[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Rakning - som det egentligen ska göras...

Rakning - som det egentligen ska göras...

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 01:54

dogen
Posted - 26 Sep 2004 : 23:29:43

Hej!
Jag vart tvungen att hoppa in i denna otroligt intressanta disskution. Jag har precis införskaffat mig följande:

DOVO Best Value 6/8" Wide Blade Black Handle $59.95 $59.95
Norton Water Stone 8 x 3 Inch 220 / 1000 $34.95 $34.95
Norton Water Stone 8 x 3 Inch 4000 / 8000 $79.95 $79.95

Brynena är kanske inte lämpade för att bryna rakkniven (jag använder dem i mitt arbete till att bryna stämjärn osv). De är nämligen rätt mjuka vattenbrynen. Någon av er kanske vet ifall man skall våga sig på att bryna rakkniven med 8000-brynet?

Nåja, nu till min fråga ;)

Jag undrar helt enkelt ifall jag köpt grisen i säcken vad gäller rakkniven? Jag provade att raka mig med den rätt ur förpackningen, men det var en ganska hemsk upplevelse som jag gärna slipper igen. Jag har visserligen ganska känslig hud, men att raka mig med billiga engångshyvlar har aldrig varit något problem. Mitt skägg är ganska grovt. Är det precis som med fina knivar och stämjärn att de är hyffsat vassa direkt från fabriken, men måste stringlas innan man får den där riktiga skärpan? Mitt stämjärn som jag precis kört med brynena och strigel rakar håret på handen utan problem. Med rakkniven tar det riktigt dåligt (och den har ju trots allt mycket mindre eggvinkel!). Jag är fantastiskt intresserad utav det här med rakning med kniv och spenderar gärna den lilla extra tid det tar för att min sambo skall slippa se alla dessa engångshyvlar som samlar sig runt tvättstället. ;)

Grejjen är den att brynena skulle jag ändå beställa (detta från knifecenter.com btw). Jag stötte dock av någon underlig slump på detta forum och denna disskution, varför jag passade på att beställa en rakkniv på samma gång. Eftersom jag vet om att jag är rätt känslig vad gäller rakning kände jag att jag inte vågade beställa en dyrare kniv (denna kostade ju tillräckligt mycket). Det kanske var dumt? :(

Lasse C
Posted - 27 Sep 2004 : 10:00:45

<u>Dogen</u>:
<i>Jag</i> skulle inte vare sig raka mig med en rakkniv direkt ur asken eller använda mjukt bryne annat än i begränsad omfattning.

Att "sätta" den där sista finishen på eggen, som gör att det verkligen blir <b><i>bra</i></b> innebär ju rätt och slätt en polering. Den tar tid och kräver noggrannhet, och kommersiella tillverkare av eggredskap brukar inte anse att det lönar sig att de gör det. Ergo: Slutpolera eggen själv, precis som (som du konstaterar) med bättre eggredskap av andra slag.

Att jag är lite avvaktande till mjukt bryne beror på just att det är mjukt. Mjuka slipredskap gör med tiden den yttersta eggfasen en liten aning konvex. Lite, men det finns där, och när det passerar en viss punkt försämras eggvinkeln. Det är IOFS exakt samma problem med strigel, som ju normalt används till rakknivar, och även där behöver eggen till slut slipas om på hård yta för att bli plan igen. Nu är det här inget stort problem och det tar tid, det gör det. (Kom ihåg att jag ser det ur ett perspektiv på tiotalet år.) När du jämför med stämjärnet, så kom ihåg att undersidan av eggen (som väl är den du har vänd neråt när du rakar på handen?) är <u>plan</u>. Med en ny kniv och noggrann putsning med ett riktigt fint bryne och en lagom strigling efteråt <u>borde</u> det inte vara något bekymmer att få fason på rakkniven. Uppenbarligen har du ju både redskapen och kunnandet![:)] Tala gärna om för oss hur det gick!

Glöm sedan för allt i världen inte att förberedelsen av själva skägget är A och O för en lyckad knivrakning! Vi har haft det uppe tidigare i tråden. Nyckelkomponenterna är: Fukt, värme och tid, och så ett bra lödder på det. Finns inga genvägar.
Lasse C

PS
<font size="1">Apropå vattenbrynen: Har du någonsin provat att använda ett planslipat stycke av vanlig hederlig svensk svart lerskiffer som vattenbryne? Om inte tycker jag att du skall göra det!
</font id="size1">

dogen
Posted - 27 Sep 2004 : 18:16:01

Hej Lasse och tack för ditt svar!

Hehe, nej, jag har inte provat shifferplattor som brynen. Har ju faktiskt en hel del sådant som ligger här. Kanske skall prova ;) Vad rekommenderar du till att räta upp stenarna?

Jag provade igen igår faktiskt. Jag kunde inte hålla mig tills jag fått ett svar (även fast du svarade fort :). Jag gav det en ny chans. Testade med 8000-brynet och strigling. Det vart lite bättre, men jag var nog lite för feg. Jag stod ut en hel rakning och det är jag stolt för :D Idag testade jag även att köra med 4000-stenen. Då fick jag det näst intill lika vasst som stämjärnen. Tycker dock att det borde bli ändå vassare pga eggvinkeln, men men ;) Övning ger färdighet säger dom. Skall bli spännande att testa att raka sig med den nu, för skillnaden vart väldigt stor mot från igår.

Det känns lite jobbigt att göra en till beställning från knifecenter. Typiskt också. Skulle velat ha sett dom där arkansas black surgical. Finns de inte i Sverige? Man måste ju betala frakt till tull, tullavgift osv på priserna. Känns lite dumt att bara beställa en arkansas black surgical igen. Sökte lite på nätet, men hittade ingen svensk sida :/

Lasse C
Posted - 28 Sep 2004 : 08:46:01
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by dogen</i>

Övning ger färdighet säger dom. Skall bli spännande att testa att raka sig med den nu, för skillnaden vart väldigt stor mot från igår.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är rätt! På´n igen, bara! Gör vad du kan för att få rakkniven så vass som dina kunskaper och redskap bara tillåter! Har du väl fått en rejäl skärpa så krävs det mindre jobb för att upprätthålla den.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by dogen</i>

har inte provat skifferplattor som brynen. Har ju faktiskt en hel del sådant som ligger här. Kanske skall prova ;) Vad rekommenderar du till att räta upp stenarna?
När jag planat upp dem har jag limmat ett våtslippapper på en plan yta (spillbit av tjock spånskiva är bra, den kan man bara slänga efteråt) och fört runt skifferbiten liggande på. Kräver massor av vatten, gärna rinnande, för att spola bort geggan.

