[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Färger på Landsknecht?

Färger på Landsknecht?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Färger på Landsknecht?

Inläggav n0ir » 2 juni 2004, 16:03

Är det någon som vet var man kan hitta samtida färgillustrationer på tyska Landsknechtar? Jag har ett gäng träsnitt som jag baserar min dräkt efter, men dom är ju inte färglagda.

Har för mig att det finns en målning av slaget vid Pavia på Nationalmuseeum, men det är en panoramabild och det är svårt att urskilja detaljer.

Tänker framför allt på olika färgkombinationer och hur vanligt det var med miparti etc.

Ospreyböckerna har ju en del teckningar i färg, men det är ju nutida illustrationer som jag dessutom har hört inte är så värst autentiska.

BTW, visst var det något med att det var fel att ha svart och rött som basfärger i en dräkt?
n0ir

Inläggav Månia » 24 januari 2005, 14:01

Ingen som har något förslag? Skulle också behöva veta.

nOir: finns dina landsknektsdräkter på bild på internet? Skulle man kunna få länken i så fall?

//Ameli
Månia

Inläggav Daniel G » 24 januari 2005, 14:51

På denna sida finns en del bra tips om kläder och utrustning. Jag är dock inte helt säker på om deras förhållningorder för kläderna gäller deras sällskap eller om de har historiska belägg för reglerna.

http://www.st-max.org/todesengel_costuming.htm
Daniel G

Inläggav olafR » 12 juni 2005, 16:19

Finns det någon dräkt bevarad från en landsknekt? Har bara sett träsnitt och teckningar, vilket inte säger mig så mycket om hur kläderna var/är konstruerade.
olafR

Inläggav Eva Andersson » 12 juni 2005, 18:04

Ja, det finns det. Den är blå och gul och finns beskriven i <i>Textile conservation and research : a documentation of the textile department on the occasion of the twentieth anniversary of the Abegg Foundation </i> av Mechtild Flury Lemberg.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Månia » 12 juni 2005, 20:55

kolla lite på denna sida, längre ner står det vilka färger våra Östgötska knektar fick tyg i. http://hem.passagen.se/mrwalker/Reg/regementen1500.htm
Månia

Inläggav Victor Janson » 12 juni 2005, 21:07

De flesta konstnärer som gjort förlagor till träsnitt under sin levnadstid har också gjort oljemålningar. Leta runt lite i konstböcker, på nätet etc, så hittar du garanterat en del färgbilder.
Landsknektar används gärna som bekant i religösa bildframställningar, som romerska soldater mm.

Paviasviten, som jag har för mig finns någonstans i Italien, är ett fullfärgsverk där man ser en mängd intressanta färgkombinationer. Ska kolla upp exakt vart den finns.

Det svåra med att studera dessa bilder är som vanligt att färgskalan ibland snarare känns anpassad till målningen, än hur det <i>egentligen</i> såg ut.
Victor Janson

Inläggav olafR » 13 juni 2005, 06:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Ja, det finns det. Den är blå och gul och finns beskriven i <i>Textile conservation and research : a documentation of the textile department on the occasion of the twentieth anniversary of the Abegg Foundation </i> av Mechtild Flury Lemberg.

Eva
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Även om det är en stor bok (532 pages, 376 colour and 625 black-and-white illustrations, ca. 200 drawings) så var den dyr, nästan 1000:- med frakt.

Jag har några frågor. Titeln är på engelska, är innehållet det också? Finns det några bilder på just den dräkten i den? Beskriver dom också hur dräkten är konstrerad eller bara hur dom har konserverat den?
olafR

Inläggav Ingiz » 13 juni 2005, 06:36

OlafR: --> Jag kan svara för Eva på frågorna om boken, eftersom jag också lånat den efter tips från Eva ang den speciella dräkten.
Ja, innehållet är på engelska. Det finns ett helt kapitel om den dräkten med principskisser på mönstret för hela hans klädnad tror jag (tror inte att underkläder fanns med men det kan jag inte svära på).

Boken är dyr men man kan låna den via biblioteket på fjärrlån. Det gjorde jag - om man skulle vilja kopiera delen om dräkten blir det lite knepigt, man får inte med hela sidan på en a4, utan får trixa lite eller köra a3.

Hoppas det var till någon hjälp. Skulle jag ha svarat helt galet får Eva gå in och rätta mig eller förtydliga.

