Fastighetsverket, man kan nämligen inte bygga en utställning i lokaler som på grund av dåligt skick måste byggas om efter ett år. Detta försvinner också i programmet.

För övrigt så var minst en av de listade "konstutställningarna" som rullade förbi en typisk historisk utställning med arkeologiska föremål.

De stora satsningar som gjorts på webben de senare åren kommer inte fram, trots att det är en självklar prioritering för ett nationellt museum - alla kan inte åka till byggnaden hur gärna de än skulle vilja.

Magasinen och samlingarna mår utmärkt, mycket bättre än innan Berg tillträdde. Och samlingarnas hantering har strukturerats upp betydligt med det nya inventariehanteringssystemet.

Själv är jag kritisk till att det inte finns någong profan medeltidsutställning, att Vikingatidsutställningen saknar förmedlingsgrund (nu håller det på att göras om, iofs) och att det är svårt att se kopplingarna mellan nutida konst och historisk förmedling (jag menar inte att kopplingen inte finns, utan att den bör vara tydligare).

Alltså: jag ger inte mycket för programinslaget - för mig är det självklart att ett museums största uppgift är att främja förståelse för de mekanismer som styr historieskrivandet och den politik som med nödvändighet är inblandad i detta. Ett samhälle som inte är engagerat i sin historia eller förstår kopplingarna mellan politik och historia blir lika profithungrigt som Irakierna under kriget, där ovärderliga samlingar plundrades. Anledningen var förstås att ingen brydde sig.

Sen håller jag med om att det inte är enkelt att jobba i den riktningen, men att bygga utställningar för fackmän och andra utställare kan inte vara annat än fel.

/Henrik
Admin

Inläggav Sara Lundström » 14 december 2004, 09:15

Personligen tycker jag SHM är mycket bättre nu än tidigare. Då var det bara monter efter monter med fynd, utan försök till sammanhang. Nu gör man utställningar som försöker lära ut OCH ifrågasätta, och SHM har blivit ett av mina favoritmuseer.
Sara Lundström

Inläggav Joakim K » 14 december 2004, 10:15

Måste säga att om man jämför den gamla tidens museer (prylar, prylar, prylar) så är de "modernare" mer pedagogiska bättre i de flesta fall.

Men, till en viss del tycker jag att de gamla utställningarna saknas...
Uppenbarligen är det fler som tycker så. Tittar man på armemuseum så tog de bort sina gamla utställningar och gjorde några (i mina ögon) riktigt bra temautställningar istället. Men nu har de börjat ställa fram föremålen enligt gammal modell... Kan ju bara funnits en anledning - att det var efterfrågat...

Så personligen tycker jag att även om historiskas utställningar (konstvisningar kanske man ska kalla en del av dem) har varit intressanta, så känns det inte riktigt som ett historiskt museum... Ur den synpunkten finns det andra museer som löser den uppgiften bättre...
Joakim K

Inläggav Anders Lindkvist » 14 december 2004, 10:23

Hm, jag raderade mitt inlägg, nu när jag vet hur det ligger till, media som vanligt säger bara halva sanningen. När jag var på historiska senast så tyckte jag att det var bra...synd bara på att man aldrig får se samlingarna lite mer...
Anders Lindkvist

Inläggav Björn Hellqvist » 14 december 2004, 15:06

Om det försiggår bra arbete bakom kulisserna, så är det inget som allmänheten ser något av. Som Henrik själv påpekade, så saknas en profan medeltidsutställning, och har så gjort i bortåt 10 år. Jag vet att kulturdepartementets anslag till de statliga museerna är snålt tilltagna, och räcker oftast nätt och jämnt till att hålla näsan över vattnet, men en museichef borde vara bättre på att argumentera för en budget som medger att samlingarna kan visas för en kunskapstörstande publik. Som det nu är, så består museet av en fin utställning kyrkokonst, en passabel vikingautställning, samt en turistmagnet i form av guldrummet. Det finns ingen linje, och med grund i vad som sades av Berg i inslaget, inte heller någon vilja att presentera någon linje. Det behöver inte vara något Herman Lindqvisteri i stil med "Den svenska historien"-utställningen 1992, men nå't borde man väl kunna klämma ur sig. Lokala museer runt om i landet gör ett bättre jobb - därför är det en skam att det museum som ska visa upp vår tidigaste historia inte är mycket mer än ett publikt magasin med vidhängande café och museishop.
Björn Hellqvist

Inläggav Admin » 14 december 2004, 15:21

Som synd är jobbar jag själv inte på utställningsenheten, och kan alltså inte svara på ovanstående.

Däremot så kan jag gärna hänvisa er alla till webben, där stora insatser har gjorts de senaste fyra åren, bland annat kan man idag hitta samtliga objekt på SHM, om de är fotograferade kan man hitta de olika upptagningarna, och man kan dessutom hitta originalanteckningarna från t ex Stolpe, som gjorde de första utgrävningarna av t ex Birka, i facsimil. Flera olika projekt jobbar med att få ut och tillgängligöra historien för allmänheten, bland annat Medeltidens bildvärld (19000 bilder av kyrkokonst), Historiska världar (ja ni vet ju...) etc. Förutom detta även vikinga-cd (2 st) och en webbplats som samlar resurser från samtliga svenska museer (Museifönstret).