Skulle velat ha sett dom där arkansas black surgical. Finns de inte i Sverige?
Både ja och nej. En 6-tums, som min sten, har jag nog inte sett i Sverige (Köpte min från USA). Jag vet att Widforss i STHLM hade Surgical-stenar en gång, men är väldigt osäker på om de finns kvar. "Fällkniven" (i Vuollerim eller nåt) har i alla fall haft 4-tums stenar, som är en fullt användbar storlek. Beklagar om mina uppgifter är lite föråldrade, men kvalitetsbrynen sliter man, som du vet, inte ut så fort och det var några år sedan jag köpte mitt...[:D]
LC

Heinrich H
Posted - 28 Sep 2004 : 10:34:53

Japanska vattenbrynen överträffar skiffer genom att dom inte innehåller föroreningar , fin sand tex. Det viktigaste är dock som alltid att man lär sig dom redskap man har. När inget annat funnits till hands, har jag fått god skärpa med ett konkavt medelgrovt carborundum. Det gäller att vara lätt på hand och utnyttja sörjan som bildas.
Naturligtvis är det inte att rekommendera ;O)

Arkansas black surgical går att beställa i järnhandeln. Original är dock på väg att ta slut vid fyndorten, så man ska nog passa på att köpa nu.
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 02:06

Lasse C
Posted - 28 Sep 2004 : 10:39:54
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Heinrich H</i>

Japanska vattenbrynen överträffar skiffer genom att dom inte innehåller föroreningar , fin sand tex. Det viktigaste är dock som alltid att man lär sig dom redskap man har.
Exakt! Å andra sidan kan du med lite letande hitta skiffer av hög kvalitet, och <i>det</i> är riktigt bra. Och inte sällan gratis...[:D]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Heinrich H</i>

Arkansas black surgical går att beställa i järnhandeln. Original är dock på väg att ta slut vid fyndorten, så man ska nog passa på att köpa nu.
Säkert?
Vilken järnhandel? Vilken kedja? Berätta!!!!
Lasse C

Heinrich H
Posted - 28 Sep 2004 : 14:47:50

Det var luna som <i>hade</i> det, för ett drygt år sedan, men det var visst då det... Det dom har nu är visserligen ett hårt och fint bryne men inte black hard. Saker som man trott vara "för evigt " ändrar sig kvickt numera.

Dom bästa japanska brynena (om man får tro japanska shokunin )är olika skiffrar[:)]

dogen
Posted - 28 Sep 2004 : 20:36:45

Såja! Nu börjar det likna något. Känslan börjar närma sig en sprillans engångshyvel, vilket känns bra. Har upptäckt att rädslan över att skära rakt in i huden gjort att man varit _för_ försiktig. Var lite brutalare denna gång och skar mig bara en gång (med engångshyvlar brukar halsen vara alldeles rödprickig med blodfläckar) och det på det mest märkliga stället: i själva gropen i hakan. Måste ha kommit åt av misstag med kanten och ripat mig. Det var ytterst litet dock.

Vad tror ni om mina brynen. Jag skrev vilka jag just köpt i ett tidigare inlägg. Tror ni att det skulle vara värt att köpa ett surgical black dessutom? 8000-brynet är så otroligt fint så det blir som blankpolerat efter att man kört med detta. Frågan är dock ifall det är för mjukt. Det fungerar dock fantastiskt att bryna stämjärn med (som av någon underlig anledning fortfarande blir vassare än rakkniven - jag vet inte ifall jag är för försiktig just med rakkniven. Jag kanske skall köra lite längre med brynena helt enkelt).

Lasse C
Posted - 29 Sep 2004 : 08:00:48

Det fungerar dock fantastiskt att bryna stämjärn med (som av någon underlig anledning fortfarande blir vassare än rakkniven - jag vet inte ifall jag är för försiktig just med rakkniven. Jag kanske skall köra lite längre med brynena helt enkelt).
Snabb gissning, nyvaken & dan: Att stämjärnet upplevs vassare <u>kan</u> ha att göra med att det är en "enkelfasad" egg (d v s har slipfas bara på ena sidan), sådana eggar får lite annorlunda egenskaper. Testa du att bryna lite längre, jag brukar hålla på en bra stund - tänk på att när du polerar så avlägsnar du ju oerhört lite material per tag!

Det är lätt att vara försiktig i överkant i början. Jag har med tiden noterat att jag skär mig <i>väldigt</i> mycket mindre med kniv än med hyvel, kanske för att jag kan styra anliggningsvinkeln bättre.

Lasse C

Heinrich H
Posted - 29 Sep 2004 : 09:15:51

Jag såg att det finns Arkansas Black Hard på http:/www.dick.biz
Beskrivs som motsvarande 6000-8000 korn. Priset var på intet sätt avskräckande !

dogen
Posted - 29 Sep 2004 : 10:29:48

Tack för länken! Vad dumt att jag inte kollat där. Har ju brukat beställa skärverktyg från Dick.

Lasse: Är det denna du menar? http://www.dick.biz/cgi-bin/dick.storef ... anguage/EN

Någon som har tips på hur man hanterar käkbenet runt hela hakan? Går bra överallt (till och med överläppen) förutom just där. Känns som att jag skall skära mig och det tar riktigt dåligt just runt hak-kanten. Halsen och kinderna går som en dans. Några få drag, mycket snabbare och (faktiskt!) skönare än engångshyvel.

Med vänliga hälsningar

Heinrich H
Posted - 29 Sep 2004 : 11:44:16

<i>Någon som har tips på hur man hanterar käkbenet runt hela hakan? Går bra överallt (till och med överläppen) förutom just där. Känns som att jag skall skära mig och det tar riktigt dåligt just runt hak-kanten. Halsen och kinderna går som en dans. Några få drag, mycket snabbare och (faktiskt!) skönare än engångshyvel.</i>

Du ska veta att min farfar vid slutet av 1800talet (evt början av 1900 kallt , jag var inte med då[:D] blev överlycklig över sin nya rak<b>hyvel</b> Äntligen kunde han raka hakan utan blodförlust ! Det är inte alla hakor som passar för rakkniv...

Lasse C
Posted - 29 Sep 2004 : 13:30:39

Lasse: Är det denna du menar?
I princip alla stämjärn! De är ju, som du ser, plana på hela undersidan (som ligger an mot trät) och har slipfas på den andra. Därav benämningen "enkelfasad" egg. Knivar har ju i regel slipfas på båda sidor och kallas följdriktigt dubbelfasade.

Rakknivar har en bladgeometri som, för att använda de tekniska benämningarna, kallas för ”konkav dubbelfas”. Den måste rimligen vara dubbelfasad för att kunna vändas (annars skulle bara ena sidan kunna ligga mot huden) och den konkava profilen ger en mycket liten eggvinkel = mycket smal egg = extrem skärpa.

Att raka käkbenskanten vid hakan är ett petgöra, ja. Har ni tänkt på att huden faktiskt rör sig över käkbenet? Testa att dra "hakhuden" uppåt medan ni rakar så långt det går mot käkbenskanten. Dra sedan huden ner mot halsen när undersidan skall rakas och - vips! - så ligger kanten på den orakade ytan <i>nedanför</i> käkbenskanten! Kräver lite övning, men det funkar. Självfallet är det "upp med hakan" som gäller när man rakar här för att sträcka huden och få vinkeln mot halsen att plana ut.
Lasse C

dogen
Posted - 30 Sep 2004 : 01:29:02

Hehe, jag vet inte ifalll jag fick svar på frågan riktigt. Det var brynstenen black hard jag tänkte på. Det stod inget om surgical black, bara 'black hard'

För övrigt förstår jag inte hur Martin, eller vem det nu var, fick till sådan skärpa att ett hårstrå kunde klyvas genom att dra kniven 90 grader mot stråt. Fantastiskt. Vet inte ifall det är stålet i min kniv som gör att det inte går eller ifall det helt enkelt är jag som inte duger till att få en vass skärpa på rakkniven (förmodligen en kombination av båda, men visst är det underligt att jag får stämjärnet vassare?)

