<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sauron</i>
Nä, ska inte gå bara i underkjortel, det är därför jag har med ylletunikan/yllekjorteln i listan.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skrev du inte någonting tidigare om att du bara skulle ha linnekjorteln ifall det blir för varmt med vadmal? Jag kanske missförstod.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Så vad du menar är att gubben på bilden
http://www1.tip.nl/~t401243/mac/mac18rB.jpg
har en tunn rödfärgad ylletunika direkt på kroppen utan någon underkjortel under? Eller har konstnären bara rationaliserat bort underkjorteln tro? Det kanske var så att man i "arbetarklassen" inte var så noga med klädnadsreglerna?
Menar jag? Eller var det någon annan du syftade på? Jag tror inte att jag har några åsikter alls i den frågan. Det verkar obekvämt att inte ha linne under yllet, men du har rätt i att det inte syns på bilden.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
OT-varning:
Sen om man kikar på deras skor så ser det ut som de har den klassiska "snabeln". Fast jag hade för mig att det var högsta mode på 1000-1100 talet och försvann under 1200-talet tills det blev mode igen på mitten av 1300-talet (eller nåt sånt). Var det så att vissa hade spetsiga skor på den tiden trots att det inte var mode? Eller är det bara den konstnärliga friheten som satt sitt spår på bilden? Eller har jag helt enkelt missuppfattat övergången i modet?
Det är skillnad på spetsig sko och snabelsko. När jag tittar på medeltida bilder ser de flesta ut att ha spetsiga skor oavsett vilket århundrade det är. På 1400-talet däremot blir det vanligt med snablar (de finns på 1100-talet också, men jag tittar sällan på de bilderna).
Mannen längst fram till vänster på den här bilden har snabelskor.
http://www.wga.hu/art/w/weyden/rogier/0 ... sevens.jpg (Kanske inte så jätteillustrativ bild, men den bästa jag hittade nu.)
Läste i en tråd att man kan sticka till IKEA o köpa ylletyg som är lämpat för hosor (dessutom har de billigt linnetyg).
Tyvärr har inte IKEA kvar det bra hostyget. Jag tycker att deras linnetyg är obekvämt att ha direkt mot kroppen. Däremot har Korps handelsbod bra och billigt linne.
Karin