/Henrik
Admin

Inläggav Björn Hellqvist » 14 december 2004, 20:57

Bilddatabasen är en utmärkt resurs, men samtidigt symptomatiskt för de senaste årens (över)tro på digitala medier. Bilderna är till stor nytta för de som redan grundläggande kunskaper om historia i allmänhet och konsthistoria i synnerhet, men de som utsatts för det postmoderna tänkandet saknar möjlighet att sätta in föremålen i ett sammanhang. Vi har sett det på flera ställen, där museerna blivit "upplevelsetempel", och där det blivit fult med tidslinjer och annat som anses höra den traditionella museikulturen till. Berätta om medeltida skomakeri? Vräk ner 200 utgrävda skor i en monter, sätt dit en bild på en skomakare, och berätta om hur Torsten Skomakare drabbades av pesten. Med tanke på att historieundervisningen blivit så pass eftersatt i skolorna, är det än viktigare att museerna är tydliga, annars kommer besökaren bara att lämna utställningen med enkänsla av att ha sett en massa gamla prylar, men utan att ha fått några nya insikter. Stockholms medeltidsmuseum håller en rätt bra balans, och likaså länsmuseet i Skara.
Björn Hellqvist

Inläggav eskimonika » 15 december 2004, 09:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">enkänsla av att ha sett en massa gamla prylar, men utan att ha fått några nya insikter.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Som på Victoria and Albert Museum menar du? Fantastiska saker, men ett typexempel på opedagogiska utställningar. Det är synd när det blir så.

Själv vill jag ha två saker på ett museum: undervisning visst, men samtidigt vill jag Se Mycket Saker - särskilt sådant jag har ett specialintresse för och inte behöver så mycket bakgrundsinformation till. Både pedagogiska utställningar och montrar fulla med grejer tack! Så mycket ni har plats med, helt enkelt.[:D]
eskimonika

Inläggav Admin » 15 december 2004, 09:58

Björn:

Nu är det inte så att jag tror att bilddatabaser är ett pedagogiskt grepp - överhuvudtaget. Men om man (som du gör) efterfrågar "föremål i utställningarna" så är bilddatabasen ett bra exempel som skulle kunna blidka just dig. Om du går in på huvudsidan historiska.se och klickar på länken "lära mer" så hittar du tonvis med pedagogiska resurser kring samtliga perioder, det mesta är riktat till intresserad allmänhet.

För övrigt så byggs just nu en ny forntidsutställning, samtidigt med att vikingautställningen byggs om. Det är egentligen bara medeltidsutställningen jag saknar i planerna just nu.

I övrigt så tycker jag att ditt exempel låter som en rätt trist utställning. På vilket sätt menar du att det är motiverat att lära ut medeltidens hantverk (av alla tusentals saker man kan berätta om vår historia och förhistoria)? Ett museum har relativt begränsade resurser...

Eskimonika:

Att ställa ut så mycket man kan i montrar är ett fruktansvärt dåligt och fult grepp från ett museum. Det tilltalar en liten mängd människor och ger inte mycket information om det dåtida samhället i stort.

/henrik
Admin

Inläggav Njörb » 15 december 2004, 11:06

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>

Att ställa ut så mycket man kan i montrar är ett fruktansvärt dåligt och fult grepp från ett museum. Det tilltalar en liten mängd människor och ger inte mycket information om det dåtida samhället i stort.

/henrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tillsist är det ju ändå så att vad ett Museum har som inte böcker kan ge, är just sakerna i dess montrar.

Visst ska det väll inte överdrivas. Men får inte muset sitt existensberättigande just genom att visa saker lajv. Detta kan säkert sedan skötas på olika bra sätt, och det är mycket möjligt att det traditionella uppradandet av föremål inte är det bästa.

(Kommentar till programmet) Vad menade förövrigt Berg med utalandet att en pilspets inte betyder någonting.
Med hjälp av ungefärlig datering och fyndplats klarar väll de flesta besökare av att dra egna slutsatser från en dylik.

I övrigt har jag inga direkt åsikter om SHM, iockmed att jag inte varit där på en massa år.
Webbresurserna är däremot riktigt trevliga.[:)]

Trevligt forum Föresten [:)]
Njörb

Inläggav Björn Hellqvist » 15 december 2004, 12:09

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>
Nu är det inte så att jag tror att bilddatabaser är ett pedagogiskt grepp - överhuvudtaget. Men om man (som du gör) efterfrågar "föremål i utställningarna" så är bilddatabasen ett bra exempel som skulle kunna blidka just dig. Om du går in på huvudsidan historiska.se och klickar på länken "lära mer" så hittar du tonvis med pedagogiska resurser kring samtliga perioder, det mesta är riktat till intresserad allmänhet.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

OK, det är gott så. Så varför finns inte t.ex. materialet om medeltiden presenterat IRL? Annat än p.g.a. resursbrist?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">För övrigt så byggs just nu en ny forntidsutställning, samtidigt med att vikingautställningen byggs om. Det är egentligen bara medeltidsutställningen jag saknar i planerna just nu.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Några vinkar om hur materialet kommer att presenteras?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">I övrigt så tycker jag att ditt exempel låter som en rätt trist utställning. På vilket sätt menar du att det är motiverat att lära ut medeltidens hantverk (av alla tusentals saker man kan berätta om vår historia och förhistoria)? Ett museum har relativt begränsade resurser...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Mitt exempel var en ironi över hur en del utställningar görs. Och hantverket är väl ändå en viktig aspekt av vår historia? Det var ju trots allt först för cirka ett sekel sedan som t.ex. konfektionsindustrin började slå igenom.
Björn Hellqvist

Nästa

Återgå till Diverse skvaller