Jag tycker att Handelsgillets lilla häfte (20-30 sidor), <i>En handbok om mansdräkten under det tidiga 1500-talet</i>, är bra för att får lättilgänglig info om klädedräkten under tidigt 1500-talet. Den kan jag rekomendera.

Hoppas det var till någon hjälp,
Ingiz
Ingiz

Inläggav Peter » 13 juni 2005, 14:12

Kolla in den här:

http://www.historiska.se/medeltidbild/v ... d=910522M1

Detaljerna "Strid vid livskällan" visar två fina bilder på något i alla fall jag tolkar som landsknektar (att jag sedan mest pysslar med 1300-tal är en annan femma...). Bilderna är från Krämarkapellet i S:t Petri kyrka i Malmö.
Peter

Inläggav Eva Andersson » 13 juni 2005, 14:46

Jo, det är landsknektar. De diskuteras närmare i Lena Liepes bok <i>Den medeltida kroppen</i>, fast inte utifrån kläderna utanfrån deras roll i målningen.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Martin Skoog » 14 juni 2005, 16:49

Appropå färger i dräkterna, så är det ungeför samma färger som under t.ex. 1400-talet i dräkterna. De flesta färger förekommer i olika kmbinationer, men det brukar vara ganska smakfullt arrangerat. Människor hade iofs inte samma Ikea-artade färgsinne vi har idag, men samma färger förekom. snarare än färgerna så är det viktigt med antalet färger i dräkten. Det finns dräkter som har uppåt 8 olika färger i samma plagg, men det är ett undantag. Oftast är det 2 eller 3 färger i samma dräkt. Då är fodret i den tredje färgen och säkert i annan tygkvalité än de andra tygerna.

Färger: det är svårt att säga nåt generellt om vilka färger som är vanliga, men rent spontant så tror jag gult, vitt, mörkrött, grönt och brunt var vanliga färger med tanke på hur bildmaterialet ser ut. Svart är ganska ovanligt, men förekommer.

Det finns dessutom ofta hela dräkter som är rosa/vita eller ljusblå/vita, så tveka inte att ta till "ovanliga" kombinationer.

Beskrivningen av dräktskicket i länken om östergötafänikan är något missvisande. Kläder köptes INTE in utomlandsifrån. Däremot köptes klädet dvs yllet in från utlandet.

Något som är mycket viktigt att ta ställning till när man gör än dräkt är varifrån dräkten kommer rent geografiskt!
När man ser på bilder så är det i de allra flesta fall tyska dräkter som avbildas. Inte sällan ser man också schweiziska dräkter på bilderna, och det är mycket lätt att blanda ihop dessa med de tyska landsknektarnas, men de skiljer sig åt betänkligt när man tittar närmare. Det lättaste sättet att skilja dem åt är att landsknektarna ofta har ett kryss inslitsat nånstans(vilket är ett andreaskors, tillhörigt kejsar Maximilian) och schweizarna har ett kors inslitsat(vilket är symbolen för edsförbundet). I övrigt fanns det även franska och nederländska landsknektar, och även från de tysktalande delarna av polen och böhmen. I sverige finns lansknektar från och till från 1497 o framåt, men dom är INTE svenskar utan utländskt folk, och då alltid i dansk tjänst. Landsknektar i svensk tjänst finns inte förrän 1522, då tyskar. Frå och med 1526 börjar svenska att inlemmas i Gustav Vasas livfänika, dvs Stockholmsfänikan, men den blir förmodligen aldrig helt svensk förrän tidigast under Erik XIV:s tid. Kontinuerligt utbildas svenskar av tyskar i Stockholmsfänikan under gustav Vasas tid, ch på 1540-talet sätts de första landskapsfänikorna upp, efter efarenheterna som gjordes bl.a. i Dackefejden. MEN det är MYCKET osäkert om de nyutbildade svenska landsknektarna såg ut som sina tyska kollegor. Det är också viktigt att skilja på den handfull värvade svenskar som var garrnison i t.ex. Kalmar, Åbo och stockholm och det utskrivna manskap som senare uppställdes landskapsvis. Inte minst skiljer sig klädseln markant åt.

