Jag har tittat på en del medeltida bilder för att försöka förstå hur man tänkte när man dukade. Jag har dock mest tittat på 1400-tals-bilder eftersom de oftast är mer detaljerade.
Det man ofta ser är att det står lika många glas och bägare på bordet som antalet personer, alltså antar jag att de har ett var. Dock ser inte alla glasen/bägarna likadana ut. Det kan finnas någon eller några kannor. På bordet ligger också knivar, några färre än antalet personer, så antingen delar de knivar med varandra eller orkade inte konstnären rita ut alla. Mitt på bordet står ett eller två fat med den mat som serveras. Ofta finns det också ett överdådigt dekorerat saltkar. På bordet ligger det ganska många små runda bröd utspridda, typ frallor. Ibland är de delade på mitten på höjden, alltså som vi nu för tiden skär limpor, inte som vi skär frallor. Till sist brukar det framför varje eller varannan person finnas små intetsägande rundlar eller fyrkanter. Jag har tolkat dem som trädiskar. Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin har sett en gaffel.
Detta tillsammans med "sånt jag har hört" gör att jag tror att man tog en bit mat från det stora fatet, la den på sin disk, skar den i lagom stora delar med sin kniv och stoppade den i munnen med fingrarna.
Det finns ganska många fynd av skedar, men de finns sällan (aldrig?) med på bilder av fina middagar, däremot äter folk ofta med sked hemma. Kanske var det så att på fest åt man köttbitar som delades med kniv och hemma åt man gröt och soppa.
Och så till avdelningen "saker jag har hört men inte har belägg för":
Istället för en trädisk kan man ha en flat brödskiva att lägga maten på. När den har sugit upp köttsafter och ev sås är den ganska god att äta som nattmacka eller ge till de fattiga.
Mat som äts med sked äter man ur en gemensam skål.
Det ansågs väldigt oartigt att attackera övriga gäster med bestick man har lånat av värden.
Man får inte spotta tvärs över bordet.
Om du går in på
www.rafen.net/gillet och klickar på dokument och sedan på diskar kan du läsa vad en kompis till mig har skrivit om vad man åt på under 1400-talet.
Karin