Vart köper man föresten en polercreme (för striglingen) som är lämplig till rakknivar? Sökte på flera järnaffärer idag och tyckte att de borde åtminstone ha NÅGON form av polercreme, iom att alla säljer läderbrynen. Underligt må jag säga. Ingen hade ens hört talats om 'strigling'. Även när jag förklarade så såg de ut som frågetecken, ungefär som 'vadå, varför skulle man göra något sådant? Det blir ju vasst direkt efter att man slipat på slipstenen *suck*. Brynen och framför allt strigling lät som onödigt arbete.

Detta var på stora järnaffärer. Underligt må jag säga.
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 02:30

Lasse C
Posted - 30 Sep 2004 : 07:36:59

För övrigt förstår jag inte hur Martin, eller vem det nu var, fick till sådan skärpa att ett hårstrå kunde klyvas genom att dra kniven 90 grader mot stråt. Fantastiskt.
Framförallt är det - minst sagt - fantastiskt om han kan klyva stråt genom att dra kniven 90 grader, d v s tvärs, mot stråt. Låter som om han gjort det jag menar när jag använder ordet kapa. Helt annan sak, det.

Jag är inte alldeles säker, men jag tror att "Surgical black" och Black hard" är två benämningar på samma sak. Det finns visst bara en sorts svart novaculit. Möjligen kan det finnas lite olika kvaliteter av den.

Till min ELU-slipmaskin, som har slipband, finns ett läderband för strigling. (Fort som [}:)] går det, ja...) Till det bandet finns en svart, kletig pasta som borde funka. Tennoxid (polermedel vid stentrumling) blandat med läderfett borde gå också. I nödfall får du väl testa med Autosol...[;)]

Annars går det faktiskt att strigla utan pasta. Går bra att strigla på trä också, inte bara läder.
LC

dogen
Posted - 30 Sep 2004 : 11:05:35

Heh, jo, men även fast han nu bara kapade stråt så är jag imponerad. ;)

Skall kika efter den där pastan. Har faktiskt använt autosol nu ;) men den är ju inte så jättelämplig.

Strigel - jo jag har i nödfall tagit en överbliven brädbit och gnuggat autosol på (ej på rakkniven hehe). Fungerar ju riktigt bra om man har hyvlat virke.

dogen
Posted - 02 Oct 2004 : 22:41:24

Oj, nu blir jag ju nästan imponerad över mig själv. Har lyckats få till den där kapa-i-90-graders-eggen. Krävdes mer strigling än vad jag hade trott. Förmodligen är jag lite för försiktig. Har stor respekt för så fina eggar som dessa. Skall bli spännande att raka sig ikväll. Armhårs-testet bådar gott iaf :) Slutade att jag tog ett skärp med skinnsidan uppåt och limmade upp på en träbit. Sedan använde jag bilpolish (jag gav upp autosol) Nåja, detta inlägg kanske inte toppade intressetoppen ;)

MNilsson
Posted - 05 Oct 2004 : 15:05:32

Bàste Lasse & Dogen, Bästa Boki,

Visst var det kapa jag avsaag :) Emellertid är det dock en akademisk fraaga daa bruket av ordet klyva är avhängigt längden paa straaet. Ergo, om jag hade ett haar vars längd understeg dess diameter borde jag i princip kunna kalla en kapning för klyvning. ;)

Jag lovade i tidigare post att aaterkomma med en utvärdering av DOVO:s nya rakkniv DOVO Klang. Mitt exemplar har en bredd paa 5/8 tumm och är helurgröpt (tysk översättning daa jag inte har en aning om vad det svenska uttrycket skulle kunna vara förutom möjligen dubbelfas som tidigare nämnts här av Lasse). Bladet är ruskigt tunt och härligt flexibelt vilket bjuder kännaren med grov skäggväxt en fantastisk upplevelse. Det riktigt fina i kraaksaangen är dock att man akustiskt kan avgöra när kniven faatt optimal skärpa, dvs vid striglingen uppkommer ett slags väsande eller "raspande" ljud (kan dessvärre inte beskriva det bättre än saa), vilket tilltar i styrka allt eftersom kniven blir vassare. Tyvärr satte jag igaang att strigla paa momangen när jag tagit den ur kartongen och paaföljande morgen var jag tämligen missnöjd med skärpan. Detta var dock lätt avhjälpt efter en grundlig slipning paa brynet. Nu faar jag den precis saa vass som jag vill ha redan efter 5-6 drag paa stigeln innan duschen paa morgonen vilket även minimerar den tid som jag i övrigt har saa ont om i ottan. Kort sagt ett fantastiskt köp som dock faatt mig att börja fundera paa Thiers-Issards 7/8 singing blade i polerat sheffieldstaal. Dock har jag bara sett denna via amerikanska näthandlare och der skär i hjärtat (bara metaforiskt och icke med rakkniv :) att handla franska produkter ifraan staterna. Nästa gaang jag är i Paris ska jag dock besöka en välsorterad järnhandel och införskaffa en dylik mastodontkniv, saa slipper jag ha att göra med dryga as som fraagar "you want fries with that?". :)))

Dogen: Som tillägg paa det Lasse redan sagt saa är det inte för inte som hakpartiet refereras till som "coupe de Maître" och som informationskällor avraader nybörjare fraan att ta med kniv. Dock kommer färdigheten med tiden och erfarenheten. Trägen vinner!
MVH,
Martin Nilsson

dogen
Posted - 05 Oct 2004 : 17:22:29

Hej Martin!

Jo, jag har upptäckt att man kan avgöra när eggen börjar bli riktigt vass. Det slutar 'knastra' och börjar 'väsa' ;) Från oregelbundet till mer jämnt och fint ljud.

DOVO klang? Vart hittar jag den? Är nyfiken. Har bestämt mig för att köpa en kniv jag kan åldras med. Vet inte vad jag skall sikta på. Den enklare variant i rostfritt som jag beställde från knifecenter.com (med plasthandtag) fungerar visserligen ypperligt, men det kanske finns något annat som är mer lämpligt för just min skäggväxt?

Rostfritt eller kolstål. Vad skall man ha? Kolstål låter för mig som det självklara alternativet, men iom att det handlar om just rakknivar så vet jag inte. Hjälp mig!

Helurgröpt? Vad heter det på tyska och engelska och vad menas egentligen? Förstår inte riktigt de beskrivningarna som getts tidigare här på forumet.