Det är mycket riktigt landsknektar avbildade på "strid vid livskällan" som någon påpekade. De är ifrån ca 1500, vilket gör dem till mycket tidiga landsknektar. Bilden är tidigare feldaterad om jag inte minns fel.
Det finns inga dräkter bevarade varken hel- eller delvis från det tidiga 1500-talet.
Det finns ett par hosor bevarade från klostret i Alpirsbach från ca 1500, men de är oslitsade hela hosor av sen 1400-talstyp.
Sen så finns ju som bekant sturedräkterna i uppsala, men de är från 1567 vilket är för sent för att studera landsknektskläder.

Skor och vapen finns bevarade "en masse".

Dräkten i Flury Lemberg-boken tillskrivs traditionellt Andreas Wild von Wyningen från Dornach 1499, men är garanterat felpresenterad. Dräkten är sydd ca 1560, troligen av hans barnbarn som bl.a. var skräddare. Dräkten är sydd i mi partie, men detta är helt ur sitt sammanhang, eftersom dräkten förmodligen är europas första reenactmentdräkt, sydd av excentrisk skräddare för att likna sin farfar vid högtidliga tillfällen.

Handelsgillet tunna dräktguide är ganska bra när det gäller mönster, sömmar m.m. men bilderna är för generellt hållna i fråga om modet. Modet från olika år är så specifikt att det är svårt att generalisera kring snittet i dräkter.

Det allra vanligaste felet folk gör när de syr landsknektsdräkter är att de friskt blandar ihop olika moden tidsmässigt. Aldrig förut tidigare hade modet växlat så snabbt som det gjorde från o med ca 1500. Därför är det mycket viktigt när man gör en dräkt att man inte bara tittar på lite "landsknektsbilder" som underlag för dräkten, eftersom landsknektsfenomenet finns under en period på ca 80 år, och termen betydligt längre! Mitt råd är att titta på bilder från en väldigt specifik period för att hamna rätt i dräkten. Det sker ett par viktiga brott i modet, där dräkterna förändras radikalt, ca 1505, 1520, 1530, 1540 och 1550 sker förändringar i modet, som inte skall blandas ihop.

Kort Kronologi:
Innan 1505 är det mycket ovanligt med slitsade kläder. Allt är istället randigt eller ruter-rutigt i olika mönster. Mi partie är högsta mode vid denna tid. Sen kommer slitsarna med stunddom avskurna hosor. Inte förrän ca 1525 kommer separata byxor. Ca 1540 och framåt blir modet pösigare, pluderhosorna dyker upp, men är till en början korta, för att sedan efter 1550 hänga långt ned på vaderna. Efter 1560 ebbar landsknektstrenden ut, och denna typ av soldater har förlorat sin betydelse.

Skall man göra en typisk landsknektsdräkt skall man ägna sig åt perioden 1505-1525. Före det har fenomenet inte riktigt slagit igenom och efter den perioden har fenomenet dels formaliserats men också förändrat sin karaktär.

Jag kan glädja alla intresserade med att Stockholmsfänikan i höst kommer att lägga upp sin nya hemsida, där det kommer att finnas bra bilder och ett livligt debattforum, vilket troligen kommer att vara på engelska för att vara tilgängligt också för alla våra utlänska kollegor som är mycket intresserade av perioden.

Mvh Martin
Martin Skoog

Inläggav olafR » 29 juni 2005, 07:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ingiz</i>

Boken är dyr men man kan låna den via biblioteket på fjärrlån. Det gjorde jag - om man skulle vilja kopiera delen om dräkten blir det lite knepigt, man får inte med hela sidan på en a4, utan får trixa lite eller köra a3.

Ingiz
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag kunde då inte låna den via fjärrlån, fick just beskedet från vårt stadsbibliotek här i Umeå att denna bok inte går att fjärrlåna från något bibliotek i Sverige. Hur gjorde du för att få fjärrlåna den? Som student kanske?
olafR

Inläggav Eva Andersson » 29 juni 2005, 07:55

Jag var tvungen att fjärrlåna den från Danmark eftersom den bara finns på ett institutionsbibliotek i Sverige.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Ingiz » 29 juni 2005, 15:05

OlofR: Nu bor ju jag praktiskt taget i Danmark, jag bor i Malmö. Men det var inga problem stadsbiblioteket tog in den till mig från Danmark utan något gnäll alls. Skulle ju kunna ha att göra med att det är närmare Danmark i Malmö än i Umeå.
Jag har ju kopierat de sidorna, skulle du inte alls kunna få tag på boken kanske jag kan vara behjälplig med att skicka en kopia av min kopia eller scanna eller så.

Hoppas det var till någon hjälp,
Ingiz
Ingiz

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk