[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - tillverkning/härdning av svärd

tillverkning/härdning av svärd

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Arnaud Guillaume » 27 januari 2005, 09:42

För att citera [url="http://www.starfireswords.com"]Starfire swords[/url] garanti: "It is not considered "normal wear and tear" to strike rocks, trees, cars, or people." [;)]
Arnaud Guillaume

Inläggav Anders Lindkvist » 27 januari 2005, 15:57

Till Mojje:
Precis, det är hårt som bara den. Om jag får ge ett förslag så tror jag att det skulle vara biligare om ni gjorde svärden i 1770 och lämnade in dem på härdningsverkstad så får ni lika bra svärd endå. Eftersom verktygsslitaget kan bli dyrare än att härda. Det kanske är ett sätt att göra billiagare svärd.

2090 tror jag går att köpa i redan ngt härdat och ohärdat. Om ni skulle ta och normalisera ert 2090 är det troligvis lättare att bearbeta, men då försvinner ju den trevliga hårdheten och då måste ni ju härda endå :-(.
Att härda 2090 själv är ganska otacksamt.

Till Bkallur:
Jag tror att de första 5 härdningarna kommer att gå åt skogen så det blir nog mer än 2 svärd. Räkna med misslyckanden...
Anders Lindkvist

Inläggav Mojje » 27 januari 2005, 17:48

Tjenare Anders.
Ja usch ja! Hårt var ordet sa Bull!

Mer viktiga aspekter att tänka på om man vill jobba med 2090 utan att sedan behöva härda det är att hålla arbetstemperaturen under 200 grader celsius annars förändras strukturen på stålet avsevärt vilket i de flesta fall jag stött på, resulterar i spröda klingor.
Har läst någonstans att man endast kan ythärda 2090 och med det öka slag och reptåligheten. Genomhärdning tror jag inte går att göra.
Det var länge sedan jag pratade med Tibnor nu men nånting säger pling där bak i nacken.

Den största anledningen till varför jag använder just 2090 är att det med blankpolerad yta; får en sträckgräns på över 1900 N/mm2.
Det kan man påstå är en jäkligt bra fjäder!

Jag var dessutom i kontakt med olika härdverkstäder men de hade svårt att härda så långa ämnen och samtidigt låta tången vara ohärdad.
Jag försöker hela tiden uttveckla mina produkter och ska sanningen fram så börjar jag tröttna på att 2090 är så jäkla bra.
Dyrt är det dessutom!

Ha det gott och tack för råden!
/Mojje
Mojje

Inläggav Filurix » 27 januari 2005, 19:03

Hmm, så bara man har rätt verktyg så kan man alltså slipa fram sitt eget svärd? Låter ju nästan för bra för att vara sant.[:)] Har länge gått och funderat på en sorts tvåhandssabel... Nu kanske det går att ordna. Weee![:D]
Filurix

Inläggav Eric Hejdström » 27 januari 2005, 22:46

Jag har tilverkat ett övningssvärd i 2090 och kan inte annat än instämma i att det äter verktyg. Det går alldeles utmärkt att härda det om man skall göra svärd (som skall vara vassa) och det är faktiskt inte helt omöjligt att göra själv. Om man vill har en hårdhet på ca 45-52 HrC (Rockwell) så skall man värma till ca 890 grader C och sedan kyla i olja. Det är inte så svårt faktiskt, kan vara nyttigt att avspänningsvärma (normalisera) det innan. Det enda knepiga är att anlöpa eftersom man skall göra det vid ganska exakt 425 grader. +10 grader ger lite mjukare och -10 lite för hårt. Nackdelen när man formar metallbiten man nu har är ju som nämts att den blir varm, men att den inte får blir för varm. Det kan lätt bli små uthärdningar lite här och var när man gör det. jag skulle nog härda hela klinga inklusive tången och sedan värma upp den till rödglödgat och hamra knappen på plats sist. på så vis är det minimal yta av klingan som inte är härdad. Är fortfarande nybörjare på det här, men nu står jag utan verksta så jag kan inte fortsätta :(

Mojje: Jag visste inte att det höll att göra svärd av även om man inte härdade det. Hur bär ni er åt för att kyla under slipningen? doppa i vatten var 20:e sek?

Vad får ni andra ge för 2090 i fackhandeln? Här på Gotland (vi har inte så stort urval här vet ni...) ligger det på ca 45:-/kg. Inte så kul...
Eric Hejdström

Inläggav Mojje » 27 januari 2005, 22:54

Ha ha ha!
Helt riktigt.

