av Admin » 14 december 2004, 08:48
Jo visst, för övrigt så antar jag att de flesta av er här vet om att detta forum hostas och underhålls av Historiska museet??
Nu jobbar jag på Historiska museet - så jag kan ju med rätta sägas vara partisk - men jag tror inte att man ska söka själva problemen i de teoretiska bakgrunderna här utan i praktik. Som ni ser finns det stort stöd för samhällsförankrade ideer kring förmedling av kulturarvet, bland annat var professor Mats Burström med i inslaget. I det här fallet verkar han vara klippt eftersom han normalt sett ger stöd för Bergs synsätt (man såg inget av det i inslaget).
Det är inte sant att den arkeologiska expertisen på SHM saknas - tvärtom. De som sparkades ägnade sig åt guidningar, programverksamhet och handläggning av ärenden för RAÄ, det sistnämda har upphört på SHM. De nyanställda timguiderna är såvitt jag kan se uteslutande arkeologer, något som inte heller framgår av programinslaget.
Att forntidsutställningen inte har blivit av än (vilket hela tiden varit Bergs ambition) beror på en tvist om lokalunderhåll med Fastighetsverket, man kan nämligen inte bygga en utställning i lokaler som på grund av dåligt skick måste byggas om efter ett år. Detta försvinner också i programmet.
För övrigt så var minst en av de listade "konstutställningarna" som rullade förbi en typisk historisk utställning med arkeologiska föremål.
De stora satsningar som gjorts på webben de senare åren kommer inte fram, trots att det är en självklar prioritering för ett nationellt museum - alla kan inte åka till byggnaden hur gärna de än skulle vilja.
Magasinen och samlingarna mår utmärkt, mycket bättre än innan Berg tillträdde. Och samlingarnas hantering har strukturerats upp betydligt med det nya inventariehanteringssystemet.
Själv är jag kritisk till att det inte finns någong profan medeltidsutställning, att Vikingatidsutställningen saknar förmedlingsgrund (nu håller det på att göras om, iofs) och att det är svårt att se kopplingarna mellan nutida konst och historisk förmedling (jag menar inte att kopplingen inte finns, utan att den bör vara tydligare).
Alltså: jag ger inte mycket för programinslaget - för mig är det självklart att ett museums största uppgift är att främja förståelse för de mekanismer som styr historieskrivandet och den politik som med nödvändighet är inblandad i detta. Ett samhälle som inte är engagerat i sin historia eller förstår kopplingarna mellan politik och historia blir lika profithungrigt som Irakierna under kriget, där ovärderliga samlingar plundrades. Anledningen var förstås att ingen brydde sig.
Sen håller jag med om att det inte är enkelt att jobba i den riktningen, men att bygga utställningar för fackmän och andra utställare kan inte vara annat än fel.
/Henrik