Hej!
Jag undrar över slitage och livslängd.
Det är så att jag ska köpa ett svärd och gå ut och drämma det i diverse. Säljaren lovar att det ska hålla väldigt länge, men jag är skeptisk.
Vad är mitt nya svärds troliga levnadscykel ifall jag sätter igång att banka det i saker och ting?
1: Svärdet kan liknas vid en ost där varje hugg är som att hyvla bort ytterligare en ostskiva? Dess effektivitet kan kanske också mätas som någon funktion av antalet gjorda hugg?
2: Svärdet kan under "lång" tid vara i princip lika dödligt som när jag köpte det, även om man kan se att det fått sina törnar. Dess saliga avsomnande kommer opassande och som en blixt från klar himmel?
Hummelihum - Det kanske finns någon bok att läsa om det här, där folk har testat att hugga olika svärd i olika material? Resultaten borde kunna variera beroende på vilken typ av material svärdet är gjort av. För att efterlikna livscykeln hos ett vikinga-medeltida svärd, är det kanske ändå inte nödvändigt att använda sig av en historiskt korrekt process vid tillverkningen?
Förresten; det kanske inte är så hoppla att ett svärd går sönder, utan en erfaren svärdssvingare kan uppskatta risken och pensionera svärdet?
Hm, dessutom borde livslängd och sådant kunna variera kraftigt beroende på hur skickliga tillverkarna har varit. Har det gjorts sådana undersökningar av funna svärd?
Minsta lilla skärva av kunskap mottages tacksamt, för jag har nollkoll. Det enda jag vet är att säljaren säger att jag kommer kunna strimla p-böter till döddagar.
Marcus