Man kan säga så här.
Tillverkningen av klingor under senare medeltiden var nog vad man kan uppfatta som en löpande bands process.
Smedens jobb bestod i att ta fram det vi kallar för en "blanka".
Formen på svärdet och dess stålkvalitét.

Efter detta tog svärdssliparen över och gav klingan dess korrekta och slutgiltiga form. Ett stort ansvar vilade på svärdssliparen då en duktig hantverkare kunde garantera ett längre liv när svärdet användes i fält.

Slutligen tog svärdsfejaren hand om klingan. Han beställde även hjaltet från en smed samt läder eller vad som skulle användas till handtaget av en annan hantverkare.
Svärdsfejaren var dock den person som monterade svärdet till sin färdigställda form.

Så man skulle kunna säga att nästan alla svärd slipades fram under medeltiden. I alla fall de svärd som brukades inom strid och för tjänstgöring.
Självklart fanns det mästersmeder precis som i dag som gjorde unika svärd typ cermoniella svärd eller åt olika hov.

Det påstås ha funnits en svärdsfejare i Skara men jag vet inget om tidsepok eller för vem han arbetat åt.
Som bekant så tillverkades ju de flesta klingor längre ner i europa.
Solingen och Toledo är ju kanske bekant för många.

Så som svar på en fråga mellan dina meningar Filurix. Visst kan du slipa fram vilket svärd som helst.
Tänk också på att vi har fantastiskt stål här i Sverige. Jämför skillnaderna mellan ett idag höglegerat stål och ett medeltida kolstål!!
Där kan Anders hjälpa dig med data om skillnaderna.

Ha det gött!

/Mojje
Mojje

Inläggav Mojje » 27 januari 2005, 23:11

Tjänare Eric!

jag tror att våra priser ligger ungefär samma.
Jag köper så stora kvantiteter att jag sällan kollar kilopriset.
Tror det är nånstans på 120 kr/m om 2' 3/8".

Precis som du säger så är det vattenkylning vid tillverkning som gäller och 20 sek intervall är för sällan.
Jag använder endast lamellskivor samt bandslip vid sista fasen.
Jag kör upp till 120 grit på bandslip och det blir snabbat varmt.

Efter det tar en excenterslip vid och börjar på 60 grit och avslutar vid 240 grit.
Sista steget är polering som görs med sisalskiva och smärjelvax för att avslutas med lappskiva i bomull/lin med högglans polervax.
Det ger dessutom en bra skydande hinna mot rost.

Tråkigt att höra om din verkstad.
Sitter lite i samma situation men håller på att bygga upp en ny.
Ge dig inte. Till slut dyker det upp en möjlighet ska du se.

Ha det gött!

/Mojje
Mojje

Inläggav SCB » 28 januari 2005, 09:12

Hej hej.
Jag förstår inte varför ni gnäller så över 2090!?
Det är ett låglegerat stål som passar utmärkt till klingor, både ohärdade och seghärdade. Dessutom tycker jag att det är lätt att både välla och bearbeta.. Om man gör på rätt sätt förståss.
Eftersom det så lätt tar härdning så måste man alltid anlöpa eller normalisera efter smidet eller efter man har kört med band/vinkelslip, sen är det som att fila i mjukglass..
Eller.. Hmm.. Tja.. Kanske inte riktigt mjukglass men jag tycker inte att det är nåt problem att handfila fram en klingprofil av 2090 och det äter inte mer verktyg än annat fjäderstål.
Ett av användsningsområdena för 2090 är "grövre fjädrar" så det torde inte vara några problem att härda genom de klena dimentioner vi sysslar med.
Den enda som kan vara lite knepigt är väl härd- och anlöpningstemp om man inte har tillgång till någon form av ugn, det är ju väldigt svårt att få en jämn anlöpningstemp i en ässja eller med gasbrännare, speciellt när man inte kan kolla på anlöpningsfärgerna eftersom stålet skall anlöpas vid så hög temperatur.

Jag har byggt mig en elektrisk ugn för normalisering, avspänningsglödgning och härdning samt en elektrisk anlöpningsugn, det blir lite mindre kasserade klingor då än om man skall köra "trial and error" metoden med att härda/anlöpa i ässjan.
SCB