Sedan undrar jag vilken 'bredd' man skall ha på bladet. Borde vara enklare att få ett bredare blad vasst, eller är jag ute och cyklar? Förklara gärna mer om bredden. Vilket skägg som lämpar sig till vad och vad det är för skillnader mellan en bred och en tunn (tror min har 5/8 tum)

Jonas Flink
Posted - 05 Oct 2004 : 17:48:44

Min farsa har en gammal slipsten utan motor ståendes. Jag kollade lite på den, den är tillverkad i vad som måste vara "arkansas black hard". Stenen är djupsvart, slät som siden och känns alldeles glashård. Stenskivan är monterad på en gjutjärnsskiva med axel och remhjul. Enda som fattas är en motor eller möjligtvis manuell drift. Får jag igång den så ska det bli rakning med kniv och en hel del kniv och verktygsslipning. =)

dogen
Posted - 05 Oct 2004 : 22:03:07

Risken är nog ganska stor (minst 100% ;) att du förstör kniven om du kör den på en roterande slipsten. Man måste gå väldigt varsamt fram eftersom den annars förmodligen böjs eller att du tar bort för mycket gods och på ett oprecist sätt. Eggen är ju otroligt tunn. Dessutom blir det nog större precision om du använder ryggen på rakkniven för att få fram vinkeln och då krävs ett rakt bryne, inte ett runt som i fallet med slipstenen. Jag är nog fel person att avgöra ifall det är ett arkansas black hard du har eller inte, men jag skulle gissa på inte eftersom det antagligen skulle kosta många tusen kronor bara för slipstenen isådana fall. Jag vet tyvärr inget ställe i Sverige som säljer bra brynen och slipstenar. Det finns mängder med ställen som säljer mindre stenar av diverse kvalitet, men större 'bänkbrynen' finns iaf på www.knifecenter.com. Där hittar du även Arkansas black hard.

Lasse C är nog mer insatt än jag, men jag avråder vilket fall som hellst att använda slipstenen till rakkniven.

Jonas Flink
Posted - 05 Oct 2004 : 22:50:39

Slipstenen/skivan har stått på ett gammalt snickeri och troligtvis blivit använd till att sista finslipningen av hyvelstål o.likn. Om det är arkansas eller inte kan jag inte avgöra med mina minimala geologiska kunskaper, men farsan säger det så jag antar att det är det. Eftersom man inte slipar med "ryggen" på slipstenen utan själva sidan så borde det ju gå bra tycker jag.

Lasse C
Posted - 06 Oct 2004 : 10:03:54

Jag är nog fel person att avgöra ifall det är ett arkansas black hard du har eller inte, men jag skulle gissa på inte eftersom det antagligen skulle kosta många tusen kronor bara för slipstenen isådana fall.
Ja, gu´vet...
Nackhåren reste sig vid blotta tanken på en roterande slipsten i svart novaculit (som är vad stenen heter. Black hard och det där är varumärken). Vad den skulle kosta i dagens priser törs jag inte ens föreställa mig!!![:o]

Osvuret är bäst, och man skall aldrig säga aldrig, men det känns extremt osannolikt att det skulle vara det. Å andra sidan - en mindre, roterande sten på en maskin för yrkesbruk...

Att använda en roterande sten på rakkniven är givetvis möjligt, men <i>ytterligt</i> svårt. Det ger dessutom en papperstunn egg som må vara vass, men så tunn att den riskerar att bli vek. Det finns en anledning till att ryggen på rakkniven är som den är, frånsett styrkan, nämligen att om man lägger kniven platt på sidan på ett plant, fint bryne så får man korrekt eggvinkel.

Lasse C
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 02:41

dogen
Posted - 06 Oct 2004 : 20:35:07

Lasse: Jo, det var precis så jag tänkte angående vinkeln.

Jonas: Den fungerar säkerligen klockrent till att slipa hyvelstål. Dessa bör man till och med slipa med roterande sten så man får en konvex yta. Detta gör att det sedan går att bryna upp en mycket vass egg på kortare tid (eftersom det blir mindre gods att ta bort pga att eggen bara ligger an på två punkter - mitten på den konvexa ytan tar ju inte i brynstenen).

Tillägg:
Jonas: Ursäkta. Läste fel i ditt inlägg.

Är stenen tillräckligt stor så kan du använda sidan av stenen, ja. Är den inte helt plan så vet kanske Lasse hur du kan räta upp den. :)

Jonas Flink
Posted - 06 Oct 2004 : 21:08:24

Nja.. Förväxla nu inte stenen med en vanlig slipsten med konvex slipyta. Den här är ju avsedd för att slipa på sidan. Stenskivan är ca. 30mm tjock och som jag nämde tidigare, monterad på en robust gjutjärnsskiva. Det finns även dubbla anhåll för slipning med eller mot stenens rotation. Det gör att man har en helt plan roterande yta att slipa mot.

Varför skulle det inte kunnat vara novaculit, för dyrt? Äger man ett träföretag och slipar sina verktyg själv så köper man en verktygsslip för omkring 20-30 tusen samt slipskivor för nästan samma summa. Tänker man sig 80-90 år bakåt i tiden så tror jag att det här var en del av en liknande investering. Om det inte är svart nocaculit vad kan det då vara? Kanske någon annan obsidansvart och mycket hård sten, nån form av skiffer?

Lasse C
Posted - 07 Oct 2004 : 07:24:26
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jonas Flink</i>

Nja.. Förväxla nu inte stenen med en vanlig slipsten med konvex slipyta. Den här är ju avsedd för att slipa på sidan. Stenskivan är ca. 30mm tjock och som jag nämde tidigare, monterad på en robust gjutjärnsskiva. Det finns även dubbla anhåll för slipning med eller mot stenens rotation. Det gör att man har en helt plan roterande yta att slipa mot.

Varför skulle det inte kunnat vara novaculit, för dyrt? Äger man ett träföretag och slipar sina verktyg själv så köper man en verktygsslip för omkring 20-30 tusen samt slipskivor för nästan samma summa. Tänker man sig 80-90 år bakåt i tiden så tror jag att det här var en del av en liknande investering. Om det inte är svart nocaculit vad kan det då vara? Kanske någon annan obsidansvart och mycket hård sten, nån form av skiffer?
AHA! Det var skillnad. Tänkte i gamla invanda spår med roterande stenar. Eftersom du får en plan yta här borde du självfallet kunna använda den på en rakkniv, ja.

Som du kanske noterade i mitt inlägg tänkte jag mest utifrån dagens priser och förhållanden vad gällde maskinen. En mindre, roterande sten av novaculit på en maskin för yrkesbruk, och i synnerhet för ett antal år sedan - ja, det kan (som jag skrev tidigare) vara fullt möjligt. Tror <i>knappast</i> stenen är skiffer - med tanke på åldern du nämner (80-90 år) så skulle en sten av skiffer med flitig användning sannolikt vara i uselt skick, även om det vore någon av de hårdare skifferarterna. Om det är novaculit har du tillgång till ett slipredskap som de flesta av oss på sin höjd kan drömma våta drömmar om..[;)] Grattis!
LC

Jonas Flink
Posted - 07 Oct 2004 : 18:55:25

Jag väntar på några rakknivar som en på skolan lovade mig. Han är en flitig auktions och loppmarknadsbesökare och hade några gamla eskilstuna knivar i varierande skick som jag skulle få för en billig slant. Då får jag lite att öva på och när jag har lärt mig att slipa riktigt så ska jag köpa en nytillverkad DOVO. :)

dogen
Posted - 07 Oct 2004 : 19:22:04

Får du till en sådan så är väl de av högsta kvalitet? Knifecenter skryter ju med att det är svenskt stål i knivarna som 'är av högsta kvalitet'. :) Jag skulle hellre ta en gammal kniv av bra kvalitet än en ny. Hade varit roligt att få ärva en gammal kniv av någon släkting. Min morfar rakade sig med en sån där enbladsrakhyvel. Dom är inte lika roliga, men det påminner om när jag satt och iaktog honom när han rakade sig. Tyckte det såg skojj ut med löddret osv. Själv skrattade han bara och sa 'du tycker bara det är roligt när jag skär mig du!' :)

Vad får du föresten betala för dem?

Jonas Flink
Posted - 07 Oct 2004 : 20:19:23

En hundring för 4 stycken. 25:- styck är ganska billigt. Det var lite ytrost på ett par men det poleras nog bort. Autosol och tygtrissa i pelarborren kanske? Nån som vet?

Heinrich H
Posted - 07 Oct 2004 : 21:17:23

Polera helst för hand, det är lätt att fastna i trissan om den är monterad i pelarborr. Det går alldeles för långsamt. Lustigt nog kan det vara farligare.

Jonas Flink
Posted - 07 Oct 2004 : 22:04:08

Vad kan vara farligare? Att polera för hand eller råka ut för att kniven fastnar i trissan, snurrar runt och skär av några fingrar? ;)
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 02:48

Lasse C
Posted - 08 Oct 2004 : 07:34:57
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jonas Flink</i>

Autosol och tygtrissa i pelarborren kanske?
Nej, nej, nej och återigen: NEJ.
Ett blad av storlek och form som en rakkniv är lurigt att hålla stabilt, så risken är att du slinter och skär dig fördärvad. Med trissa i pelarborr kan du dessutom få en hel del friktion, och går den ack så tunna eggen varm har du pajat kniven. Jag har själv "avrostat" ett par rakknivar med Autosol, trassel och handarbete. Gick alldeles utmärkt.

LC

<font size="1">Varför i hela friden är folk alltid så pigga på att använda maskiner, vare sig det är lämpligt eller inte?</font id="size1">

robix
Posted - 10 Oct 2004 : 21:48:27

Hej!
Jag fick nyligen en strigel som jag hade beställt från England. Den var ganska liten och det konstiga var att ena sidan var klädd med vad som ser ut att vara mocka. Jag trodde det brukade vara kanvas på ena sidan och så läder på den andra. Någon som vet något om detta?
/R

dogen
Posted - 10 Oct 2004 : 22:58:01

Hej!

Kanvas? Hmm.. menar du att det är köttsidan på ena och skinnsidan på andra? Jag har två striglar som jag gjort själv. Offrade två gamla militärbälten (den smala, ca 3cm, varianten). Rengjorde noggrant efter ett varmt bad och borstade som tusan med nagelborsten. Sedan limmade jag upp den på en bit MDF, men tjock plast är nog att föredra. Använder mest skinnsidan eftersom köttsidan (mockasidan) känns lite för grov. Drar du kniven 'medhårs' (ja, man kan hitta en riktning på lädret) och jobbar in den, så blir den nog alla tiders även på köttsidan. Har inte hittat något bra slipmedel, så jag kör utan (bara oljat in lädret ordentligt). Det tar nog som sagt ett tag innan den blir riktigt bra. Kör försiktigt ibörjan bara. Skippa autosolen... den förstör bara enligt mig, men du kanske har bättre tur med det :)

robix
Posted - 14 Oct 2004 : 17:19:40

Hej igen!
Tack för svaret. Nja, så här menade jag. Denna strigel är nog lite skum. Köpte den från engelska Ebay, kostade bara 10 pund så den är nog rätt fuskigt gjord. Den är i läder, men på ena sidan är ett lager mocka pålimmat. Det är den sortens strigel som skall fästas på en krok eller så och så håller man den spänd genom att hålla i en liten flärp.

Nu för något helt annat. Jag måste bara dela med mig lite. Jag fick nyligen tag på en facksimilutgåva av en liten skrift från 1827 med titeln: Rakknifvens bruk, vård och iståndsättande; handbok för mogne och blifvande män. Det är en helt fantastisk liten bok med en massa obskyr information och roliga formuleringar, som t.ex. denna lilla liknelse över rakning:
Liksom kalcidoscopet är ett outtömmeligt magazin af vackra reguliera figurer, så är äfen rakspegeln en lefvande tafla af stygg mimik och desharmoniska attituder, som alldrig upphör att visa nya förändringar, så länge den så rikt och månfalldigt organiserade menniskohannen skall hyfla sin haka.
Vad sägs!? Kul tycker jag... Någon annan som har läst denna?

/R

MNilsson
Posted - 14 Oct 2004 : 21:28:42
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by robix</i>

Denna strigel är nog lite skum. Köpte den från engelska Ebay, kostade bara 10 pund så den är nog rätt fuskigt gjord.
Bäste robix,

En begagnad strigel från eBay för 10 pund låter som stöld. Släng skiten och köp en ny från Dovo.
Martin

dogen
Posted - 14 Oct 2004 : 23:44:50

Robix: Hehe, lät skön. Vart hittar jag den boken?

Måste hålla med Martin om att 10 pund för en strigel låter lite mycket. Speciellt från Ebay. Berätta gärna mer om den... kanske du kan posta eller maila en bild på den? Själv är jag inte så förtjust i striglar som man håller spända. Jag vill ha en styv sak som ger bättre kontroll. Annars tillverkar du enkelt en strigel på enkelt sätt själv. Endera genom att (som jag läste någonstans) lägga ett skinnbälte i blöt någon timma. Borsta den noggrant. Sedan sträcka den som tusan och spika upp den på en bit trä i lagom tjocklek (inte för vek, då böjs den) och sedan när den börjar torka pyttsa på en massa olja för att den inte ska torka ut. Jag gjorde dock så att jag la skinnet i blöt... skurade sedan av den noggrant med en nagelborste. Lät den torka uppspänd och limmade upp dem med kontaktlim på en bit mdf (ej optimalt eftersom mdf är väldigt elastiskt, men det var vad jag först hittada - 1cm plast är nog bättre och finns att köpa på någon industriaffär). Sedan på med olja. Funkar perfekt. Använde skinnsidan uppåt eftersom det skulle ta så lång tid att arbeta in mockasidan.

Sidan jag läste om strigeltillverkningen rekommenderade jumbostorleken av överskottsbolagets militärrem, men jag tog den smalare varianten eftersom den blir smidigare. Man måste dock dra kniven på snedden och inte vinkelrätt mot strigeln (sett uppifrån då) för att bibehålla kontrollen på den smalare strigeln. Den blir dock mer portabel. Uhj.. nu börjar jag svamla så mycket så jag vet inte ifall det blev ens halvt rätt... *snabbare mig och trycker på post new reply* ;)
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 02:54

robix
Ny medlem

Sweden
8 Posts

Posted - 15 Oct 2004 : 12:54:22
Hej!
Tack för tippset!
Boken beställde jag från ett antikvariat i Uppsala. Den är som sagt en facksimil och verkar nästan vara privat upptryckt för den har inget ISBN-nummer (vilket alla tryckta böcker skall ha).
Såg att orginalet fanns till salu på ett annat antikvariat, men då för den omilda summan av 5000kr.

Strigeln jag köpte från Ebay var ny, det är från en kille som säljer en del striglar och rakknivar.
Jag kan försöka sätta in länken till sidan nedan:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 82569&rd=1

Jag har inte testat den ännu då mina knivar (som alla är begaganade) måste sättas till stenen först och jag har ännu inte lyckats inhandla en sådan.

MNilsson: är inte Dovos striglar mycket dyra?
mvh /R

ISBN är ett ganska sent påfund. Det blev inte standard (ISO 2108) förrän 1970 enl. [url="http://www.isbn.org/standards/home/isbn/international/history.asp"]ISBN.org[/url]

Ang. DOVOs striglar så finns de på [url="http://www.cutthroatrazor.com/open_razors.html"]The Gentleman's Shop[/url] för £27.50 (hängande) eller £39 (paddel med strigel/sten). Frakt från £5 och uppåt, fritt vid köp för mer än £100. Jag har aldrig handlat från dem men det verkar lockande med den låga frakten.
/Angus

hiohå
Posted - 15 Oct 2004 : 21:03:56

Hej!
Jag har också köpt en rakkniv. En James Binghams Celebrated Nordent, tror jag det står. Skaftet är nog av kohorn. Fick ett pappfodral till som nog inte hör till men som det står The JR Torrey Razor Co, Worcester, Mass, US. Fått kniven slipad i en maskin, köpt en strigel av oxläder som jag använder "mockasidan av. Tycker inte den verkar tillräckligt skarp..
Eggen är böjd.

dogen
Posted - 16 Oct 2004 : 00:04:35

Den där strigeln såg väl helt ok ut? Antar att baksidan ser ut som den gör för att det skall bli lite styrsel i strigeln. Borde ju funka, men jag är som sagt inget fan av de striglar som man hänger upp. Har visserligen aldrig använt en till rakkniv (det kanske fungerar ypperligt?) eftersom jag hittils bara striglat stämjärn, hyvelstål osv.

UrsusRex
Posted - 16 Oct 2004 : 11:47:37

Jag har inte läst hela tråden till att börja med. Men frågan var om fler på forumet våtrakar sig med kniv och det gör jag (om jag inte redan sagt det).

Två saker jag tänkte på då jag ögnade tråden;

NK:s rövarpriser => Jag har en Solingenkniv därifrån som jag fick i morgongåva av min fru. Kan inte säga annat än att man får vad man betalar för! Har haft många andra knivar men den är överlägset bäst att skärpa, använda och hålla i.

Tid; "Det tar en van våtrakar 12-14 minuter att raka sig till skillnad från fem minuter med hyvel" ungf. Gör det? Jag rakar mig varannan dag ungefär. Tar en dusch tvålar skägget och har det överstökat på gott under fem minuter! (Kinder+hals+mustash - hakan lämnas orakad eftersom jag vill ha det så)
Sedan om man ska gå på kalas kanske man vill bli babylen i ansiktet och måste raka med och mothårs, då tar det längre tid ca 10 min.

En länk till lite rakhistoria; http://www.shenet.se/recept/rakmedeltrad.html

Köpa rakknivar och tillbehör;
http://www.knifecenter.com/knifecenter/conk/

(had emassor av länkar förut men har slarvat bort dom :( )

En fråga, förut hade jag en länk till ett riktigt BRA engelskspråkigt forum för våtrakare där fanns massor av tips och råd på allt från metoder till inköpsställen osv..... någon som vet vad det forumet kan ha hetat?

Mvh
Björn

robix
Posted - 17 Oct 2004 : 21:18:53

Hej!
Angus: kort replik ang boken bara. Den är som sagt en facksimil och har ett utsatt tryckår på 1992 samt ett tryckerinamn, men all annan information saknas.

Så en allmän fråga till alla Arkansasanvändare. Vad tror ni om stenarna på denna sida:
http://www.pizzini.at/shop/index.html?lang=en-us

Tillägg:
Ah, jag märkte att länken inte tar en direkt till stenarna, men de finns under "Sharpening Utensils"-kategorin, viket ni säkert hade kunnat listat ut själva... :)
/R
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 02:58

Lasse C
Posted - 20 Oct 2004 : 13:30:30

Inte särskilt imponerad, faktiskt. Ett hyggligt antal grunkor att välja på, förvisso, men: Inte någon lysande standard (sådant som "Twin Sharp"-grejorna skall man rent av ta långa omvägar förbi) och priserna... mja...

Tänker du på Arkansas-stenarna i trippelstället så är det de mera "ordinära" A-stenarna, och jag har förstått på andra att den där trippeln är ganska klumpig att använda.

Sammantaget inte ett ställe jag skulle handla skärpningsprylar på, nej.

dogen
Posted - 22 Oct 2004 : 09:04:41

Nä, köp från knifecenter.com. Vet inte ifall det blir dyrare direkt. Tycker att de verkar ha riktigt bra priser, men man åker ju på moms, tull osv sedan. Tar ganska precis en vecka från att man beställer tills att man har paketet, om man går via knifecenter.com.

robix
Posted - 26 Oct 2004 : 21:20:01

Hej!
Tack för feedbacken.
Det var en sten längre ner på sidan jag mest tänkte på, en med artikelnr. 18-400510.(den som det står "hard stone for fine honing" på)
Dogen: Knifecenter verkar ju vara svindyra. Frakten är dyr och så måste man beställa för minst 50USD, dessutom kan tullavgifterna vara riktigt höga ibland.

Anledningen till att jag frågade om den här webshopen Pizzini var att jag letade efter just en affär i Europa. Så man slipper tullen.
Jag har dessutom ganska lite pengar. Så om man är villig att offra lite av livslängden på stenen tror ni då att man kan få ett bra resultat på en Arkansas sten som inte är av Black Surgical sorten?

dogen
Posted - 27 Oct 2004 : 00:34:54

Hmm, om jag inte minns fel kostade Arkansas black hard fine ca 22 dollar, dvs ca 160kr, men är det som du säger att man måste beställa för 50 dollar så blir det ju en del. Det är ju sant. Frakten går på allt mellan 5 och 30 dollar typ. Tullavgiften, eller rättare sagt frakten mellan tull och exp-firma är dock onödigt dyr (typ 100-150kr). Kanske inget alternativ om du bara skall beställa en slipsten.

Jag har ingen vidare koll, men jag tror Lasse skrev något om det där med Arkansasstenar lite tidigare i denna tråd. Det jag tänkte på var just det där om att 'black surgical' bara är ett slags varumärke. Är det bara Novaculit (eller hur det nu stavades) så är det nog vad du är ute efter. Hoppas Lasse fortfarande läser denna tråd och kan förklara närmare. Lycka tilL!

Lasse C
Posted - 27 Oct 2004 : 09:42:13
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by robix</i>

... tror ni då att man kan få ett bra resultat på en Arkansas sten som inte är av Surgical Black sorten?
Det finns flera olika sorters Arkansas stenar. Är det inte Surgical Black (eller samma kvalitet) så får du inte samma resultat.

Det jag tänkte på var just det där om att 'black surgical' bara är ett slags varumärke. Är det bara Novaculit (eller hur det nu stavades) så är det nog vad du är ute efter.
Ungefär så, ja. "Surgical Black" är en beteckning, novaculite är materialet/stensorten. IOFS tror jag inte att just den sorten säljs under någon annan beteckning, så det gör väl ingen större skillnad.
Hur som haver så är det viktiga att få tag på en sten av rätt sort/kvalitet, inte vad den säljs under för namn.

Lasse C

dogen
Posted - 28 Oct 2004 : 17:21:21

Fick idag hem en Arkansas blach surgical och vart faktiskt litet imponerad. Mycket fint bryne. Synd att det var aningen för smalt så man inte kunde ta hela kniven på bredden och dra det rakt. När man håller kniven på sniskan så är det så lätt att man råkar komma upp på kanten som är där eggen slutar (mot handtaget till), men man är ju försiktig när man jobbar med rakkniven så det skall nog gå bra.

