Att det föreligger någon som helst historisk grund till ridkjolar har ju gett mig en spark i baken eftersom då är det itne ett påhitt av knasiga små fantasyförfattare.
ska man vara riktigt tråkig så kan jag även hänvisa till modet i Amerikat under de senaste 200 åren nånting sådant så har det funnits en byxkjol som använts av kvinnor som lättare ville kunna arb3eta på farmen men ändå inte förlora sin kvinnlighet.
problemet med dessa Western-plagg är att dom ser alldeles för mycket ut just som hej-hopp-vilda-västern och skulle inte gå att (skulle skulle det väl...) att ha på medeltida marknader.
jag gillar inte riktigt tanken att behöva sitta gränsle i långklänning även om den är vid nog, sadlar och wstigäder har benägenhet att nypas nåt förfärligt, och mi nstora häst har så spetsig ryggrad att man håller på att bli delad på mitten om man rider honom barbacka.
Att ha byxor under kjolen har jag funderat på, samt att slitsa en kjortel framcoh bak á la Kung Arthur i Avalons Dimmor (filmen) där man kan se både Morgaine och Guinevere rida med byxor och klänning över.
då har vi ett nytt problem, jag vill använda klänningen/kjolen även när jag arbetar i stallet och när man står i spolspiltan så blir gärna kjolfållar våta upp till knäna, dragsko i nederkanten har ajg funderat på, men det är inte särskilt tidstypiskt någonstans.
jag har sett ett mönster på en western-ridkjol som är väldans snyggt, men jag hittar det itne på nätet någonstans när jag letar efter det, det har endast några knappar i ena sidan uppe på höften och inte knappar i mitten fram som de flesta calmity-Jane kjolarna.
den där låga cloaken lät intressant!
tack för alla synpunkter än sålänge. och Arild, det har en liten historisk anknytning iaf ;P