Inläggav Eric Hejdström » 28 januari 2005, 09:42

SCB: Jag blir avis när jag läser att du har en egen härdugn. Är det svårt att bygga en? Har hängt lite på antracit.nu också men i brist på vekstad eller utrymme så har det liksom inte blivit av. Vad kan det kosta att skaffa sig en härdugn? Den lär ju hjälpa mycket om man har en sådan, speciellt om man kan kontrollera gradantalet så exakt som möjligt. Har du några bilder på dom klingor som du gjort? Själv har jag mest stått i garaget med en vinkelslip tidigare, men det vore kul att kunna få arbeta i en riktig verkstad någon gång...
Är det någon som har erfarenhet av att såga 2090 med metallbandsåg? då skulle man ju kunna såga ut formen så exakt som möjligt och sedan slipa ner resten. Det borde väl inte vara så svårt.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Eftersom det så lätt tar härdning så måste man alltid anlöpa eller normalisera efter smidet eller efter man har kört med band/vinkelslip, sen är det som att fila i mjukglass..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om man som jag då har slipat fram en övningsklinga (alltså inga eggar alls och ganska så tjockt matrial) av 2090, räcker det då att bara anlöpa stålet? Eftersom jag kapat ut bitar med vinkelslip så blir det ju ganska varmt, men från början hade jag tänkt härda iaf så jag brydde mig inte så mycket om det. Skulle det räcka att anlöpa det nu eller måste jag normalisera, härda och anlöpa?

/Eric
Eric Hejdström

Inläggav Anders Lindkvist » 28 januari 2005, 09:44

Till SCB:
2090 är av namnet ett höglegerat stål annars skulle det börja på en 1:a som i 1770, 1778 osv. Det ska härdas i olja.
Det är helt riktigt det du säger, härdning måste ske i samröre med flera moment som anlöpning, normalisering, avspänningsglödgning. Annars är det ingen härdning utom en bit bräckligt stål. Har man tillgång till riktiga ugnar är ju allt mkt lättare givetvis, med kolässja är det mkt svårt men med gasolässja så är det ju desto lättare. Vad är det för anlöpningsfärg du är ute efter? 425 som Eric föreslog låter väl högt. Jag föreslår en ljusare blå anlöpning.

Till Mojje:
Grundformen på svärdet smiddes ju alltid, kanske 1/3 av jobbet på klingan. Sen slipade man. Särskilt om man skulle göra laminerade svärd så måste man ju smida klingan. Jänpriserna gör ju att man gärna smider så mkt som möjligt på medeltiden. Men det är verkligen mkt man slipar fram, vissa tror ju man smider svärd helt....

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Eric Hejdström » 28 januari 2005, 09:50

Anders, 425 grader stod det på informationen jag fick til stålet. Men det är för att få en hårdhet på 50 Hrc precis. Det är ju ungefär samma hårdhet som dom andra svärden vi har till träningen så jag tänkte att det kunde vara lämpligt att inte göra dom billiga svärden hådare än dom köpta, dyra :)
Jag har inte någon vidare erfarenhet av allt detta så rätta mig om jag har fel! Något lär man sig nog alltid!

/Eric
Eric Hejdström

Inläggav SCB » 28 januari 2005, 13:35

Till Anders:
Absolut! Härdning i olja är det som gäller, sen anlöper jag till 440 grader för att få ett fint seghärdat stål som ligger strax under 50 HRC enligt både Svensk Standards uppgifter och egna test med hårdhetsprovare. Vid så höga temperaturer har ju anlöpningsfärgerna slutat för länge sedan..

Till Eric:
Att bygga en ugn är busenkelt. Det svåraste är att ha råd att köpa materialet!
Isolertegel, keramisk fibermatta och en temperaturregulator är tyvärr inte helt gratis. [:(!]
Jag håller på med en liten byggbeskrivning som jag tänkte posta på antracit nån gång.. Kan nog lägga upp den här också.

Ska du fila för hand så bör man i alla fall anlöpa stålet efter turen med vinkelslipen.
Friktionsvärmen från rondellen räcker för att ythärda materialet, förvisso bara några hundradelar eller så men det räcker för att filen inte skall få något fäste. Att man dessutom förstör sin fina fil när man försöker nöta sig igenom den hårda ytan gör ju inte saken bättre.
SCB

Inläggav Filurix » 28 januari 2005, 14:54

Tack för det svaret Mojje. Jag ska läsa på och se vad jag kan göra åt min hantverkslusta.[:D]
Filurix

Inläggav Anders Lindkvist » 31 januari 2005, 08:29

Jag tror säker att det stämmer om det står på Svensk standard. Jag ville inte anmärka på det utan jag bara tyckte det lät högt...men höglegerade stål kan ju sådant skifta. Jo anlöpningsfärgerna är ju långt borta då, jag brukar ju hålla mig inom dessa. Men jag smider inte i 2090 vanligtvis....just nu smider jag inte alls tyvärrr...

/Anders
Anders Lindkvist

Inläggav Filurix » 31 januari 2005, 13:57

Mojje, är det möjligt att få ett svärd "custom-designed" av er? Eller skulle ni vara tvungna att ställa om produktionen då?
Filurix

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen