av Lasse C » 26 augusti 2005, 21:30
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Isoetes</i>
Tänker du på paviljongen i Basel och de knoparna de använt där? Jag klurade inte ut hur de gjordes, utan gjorde en egen variant som dessutom tar mycket mindre rep (tror jag).
// Ida <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jepp, det är den pavven jag tänker på! Så vitt jag kan bedöma från bilderna är din variant inte helt identisk, men mycket nära den i Basel.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Isoetes</i>
Knoparnas justerbarhet är väl inte den bästa. Det funkar bra i sidled då repet inte glider och om man drar repet neråt så sitter det väldigt bra, men då får man justera genom att slå om tältpinnarna, vilket inte alltid är så lätt ( särskilt inte på Gotland[:)].
// Ida <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Och just det är en av mina främsta invändningar mot den (re)konstruktionen. Det finns andra lösningar som är smidigare, har bättre justerbarhet och kräver mindre rep. Jag är principiellt emot rekonstruktioner som utgår från att de historiska människorna använde påtagligt sämre lösningar än vad vi vet att de hade tilgängligt.
Sen var som sagt sisal inget särskilt bra val ur rent historisk synvinkel. Sisal görs, som du kanske vet, av fibrerna från en agaveart som växer i Nya Världen - vilket lägger en effektiv begränsning på vilka tidsperioder den kan ha förekommit i.
Vad jag inser att jag tyvärr missat att säga är att det gladde mig enormt att någon satsade på att göra ordentliga, grenade paviljonglinor - något som jag har propagerat högljutt för! Vem gör den första pavven med 4- eller 6-grenade linor? Där finns det nämligen (kanske lite oväntat) konstruktioner som är både enklare och säkrare än med 3-grenade.[:D]
Lasse C