Fick också hem en kniv. Närmare bestämt: http://store.knifecenter.com/pgi-ProductSpec?G150

Den såg inte ut som samma skönhet som på bilden, men huvudsaken är ju att den går att få riktigt vass och att den känns bra, vilket den också gör. Stor skillnad mot den rostfria DOVO-kniven som jag redan hade.

yebo
Posted - 09 Nov 2004 : 17:10:35

Har rakat mig med tag med rakkniv, har dock tagit sin lilla tid att bemästra det hyggligt. Känns som om man blir fullärd först vid dödsbädden, hehe.
MEN, eftersom jag vid utlandsboende i Spanien ständigt utnyttjande skickliga gubbar hos frisören och blev bortskämd, så är det lite tungt i Sthlm med "borta-rakning". GH Herrsalong gör ett bra jobb på Lästmakargatan (atmosfären påminner en hel del om äldre dagar där...), men tyvärr har de ej öppet på lördagar. Nu på lördag är det det bröllopsdags och tänkte ta med mig brudgummen för en rejäl rakning, som god bestman. Så frågan lyder:
<b>Är det någon som har ett lördagstips om rakning i Stockholm??</b>

Mange tack för eventuell feedback ang detta.
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 03:06

rydan
Posted - 16 Nov 2004 : 19:21:18

Tänkte bara säga hej!

Så var man då lycklig och aningen överraskad ägare av en Dovo 41. (så kan ni försöka er på att gissa vem som är min flickvän... =) )

Provrakade lite och kom snabbt fram till att jag nog behöver öva, samt att kniven nog inte är riktigt optimalt vass direkt ur förpackningen. Elter lite läsning här misstänker jag att jag nog varken blötte upp eller löddrade in riktigt tillräckligt, så jag misstänker att det har en del med saken att göra oxå... =)

Föresten, när jag ändå har med slipade slipare att göra.

Läste på lite, och hittade på knife center att man ska bryna knivar med eggen framåt s a s, d v s dra dem över brynet med eggen först (d v s motsatt mot vid strigling). Jag har alltid fått för mig att man skulle dra med ryggen i färdriktningen, men jag antar att det är fel eller???

Lasse C
Posted - 17 Nov 2004 : 09:52:04
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by rydan</i>

Läste på lite, och hittade på knife center att man ska bryna knivar med eggen framåt s a s, d v s dra dem över brynet med eggen först (d v s motsatt mot vid strigling). Jag har alltid fått för mig att man skulle dra med ryggen i färdriktningen, men jag antar att det är fel eller???
Rätt uppfattat. Strigla med ryggen före (bland annat skulle eggen bita tag i den mjukare strigeln annars) men bryn med eggen före. Orsakerna till detta är att brynen och striglar bearbetar eggen på lite olika sätt, så man får bättre resultat på det viset.

För övrigt vill jag passa på att tipsa alla om http://www.luktagott.se och deras raktvål. Den har inte den där parfymerade doften en del andra raktvålar har! Tabac, t ex, formligen <i>stinker</i> rakvatten, och Palmolive som jag använde förut har en lukt som enligt min fru drar lätt åt mögel. (Och hur intressant är man som karl om man doftar mögel? Nej, just det...[xx(]) Luktagotts raktvål luktar helt enkelt fräscht och rent, utan några konstigheter. Löddrar bra, också. Jag tyckte först att löddret "smälte ihop" väl snabbt, men det bildar en fuktig tvålhinna på huden som smörjer bra, så jag vande mig kvickt. Prova gärna!

Lasse C

dogen
Posted - 17 Nov 2004 : 23:11:05

Hehe, det där misstaget gjorde jag också. Jag grät ganska illa och det var bland det värsta jag varit med om (bara för att jag absolut bestämt mig för att genomföra hela rakningen oavsett hur det kändes, så jag endera kunde säga att jag hittat ett bra eller ett riktigt uselt sätt att raka mig med, dvs med rakkniv). För mig krävdes det mer än bara strigling för att få till den så vass som jag nu tycker känns bra. Ifall det beror på att jag får kniven vass eller ifall jag vant mig vet jag inte, men jag skulle tippa på både och med betoning på det förstnämnda. Nu känns det i alla fall riktigt SKÖNT att raka sig med kniv och jag kan utan problem raka mig precis innan jag skall träffa folk. Med kommersiell rakhyvel blev halsen alldeles blodprickig och inte sällan blödde det på sina ställen. Då fick man som vänta ett tag så man inte chockade folk. Skriv gärna igen och berätta hur det går med framstegen och eventuella knep som du hittat och kan dela med dig av.

rydan
Posted - 19 Nov 2004 : 13:12:40

Föresten, när vi ändå är inne på brynen, finns det någon särskild anledning att använda ett naturbryne, eller går ett fint keramiskt (torr)bryne lika bra?

purjo
Posted - 28 Nov 2004 : 11:03:15

God morgon rakknivsanvändare.

Jag läste igenom den här tråden för ett par veckor sedan och blev inspirerad till den grad att jag bestämde mig för att det var dags att även jag skulle börja lära mig den gamla konsten att nyttja kniv vid rakning. Tänkte nu delge några av mina erfarenheter och ställa lite frågor.

Införskaffade en gammal rakkniv från Eskilstuna (C.V. Heljestrand) på tradera och precis som jag läst här att man INTE ska göra testade jag den i min iver utan att skärpa bladet. Smärtsam upplevelse. Klart i stil med att raka sig med en slö hyvel eller en dålig rakapparat.

Nu har jag byggt en strigel och vässat upp bladet en hel del och det börjar faktiskt bli en riktigt behaglig upplevelse att använda kniven. Framför allt tycker jag att det är rätt roligt att raka sig nu. Med hyvel och apparat känns det bara tråkigt. Att använda kniven är ett hantverk. Hittills har skadorna varit minimala dessutom. Det värsta var i morse när jag skar mig i fingret när jag skulle byta grepp om kniven (klantarsle).

Nu till frågorna. Precis som föregående postare skulle jag vilja veta vad ni anser om att använda ett sånt keramiskt bryne som används till köksknivar (rundstav). Kan det funka eller är det en dålig idé? Frågor förresten. Det var nog den enda jag kan komma att tänka på just nu.

Tack för mycket trevlig läsning.
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 03:11

Lasse C
Posted - 29 Nov 2004 : 09:42:03

Det här med brynen är en snårskog och jag tänkte ge min syn på saken. Märk väl: Jag hävdar inte att det här är Sanningen(TM) utan bara mina erfarenheter av ett antal (ett par decenniers, faktiskt) erfarenheter av eggslipning i allmänhet och rakknivar i synnerhet.

För att bryna eggen på en rakkniv, d v s de gånger då man behöver avverka lite (OBS: <b>Lite</b>!) för att få fason på eggprofilen, förordar jag två egenskaper hos brynet: Finkornigt och hårt. Så mycket som möjligt av båda. De keramiska vita "köksknivsbrynena" är vanligen av aluminiumoxid, och rätt bra. Använd dem dock inte som på köksknivar, utan fixera brynet och för rakkniven med händerna (= bättre kontroll)

Som steg 2 för att polera eggen använder jag personligen (tjat, tjat...) ett Surgical Black Arkansas, vilket jag anser överlägset allt annat. Det konventionella är en strigel, oftas av läder, men även strigling mot trä ger bra resultat.
Lasse C

davido
Posted - 18 Jan 2005 : 22:29:26

hej, jag tänkte prova på att börja raka mej med rakkniv jag har en gammal som tillhört min farfar, en "extra hollow ground, bengall, från solingen." vad är historien bakom denna kniv?

Lasse C
Posted - 19 Jan 2005 : 09:39:04
"Bengall"? Det är inte en "Äkta Bengall" från Borlänge Maskinaffär du har fått tag på, möjligen? Grattis, i så fall! Det är en himla bra kniv, nämligen.
Lasse C

davido
Posted - 21 Jan 2005 : 10:27:49

yepp... en bengall från borlänge maskinaffär... så den är alltså en kvalitetsvara minsann? jag bara undrar om en strigel, vad är det för speciellt med lädret i en strigel?

olafR
Posted - 21 Jan 2005 : 13:46:27

Köpte just detta på tradera http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=9681047 Har letat efter en sådan här strigel ett tag.

davido
Posted - 21 Jan 2005 : 13:50:47

oj, jag kom på en fråga till.. nån som har handlat på Classicshaving.com? undrar bara om dom är bra att shoppa hos
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 03:22

Angus Maciomhair
Posted - 21 Jan 2005 : 14:12:50
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>
det finns en annan anledning till att man inte använder rakkniv än till att man är sillmjölke: Man kanske gör sin fru lycklig genom att skaffa sig ett vackert skägg<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>
Min fru blir definitivt gladare av att jag har skägg, jag blir ganska blek och färglös om jag slätrakad<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Av en händelse bläddrade jag igenom senaste numret av Illustrerad Vetenskap (nr 3 2005) igår och sprang på en liten notis på sidan 22:

<font size="3">Män i helskägg är sexigast</font id="size3">
"I ett försök ombads ett antal kvinnliga försökspersoner att bedöma fotografier av män som stirrade uttryckslöst in i kameran. Lustigt nog visade det sig att de skäggiga männen fick mycket fler positiva ord än männen med slätt ansikte. Psykologerna förklarar fenomenet med att kvinnorna tillskriver en skäggig man de subjektiva egenskaperna, just för att hans anlöetsdrag delvis döljs av skägget."

Allt enligt en tysk undersökning. Tyvärr stod det ingenting om hur stor undersökningen var eller var resultaten publicerats.
/Angus

Lasse C
Posted - 25 Jan 2005 : 11:43:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by davido</i>

...vad är det för speciellt med lädret i en strigel?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Som du kanske förstått använder jag inte strigel och är alltså ingen jätteauktoritet på det, men de striglar jag mött har det gemensamt att lädret varit av väldigt hög kvalitet - tätt, jämnt, oftast ganska hårt.

Och så det här, då: <blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>
<font size="3">Män i helskägg är sexigast</font id="size3">
...de skäggiga männen fick mycket fler positiva ord än männen med slätt ansikte.
/Angus<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Tja, hur kommenterar man dessa viktiga rön? Så [url="http://pg.photos.yahoo.com/ph/lasse_carenvall/detail?.dir=460b&.dnm=d806.jpg&.src=ph"]här[/url], kanske? [;)]

Skämt åsido, ett välskött skägg är alltid en prydnad!
Lasse C

Arild Krake
Posted - 27 Jan 2005 : 13:55:36

Hitta de denna afär som kanske jan vara av intresse för den som vill köpa rakutrustning
http://www.sutlers.co.uk/acatalog/THE_S ... rs_26.html
Ludvig

dogen
Posted - 04 Feb 2005 : 11:19:25

Kul att se att denna tråd fortfarande lever.
Nu har jag brukat kniv några månader och jag gillar det fantastiskt mycket. Jag upplever det som om att brynpasta 'förstör' eggen. Någon som kan säga något om detta? Brynpasta är jättebra på större eggvinklar (tex vanliga knivar, stämjärn osv) men just på rakkniven har jag aldrig fått till det. Läderbryne utan något på är det som funkat bäst för mig.

<font size="1">Inlägget som följande svar syftar till finns nu i tråden [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=388"]Skägg[/url] /Angus</font id="size1">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Daniel G</i>
Daniel, som fortfarande använder hyvel...
Varför då?
Jag såg för några år sedan i en tidning en sån där typisk veckotidningstest betitlad ”Hur mycket man är du?” Bland annat fanns frågan om rakning. Elrakning – 1 poäng. Hyvel – 3 poäng. Välfriserat skägg - 5 poäng. Kniv fanns inte med, men jag och en annan knivrakande kompis enades snabbt om att skäggansning med kniv var värd 7 poäng. Minst. *flin*

LC
Angus Maciomhair

Inläggav Rabies » 6 juli 2005, 21:35

Efter att ha läst den här lagom långa tråden, så blev jag ju helt enkelt tvungen att springa ner till antikboden och köpa mig en rakkniv, av ren tur lyckades jag hitta en, model: Eskiltuna - Klas Törnblom.

Efter att ha rotat lite i skåpen här hemma snubblade jag över en raktvål för kniv inklusive rakborste, skål och hela kittet... Efter nogrann övergång av bladet ansåg jag att det var vasst nog att raka mig med och med kniven i högsta hugg tog jag några försiktiga drag, och nu sitter jag här renrakad som en barnrumpa... (nästan)

Så jag får väl buga och tacka Lasse C för att han tog upp den här tråden.

// Charlie
Rabies

Inläggav Mandrake » 17 juli 2005, 21:53

Jag och en kompis fick tag på en varsin rakkniv, av modellerna: Erik Anton Berg, Eskilstuna, Sweden och: Bengall, Bårlänge

Någon som vet om de kan vara värda något? De verkar ganska gamla, men bladen är i nyskick. Vi gav 70kr för Erik Anton Berg och 100kr för Bengall.

Nu återstår bara att se om vi kan använda dem utan att skära upp oss:)

//Oskar
Mandrake

Inläggav Heinrich H » 18 juli 2005, 09:54

Mandrake; Bladen är värda ungefär vad ni gav. Bruksvärdet är däremot högre [8D] Särskilt Bengall som motsvarar dom dyrare i dagens utbud.
Heinrich H

Inläggav Mandrake » 18 juli 2005, 15:26

Provade raka mig med rakkniven igår kväll, det gick faktiskt ganska bra, men vad jag tycker var lite klurigt var hur man skulle hålla i den (vinkel och grepp) för att få bästa rakningen. Men absolut något att fortsätta med:D

(fick bara två små skärsår):D

//Oskar
Mandrake

Inläggav Lasse C » 28 juli 2005, 20:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mandrake</i>

Någon som vet om de kan vara värda något? De verkar ganska gamla, men bladen är i nyskick. Vi gav 70kr för Erik Anton Berg och 100kr för Bengall.//Oskar
<i>Värde</i> hit och <i>värde</i> dit, "Antikrundan" och liknande har satt en massa fåniga griller i skallen på folk! [}:)]

De knivarna till de priserna är bra köp, det är det ingen tvekan om. Och det är väl det som räknas, eller?

Lasse C
Lasse C

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller